• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kyl/frys problem Dometic.

Göran Öhman

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
25995
Medlemskap
2025
Hej på er. Jag har problemet vår kyl/frys som inte vill funger. Någon som har tipps om en reparatör efter Algarve kusten i Portugal. Kylen är en Dometic 8505. Fungerar inte på el, gas eller 12 volt.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Liten fråga tänder gasolen/el/12V så att det blir varmt? Isf kan det hjälpa att banka lite med en hammare på kylslingan. Har det inte varit/är ngt läckage på kylslingan så kan det egentligen bara vara stopp i systemet och med ett par välriktade bankningar så kan det lösa proppen. Det har funkat för oss och även för någon annan här, finns en tråd här men har den inte här just nu.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej

Göran Öhman

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
25995
Medlemskap
2025
Har du en multimeter så du kan mäta om ström kommer fram till kylskåpet?. Lyser lampan inne i kylskåpet?. Hör du om magnetventilen klickar till, Hör du om tändaren låter, Har du kollat säkringen till kylskåpet?..
Hej. Jo den tänder och gasen brinner. Har inte någon multimedia med mig. I kylskåpet lyser det som det ska. Givaren i kylskåpet som sitter i flänsraden om den lägger av då gungerar ingenting. Ville veta om någon vet i fall det finns någon reparatörer i närheten av Algarve som ev har en givare.

Anders L Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
19869
Medlemskap
2025
Prova att lossa givaren i flensraden och låt den hänga lös ett tag. Om det blir kallt då kan du försöka hitta ett läge längre upp mellan flensarna utan att skruva fast den. Isf skruva tillbaka skruven sen utan givare. Givaren stänger bara kylan när det blir för kallt så man får flytta den till en varmare plats så kommer kylan om det nu är givarfel.

Toppen