• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kyl på 12V?

F

Floryd

Guest
Jo jag har en fråga.
*harkel*

Kylen i husbilen går på gasol till vardagslag och 220V när vi står med strömanslutning. Så långt är allt gott och väl.
Men köra på 12V funkar bara när vi kör. Enligt husvagnsfirman är det så det skall vara för annars töms bobatteriet på en liten stund.
Vi har en 130W solfångare taket. Borde vi inte kunna köra kylen till viss del på batteriet då?

//Karin

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kyl på 12V?

Regn enkelt og brutalt med 15A forbruk for drift på 12V, 130W gir maks 10A fra solen. Jeg ville ikke benytte solardrift uten med minst det dobbelte av dine paneler og smart signalering på S+ (styreinngang på nyere AES skåp).

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.
I samband med att monterade en Ctek DC/DC laddare så mätte jag upp vad min dåvarande kyl drog när motorn var igång: 15 A.
Under den tid då jag mätte var förbrukningen var densamma HELA tiden. Det verkade inte som om förbrukningen minskade då kylan var uppnådd, utan den verkade bara tuffa på med 15 A.

Så dina solceller räcker inte till.... /Roy

F

F.d. 29908

Guest

Ett vanligt Dometic med frys RM7655 förbrukar 170 watt på 12 V, det drar med den effekten 14.2 A. Så ett vanligt bodelsbatteri på 90 Ah räcker 6 h timmar för att drivas på 12 V. Även om ni nu har solcell så laddar den inte på natten så kylskåpet lär tömma batteriet under natten.

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Jo jag har en fråga.
*harkel*

Kylen i husbilen går på gasol till vardagslag och 220V när vi står med strömanslutning. Så långt är allt gott och väl.
Men köra på 12V funkar bara när vi kör. Enligt husvagnsfirman är det så det skall vara för annars töms bobatteriet på en liten stund.
Vi har en 130W solfångare taket. Borde vi inte kunna köra kylen till viss del på batteriet då?

//Karin

Bra fråga! Nu fick jag svar också på det jag undrat om. Mycket att lära som nybliven ägare av solpanel - och husbil!

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Hej.
I samband med att monterade en Ctek DC/DC laddare så mätte jag upp vad min dåvarande kyl drog när motorn var igång: 15 A.
Under den tid då jag mätte var förbrukningen var densamma HELA tiden. Det verkade inte som om förbrukningen minskade då kylan var uppnådd, utan den verkade bara tuffa på med 15 A.

Så dina solceller räcker inte till.... /Roy

12V drift saknar termostat,därav samma förbrukning konstant.
Min Thetford kyl har en mycket bra effekt på 12V,ibland ner till +2 gr.
men vanligtvis mellan 3-4 gr.

Jojje

F

F.d. 50069

Guest

Hej.
Vi kör kyl/frys i autoläget och har aldrig funderat på att göra något annat.
Vi har ett bostadsbatteri på 75 amp samt solcell på 130 watt. Så när vi kör så blir det 12v och slår över automatiskt till gas efter 15 min vid avslagen motor.
Jo, när man vet att inte gasen skall slå igång t. Ex vid färjeöverfarter så går vi ur autoläget på kylen ( stänger även huvudkranen vid flaskan).
Vi har stått stilla i blandat väder i ca 4 dagar (max.pga toa& vatten) utan att märka nån direkt nergång i batterikapacitet.

Fats med detta förfaringsätt UTAN solcell så tog kylen så mycket vid 12volts drift att batteriet aldrig blev fulladdat. Så då blev det istället alltid gasdrift på kylen ( utom vid 220v anslutning).
Först då verkade det som om batteriet fick sig mer underhållsladdning.
Fast den jämna och höga batterikapaciteten som med solcell blev det ju aldrig så klart.

Toppen