• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kylfläktproblem

Royne

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Hej
Jag har en Citroen Jumper (burstner) 1,9 TD 1995 årsmodell.
Brakade iväg 300 mil ner till Kroatien. Märker att motorn blir varm i Taufelbergertunelln, gör efter det en observation att fläktarna till kylaren inte startar, när motorn blir varm.Räddade läget med att köra kupefläkten på högsta värme phu det blir varmt då det redan är 30 grader ute här nere i Kroatien.:yes:
Eftersom jag saknar dokument över reläplacering till kylfläktarna jag har 2 st på kylaren. Jag har funderingar på om det går bygla termostaten så att kanske en eller båda fläktarna går hela tiden under färden hem igenom de Österrikiska alperna?
Mv
Royne

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: kylfläktproblem

Jag tycker att du kan testa att bygla och om det fungerar så sätt dit en strömbrytaren då kan du slå på och av vid behov..

Tillägg: kolla först att fläkten snurrar och att säkringen är hel...har varit med om att fläkten som sitter högst har skurit..

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kylfläktproblem

Hej, termostaten/termokontakten sitter i bakkant och underkant på kylaren, och har troligen tre kablar, en in och två ut. Testa om fläktarna hoppar igång om du sammankopplar kablarna. I så fall kanske du kan förlänga dem in i bilen och bara tvinna samman två eller alla tre vid behov, om det nu är just termokontakten som bråkar.

Men den kanske du redan har hittat och kollat :).

Lycka till. JANKRO.

Toppen