• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylarvätskenivå?

R

RobbeS

Guest
Kollar man nivån då motorn är igång eller avslagen?. Min ligger under minstrecket då motorn är avslagen. Varnar dock inte för låg nivå då jag kör. Om jag måste fylla på vilken vätska ska det vara för en Fiat multijet 150 hp från 2017?
Sen blev jag lite tveksam på oljan. Den byttes då jag köpte bilen i Juni förra året och har bara suttit i 800 mil. Nu är den väldigt svart. Tänkte byta vid invintringen till vintern.
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Nivån skall helst vara över min kall och under max varm. Jag rekommenderar att du kollar nivån kall på morgonen innan du åker ut för dagen.

Här kan du fylla i ditt reg nr och sedan spara ner en pdf med fullständig rekommendation. Andra fabrikat på olja har liknande guider. Jag gör det för alla våra fordon för det är smidigt att ha. Säkert står det i din bruksanvisning med, men detta är praktiskt.


Förmodligen skall du ha monoetylenglykol 50%.

Du behöver inte byta oljan efter 800mil, om du inte är orolig över kvaliteten eller så.

Hoppas detta är till hjälp.
 
R

RobbeS

Guest
Nivån skall helst vara över min kall och under max varm. Jag rekommenderar att du kollar nivån kall på morgonen innan du åker ut för dagen.

Här kan du fylla i ditt reg nr och sedan spara ner en pdf med fullständig rekommendation. Andra fabrikat på olja har liknande guider. Jag gör det för alla våra fordon för det är smidigt att ha. Säkert står det i din bruksanvisning med, men detta är praktiskt.


Förmodligen skall du ha monoetylenglykol 50%.

Du behöver inte byta oljan efter 800mil, om du inte är orolig över kvaliteten eller så.

Hoppas detta är till hjälp.

Tackar. En helt perfekt guide jag kommer att ha glädje av framöver. Jag ska ha Glykol OK/Q8 long life plus så det blir en sväng dit i kväll.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Oljan i dieselmotorn blir svart nästan direkt, så det är inget att gå efter för oljebyte. Det är väl närmast ett tecken på att den fungerar. Dvs löser upp föroreningar och håller dem flytande i stället för att de avsätter i oljekanaler m.m. i motorn.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Är fiats glykol blandbar?
Det viktigaste är att du INTE blandar etylenglykol med propylenglykol. Förmodligen vet du inte vad som finns i systemet idag....

Man kan INTE gå efter färgen på glykolen.

Vill du vara 100% säker köper du glykol hos en Fiatåterförsäljare eller husbilsverkstad, men det blir kanske lite dyrare än på Biltema o liknande ställen

Kolla om det hjälper här:
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det viktigaste är att du INTE blandar etylenglykol med propylenglykol. Förmodligen vet du inte vad som finns i systemet idag....

Man kan INTE gå efter färgen på glykolen.

Vill du vara 100% säker köper du glykol hos en Fiatåterförsäljare eller husbilsverkstad, men det blir kanske lite dyrare än på Biltema o liknande ställen

Kolla om det hjälper här:
Ungefär så jag menade med frågan för frågerställan. Tack för ditt svar.
 
R

RobbeS

Guest
Det viktigaste är att du INTE blandar etylenglykol med propylenglykol. Förmodligen vet du inte vad som finns i systemet idag....

Man kan INTE gå efter färgen på glykolen.

Vill du vara 100% säker köper du glykol hos en Fiatåterförsäljare eller husbilsverkstad, men det blir kanske lite dyrare än på Biltema o liknande ställen

Kolla om det hjälper här:

Sökte där och det blev long life plus som jag nu fyllt i.
 
Toppen