• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kvalite på Rapido

F

F.d. 55416

Guest
Hur är kvaliten på Rapidos husbilar?
Finns det trä i väggarna?
Vore tacksam för svar, står i begrepp att köpa en.
Törs man det?
:mcride:

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Sv: Kvalite på Rapido

Hur är kvaliten på Rapidos husbilar?
Finns det trä i väggarna?
Vore tacksam för svar, står i begrepp att köpa en.
Törs man det?

Hej
Jag har en Rapido 9086 DF 08a som jag är mycket nöjd med, har kört ca 5500 mil utan problem. Bra kvalitet på inredning, bra service (PR Husbilar) har uppgraderat till 3700 kg, lasten var för liten, annars bara ++++
Lasse

F

F.d. 25023

Guest

Vi hade tidigare en 703, jättebra, aldrig problem. Rekommenderas.

Jyrki

F

F.d. 2692

Guest

Har en 9087 DF och är riktigt nöjd. Mycket bra snickeri.

Janoeva

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025

Vi har en 9066 fullt nöjd kört 1500 mil om vi skulle byta så är det till en större Rapido
// Jan

F

F.d. 50042

Guest

Kan varmt rekommendera Rapido, är inne nu på min andra Rapido 990mhv990M. Inköpta hos PR Husbilar i Sollebrunn. Är helnöjd.

/Bosse

F

F.d. 55416

Guest

Kalleiviken, jodå det var bra svar på min fråga, men är det trä i väggarna?
Vad väljer man om man måste välja mellan MB och Fiat?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Inget svar om trä i väggarna men valet mellan Fiat o MB. MB så klart,
bakhjulsdrift . Häggen i Umeå

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Rapido har träförstärkningar i väggarna om det nu är en stor fråga. Väggarna har glasfiber ytterst vilket bra står emot hagel och är lätt att reparera. Kvalitetsryktet är bra och trä finns i de flesta bilar. Det finns dock undantag. Nyare Eura, vissa Knaus sunliner, visa Eriba, vissa Solifer, Hymer, Concorde, Chartago, N-B samt några dyra nisch märken som Vario, Volkner FB mfl saknar helt trä.
Det viktiga är att bilen är tät och att man kollar att den stannar tät. Om det finns trä eller inte blir först viktigt efter en ev. läcka.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Många goda råd ang.din fråga om täthet.Garantera kan tyvärr ingen, varken i klubben eller av tillverkare.Men en sak är säker, om du ser att taket välver över mot ytterväggen, ja då har du ytterligare ett gott tecken att ingen fukt kommer in från taket. Tyvärr så finns det andra kontrollpunkter som bör beaktas,tex. finns det stänkskydd runt om? om inte så bildas det virvlar bak med den påföljd att fukt pressas upp i golvet i hörnen och det är inte bra. DET FINNS BARA ETT SVAR PÅ DIN FRÅGA, det är upp till dig att kontrollera och ta reda på hur bilen är byggd och på vilket sätt.
Lycka till Rapidon är ett bra val
:spinny::spinny::spinny:

Toppen