• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kvitto från Ställplats/Campingägare

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Jag undrar hur många begär kvitto med Orgnr när ni betalar ställplats/campingavg
Om ni inte gör det blir det lätt "svarta pengar" och ni som HBK:are begår lagbrott
Vad jag vet så är det inget som har med Husbilar att göra som är Momsbefriat
Alla ni som ser HBK:are som tömmer grå och svartvatten och vill anmäla detta vad säger ni om detta lagbrott?

F

F.d. 53133

Guest
Sv: Kvitto från Ställplats/Campingägare

Hoppas att du för din egen skull också begär kvitto med orgnr när du köper tidningen i kiosken...och köper en korv me mos i korvkiosken....eller en gurka på torget...eller pizzan i byn, om inte så är ju åtminstone jag och du och jag unika hundraprocentiga ekonomiska brottslingar....:twitcy:

F

F.d. 17667

Guest

Kommentar till inlägg 7 (Håkan Web) "Och på vad sätt motsäger detta vad jag skrev?"

Jag kan inte upptäcka att någon kommenterat just ditt inlägg.
Mitt inlägg om "sakkunskap" ska ses som en följd av trådskaparens inlägg

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Att man är skyldig att LÄMNA kvitto med orgnr när man är näringsidkare betyder väl inte att man som KUND är lagbrytare när man inte tar emot kvittot!

Vet inte hur lagen är här i Sverige, men den borde ju vara EU harmoniserad.

Handlade lite leksaker för något år sedan i en butik i Italien och damen sträckte fram kvittot som jag viftade bort och inte ville ta emot.
Då fick jag en ordentlig genomgång av damen att det var brottsligt av mig om jag inte kunde uppvisa kvittot och därför skulle jag absolut ta emot det.
Vilket jag då gjorde.

Kanske hon åkt dit nyligen, vem vet.....

F

F.d. 30092

Guest

I Italien måste man kunna visa upp kvittot om du blir kollad, jag tror det gäller inom en radie av 200 meter från stället. Om inte får både du och affärsinnehavaren böta. Det är finnanspolisen som kollar.
Christer.

H

hianders

Guest

Och på vad sätt motsäger detta vad jag skrev?
Att INTE begära kvitto är inget lagbrott som trådskaparen tycks tro.
Däremot att inte LÄMNA kvitto på begäran är ju givetvis ett brott.

Jag har upplevt detta i Sala att butiksägare (och kanske också andra näringsidkare) är skyldiga att fråga om man vill ha kvitto. Det finns ett par butiker som fick böta några tusen lappar, tror det låg någonstans mellan 3-5000 kr, för att de inte frågat.

Inger/fru hianders

T

Teddi

Guest

torghandlare måste idag föra ett kassaregister,,,på ett kålhuve,, ock då vet dom inte vems kålhuve de handlar om,,tragisk

ja brukar alltid ta kvitto på det kvitto jag begär,,annars kan de lika gärna kvetta!:p

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Nja
Jag är nog inte den typen som orkar vara nån sorts självpåtagen polis eller HBK ordningsman. Undviker att kontrollera hur mina medmänniskor hanterar kvitton, tömmer gråvatten, parkerar i parkeringsrutor, använder godkända kablar och parkerar brandsäkert och anväder elverk vid fel tidpunkt.

Jag tror nämligen inte att det är bra för mitt välbefinnande att hetsa upp mig för allt här i världen. det överlåter jag med varm hand åt alla som verkar ha för lite att göra i livet. Det är möjligt att jag kommer att ändra inställning när jag också snart blir pensionär.

Å andra sidan hindrar det inte mig från att säga till andra om dom gör nåt allvarligt fe,l men min ribba för vad som är allvarligt ligger kanske något högre än petitesser.
Det är viktigare för mig att ha roligt än att gå omkring och vara sur på allt och alla.

I julkalpp fick jag en tankeväckande bok "Handbok för glada gubbar, 109 goda råd för att nå livets höjdpunkt". Hoppas att jag kan lämna ett litet smakprov utan att bli anklagad för lagbrott.

"Råd 15: Bli aldrig en rättshaverist.
Många äldre män som saknar livsprojekt blir lätt rättshaverister och klagar på allt och alla.
Deras dagar bir tomma och de söker efter tillfällen att korrigera andra människor, bara för att få kontakt.
De anser sig ofta företräda Den Allmänna Meningen eller Den Tysta Majoriteten.
Jag tror att vi alla någon gång på trottoaren mött en välklädd äldre herre som med flit kolliderar med oss bara för att få säga:
- Vi har högertrafik här i landet .
Det är ju bara tragiskt"

Köp boken så får ni 108 råd till. Läs den :)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vill slippa allt papper som trycks ut... ett j...a slöseri med skogs produkter.
Åker vi i till ex Frankrike inte frågar vi efter kvitto om vi köper en köttbit hos slaktaren...nä någonstans går gränsen för kontrollsamhället...förmodligen passerat.
Håller med föregånde inlägg...
"Handbok för glada gubbar, 109 goda råd för att nå livets höjdpunkt" borde alla läsa.

Bosse

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Klart att man skall begära, och ta emot, kvitton. Vi vill väl främja öppna landskap? För att få dessa öppna landskap så måste vi börja någonstans och kvittobegäran/-mottagande är säkert en bra start.

:spinny:

Hoppas bara att kvittona inte innehåller Bisfenol A. Kan det vara ett ligitimt skäl att vägra att ta emot kvittot?

:twitcy:

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

"Råd 15: Bli aldrig en rättshaverist.
Många äldre män som saknar livsprojekt blir lätt rättshaverister och klagar på allt och alla.
Deras dagar bir tomma och de söker efter tillfällen att korrigera andra människor, bara för att få kontakt.
De anser sig ofta företräda Den Allmänna Meningen eller Den Tysta Majoriteten.
Jag tror att vi alla någon gång på trottoaren mött en välklädd äldre herre som med flit kolliderar med oss bara för att få säga:
- Vi har högertrafik här i landet .
Det är ju bara tragiskt"

Köp boken så får ni 108 råd till. Läs den :)

:yes:
Ett utmärkt råd. Placera det gärna i diverse andra trådar också... Kanske i någon tråd om gråvatten... ;)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Klart att man skall begära, och ta emot, kvitton. Vi vill väl främja öppna landskap? För att få dessa öppna landskap så måste vi börja någonstans och kvittobegäran/-mottagande är säkert en bra start.

:spinny:

Hoppas bara att kvittona inte innehåller Bisfenol A. Kan det vara ett ligitimt skäl att vägra att ta emot kvittot?

:twitcy:

He he... jag vill gärna ta del av din kvittosamling :D bruna kvitton...ett bra samlarvärde på dom. Bara tryckcksvärtan är värt en hel del...

Bosse

Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Klart man tar kvitto. Erbjuder dom det inte så anger man dom, så klart. Utvecklingen har ju kommit en bit, sedan 1984. :mad: Vi vill ju inte ha människor med arbetsglädje som arbetar långt över reglerad arbetstid och tar ut för lite semester.
(OBS kan innehålla spår av ironi)

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

Jag undrar hur många begär kvitto med Orgnr när ni betalar ställplats/campingavg
Om ni inte gör det blir det lätt "svarta pengar" och ni som HBK:are begår lagbrott
Vad jag vet så är det inget som har med Husbilar att göra som är Momsbefriat
Alla ni som ser HBK:are som tömmer grå och svartvatten och vill anmäla detta vad säger ni om detta lagbrott?

Är det något fel på svarta pengar ?..

Toppen