• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåp Dometic RMD8505 går ej på gasol

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Efter vintern så startade jag upp HB med värme, gasol, spis men kylskåpet går ej på gasol.
Ny full flaska, kran öppen, säkerhetsknappen på slangen intryckt, brytaren inne i hb på , kranarna öpnna.
 
Lösning
Det är löst nu för jag stängde av och på med kylens av och på knapp 3 ggr.
Sedan fungerar kyl & frysskåpet
Tack Hans för jag fick iden att göra som ovan
Man blir lite ringrostig över vintern

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fungerar spisen? Bra kontroll på att gasolen kommer fram och ett bra sätt att fylla ledningarna efter att de har tömts under vintern.

Vad händer när du försöker köra på gasol? Är gasolledningarna fram till skåpet tomma efter vintern så kan det behövas ett antal försök innan gasolen är framme vid brännaren. Dometic säger 4-5 försök. Om kylskåpet ger ifrån sig "klickar" (försöker tända brännaren) och sedan lägger av så borde du få en felindikering på kylskåpets panel. Det går också att se om brännaren är igång genom att lossa nedre ventilationsluckan på utsidan och leta reda på brännaren (sitter till höger).

MVH
Hans
 
Toppen