• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp dålig kvalitet.

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Dometic RMDT8555
Vad säger man om denna 3 år gammal husbil/Kylskåp
Detta är kondenståget har bränt sönder...
Riktigt dålig kvalitet...
 

Bilagor

  • 20231028_105909.jpg
    20231028_105909.jpg
    3,4 MB · Visningar: 231
  • 20231028_105900.jpg
    20231028_105900.jpg
    3,4 MB · Visningar: 232

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Om det är ett kompressorskåp går kompressorn för varm.Har sett detta på många hushållskylskåp
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja de där plastlådorna funkar inte så bra i längden och om de klarar sig från att spricka sönder så ser de ofta ut som en bakterieodling med någon svartmögel om man inte sanerar dem ibland.
Lite olika hur man tänker på modifieringar och ev. lastutrymme med dubbelgolv m.m. men bäst brukar det funka om man borrar ett hål i golvet och stoppar dit en lite grövre slang av bra kvalité typ armerad luftslang som är lite styv. Tänk på ev. (golvärme m.m.)
Den kan sticka ner någon dm. under bilen sedan tätar/limmar man mellan slangen och hålet med något kladd typ Sika både under och inne, sedan får slangen sticka upp en bra bit inne så man kan stoppa in originalslangen från kylen en bit i den här slangen så vattnet rinner ut.

Om man har tillgång till lite tryckluft så kan man blåsa ner lite i avrinningen inne i kylskåpet ibland.
Lite uppmärksamhet kan behövas om man är vintercampare med slangstumpen under bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På vintern, kommer det inte att bildas en ispropp i slangbiten som sicker ner under bilen?
Jag tänkte detsamma.

Mitt kondenskärl är mycket mindre, men troligen av bättre kvalitet, inga tecken på skador än (18år), det borde funka att byta ut det skadade till ett äldre kärl, borde finnas många på skrotarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som jag skrev sist i inlägget så bör man lägga lite uppmärksamhet på det om man vintercampar. Det är ju väldigt lite kondensvatten som bildas i ett campingskåp för jag vet inte om det ens finns något som har automatisk avfrostning faktiskt. Så mesta avrinningen sker ju när man stänger av det, antingen för man kommer hem eller vid längre campingfärder just när det blir mycket is i det, så man helt enkelt avfrostar skåpet, och då är det ju läge för att hålla lite koll om det är vinter ute.

M.v.h. JANKRO.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja det är ett absorptionsskåp.
Det krånglar oxå, det tappar temperaturen så får jag starta om det och köra på gasol och sedan koppla över det på 230v.
Litar inte riktigt på kylskåpet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, som jag skrev sist i inlägget så bör man lägga lite uppmärksamhet på det om man vintercampar. Det är ju väldigt lite kondensvatten som bildas i ett campingskåp för jag vet inte om det ens finns något som har automatisk avfrostning faktiskt. Så mesta avrinningen sker ju när man stänger av det, antingen för man kommer hem eller vid längre campingfärder just när det blir mycket is i det, så man helt enkelt avfrostar skåpet, och då är det ju läge för att hålla lite koll om det är vinter ute.

M.v.h. JANKRO.
Skulle det frysa i dräneringslsangen så kan man spruta saltvatten ner i hålet...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nertill på ramen på mitten på bilden är det ett fäste för slangen. Min dräneringslang sitter där och kondens doppar ut direkt i det fria utanför husbilen. Då behövs ingen låda för uppfång av vatten och förångning
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nertill på ramen på mitten på bilden är det ett fäste för slangen. Min dräneringslang sitter där och kondens doppar ut direkt i det fria utanför husbilen. Då behövs ingen låda för uppfång av vatten och förångning
Bra alternativ ifall man "springer" så mycket i kylen så kondensvattnet som skapas när man öppnar kylskåpsdörren och släpper in fuktig luft, inte hinner med att förångas i originalkoppen. ;)
 
Toppen