• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylen fungerar bara på 230V???

F

F.d. 3353

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T604
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Inredning
På 230V fungerar kylen bra, t ex -14 grader i frysfacket, men på 12V tror jag knappt att det fungerar (17 grader när vi testade idag) och med gasolen får vi 13 grader i både kylen och frysfacket...

Vi har inte märkt detta förrän nu när värmen kommit, och är precis på väg till södra Frankrike! Vad göra?

Ulla

F

F.d. 3353

Guest
Via andra trådar tycker jag mig förstå att kylen bara fungerar på 12V när man kör, dvs att strömmen kommer från generatorn? I så fall har vi väl helt enkelt kört för lite. Vart går strömmen i första hand, till startbatteriet hoppas jag, och sedan till kylen?

En tidigare arbetskamrat hade för många extraljus på bilen, och lyckades på så sätt ladda ur bilbatteriet. Vore inte så kul...

F

F.d. 3353

Guest
Eftersom alla verkar vara på resande fot lyckades vi laga detta själva ;)

Brännaren var igentäppt, och det brann i stället ca 5 cm före brännaren (något slags säkerhetsventil/luftinsläpp?) och efter att sonen gjorde rent har vi nu -7 i frysfacket!!!

Med tanke på dels att kylen nu fungerar, dels att vi faktiskt hade en livsfarlig husbil, så känns allt nu MYCKET bättre!

Ulla

Toppen