• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kupématta

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025
Är det bara jag som drabbats av detta problem? När jag hämtade ut min nya husbil i april 2008 medföljde bl.a en kupématta. En dag under sommaren skulle jag svänga till vänster men det gick inte, ratten satt fast. Tur att det inte var någon större trafik vid tillfället.
Jag kunde konstatera att mattan fransats upp och trådar rullats runt rattstången. Jag kontaktade husbilsfirman jag köpt bilen av och påtalade problemet. Dom hade naturligtvis inte hört talas om det. Kontaktade KAMA som är mattleverantören som inte heller hört talas om problemet. Dom skickade i allafall en ny efter en tid .För att problemet inte skulle uppstå igen satte jag gaffatape runt hålet vid rattstången. I våras när jag tog ut bilen upptäckte jag att samma problem uppstått. Kontaktade KAMA igen, denna gång fick jag tala med en inköpare som lovade att ta kontakt med deras leverantör.Han lovade att återkomma till mig så snart som möjligt,det har gått nästan 2 månader sen dess och jag inbillar mig att ingenting kommer att hända. Numera har jag klippt bort främre delen av mattan.

Kjell

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Kupématta

Husbil modell 2008 med öppen rattstång utan skyddsrör
verkar mycket märkligt.

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Har kollat med många 2008or med Fiathytt och de ser likdana ut.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Är mattan gjord av syntetmaterial och inte kantsydd, så kan man smälta samman trådarna i kanten med en gasolbrännare, det bör lösa problemet.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Har hänt mig också. Det är skruven i kopplingen som sliter upp mattan. Jag limmade en bit gummiduk på mattan som bilden visar. Jag gjorde urtaget lite mindre än original. Sedan fyllde jag upp på baksidan med Casco Liqui Sole (finns på bl a Classe) så alla lösa trådar och textil vart indränkta med limmet. Limmade också fast gummiduken med samma lim. Liqui Sole är ett gummilim/spackel är användbart till mycket. Det blir aldrig riktigt stelt utan det blir som silikon.Verkar funka som det var tänkt.

Bilagor

• DSC00026.JPG
    DSC00026.JPG
    184,3 KB · Visningar: 10

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Detta är inget isolerat problem. Jag har haft två bilar där jag råkat ut för samma fel. Nu vet jag vad det är för fel när ratten blir svår att vrida. Sax och blåslampa åtgärdar felet.

Lars

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Hej!
Vi har en Kyros 2 -07.
En av de första turerna med den, hände precis samma sak! Som tur var, körde min man.
Han är jättestark i armarna, lyckligtvis.
Han hade märkt att den började bli svår att styra och vi skulle rasta och körde in på en parkeringsplats. Det blev en 90 graders sväng i mycket låg fart. Det var nog det som räddade oss från att träffa Sankte Per. Han kunde inte styra den sista metern, trots sin styrka! När vi kollade, upptäckte vi att mattan hade repats upp ordentligt och snott in den vridbara rattstången! Vi fick klippa loss den och det var inte lätt, för trådarna var SEGA. Hade detta hänt när jag körde och farten varit normal, hade jag garanterat inte kunnat skriva detta, då hade vårt jordeliv varit slut.
När vi tagit bort mattan och påtalade det för husbilsfirman, hade de ALDRIG hört talas om det! Vi hade både matta och allt bortklippt trassel med och visade. Vi hade MYCKET trassel med firman, felbeställda mattor m.m. Körde utan matta ett par år. NU 2010 har vi äntligen en matta som ligger där den ska! Husbilsfirman har satt fast den med plastnitar, så nu känns det bra.
Karin o Rolf i Vitaby

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Hände oss när vi kört genom tunneln ut till Nordkap förra sommaren. Ganska nervöst innan jag kom på vad det var. Löste det genom att skära hål på mattan. Fick åtgärdat detta hos BiÖ för en månad sedan genom en recall som FIAT skickat.

Bernt

F

F.d. 29775

Guest

Hej,

Samma sak hände oss i en rondell i Frankrike, Plötsligt ingen styrning och med besvär fick jag bilen ind til sidan och upptäckte matttraslet i styrstången. Var helt svettig efteråt!
Kontaktade lev. butiken i Helsingborg om detta och dom hade heller aldrig hört om detta förr!

I övrigt verker det som att husbilsförhandlere etc. aldrig läser våra forums. Dom står alltid helt oförstående över för problem som har varit skrivit om i upp till flera år.
F.eks. så kontaktade vi vår förhandler om problemet med otätheten på fiat motor från 07
(regnvatten intrång på motor ). Men til trods for at dette problem var diskuteret och skrivit om i flere forums etc i flere år kände dom inte till det:confused:!
Men det er nu åtgärded af Fiat verkstad under garanti.

God husbils-sommer (som förhoppningsvis snart kommer:))
mvh
Mikael

Toppen