• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupéfläkt i Fiat Ducato -00

F

F.d. 425

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.8 jtd
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Ci 180
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elektronik
Har problem med kupéfläkten i min Ducato -00.

Fläkten fungerar inte på högsta läget, alltså 4.

Pratat med verkstad och de verkar osäkra på om det är ett motstånd eller hela fläktmotorn som behöver bytas. Det skiljer ju lite i pris så det vore bra om någon på detta eminenta forum har något tips på vad jag skall göra.....

Som jag förstår det här med motstånd och motorer så är motstånden i funktion när man kör på de lägre hastigheterna och är helt förbikopplat när man kör på den högsta hastigheten....har jag rätt där? I så fall lutar det ju åt en helt ny fläktmotor, vilket blir en kostnad på cirka 2500 + arbete...... :-(


Tacksam för svar till en längtande husbilsägare

Anders
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Jag hade problen med min fläkt men den fungerade bara på högsta hastigheten. Fins beskrivet i denna tråd. http://www.husbilsklubben.se/forums/t18366/
Jag vet inte hur hemma du är med elektronik men försök annars att leta upp någon som har ett mätinstrument och/eller kan kolla om det går ström fram direkt till fläkten. Det låter, för mig mera som att det skulle vara antingen fläktreglaget eller motståndet än att det skulle vara själva fläkten.

EssoJ

PS Gav detta svar innan jag läst de andra inläägen på sidan. Så där att du redan fått tips om denna tråd.
EssoJ
 
F

F.d. 425

Guest
Det där med att ett motstånd skulle vara trasigt verkar fel, tycker en novis som jag...då borde det fela på de lägre hastigheterna, eller????

Anders
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Om motståndet är trasigt så lämmnar dom låga hastigheterna bort men kolla stöpslarna till fläktmotstondet så att dom inte gått varma.Reglaget kan också vara felaktigt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Helena o Tom skrev:
Om motståndet är trasigt så lämmnar dom låga hastigheterna bort men kolla stöpslarna till fläktmotstondet så att dom inte gått varma.Reglaget kan också vara felaktigt.

Förlåt en okunnig, som gärna vill lära sig något nytt, men betyder "stöpslar" detsamma som "lödningar", synonymt med "förbindelsepunkter"?

EssoJ
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej med stöpslar menar jag tex kontakten som sticks på fläktmotståndet,fläktmotorn drar ganska mycket ström så det är vanligt att kontakten blir varm och smälter(dålig kontakt).Samma fenomen finns också på framlamporna .
Mvh Tom
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Tack Tom
Det är alltid trevligt att lära sig något nytt.
Jo den erfarenheten, att klämkraften i kontakterna har stor betydelse för att strömmen skall kunna passera utan mer motstånd än nödvändigt, delar jag helt och fullt.
Kanske det är det problemet som är anledning till denna tråd eftersom det fungerar på de lägre hastigheterna men inte på den högsta?

EssoJ
 
F

F.d. 425

Guest
var in och rev lite i kablaget vid fläktmotorn...hittade på vad det nu kan vara som sitter i "luftkanalen" vid fläkten....den där mojjen som skall kylas av luften....tog en bild av den men vet inte hur jag lägger in bilden.....när jag skall bifoga bild får jag upp något om URL och annat......hur svårt kan det va?

Det var glapp i en av de fyra kablar som sitter anslutna till denna "moj" som gjorde att även hastighet "näst högst" glappade....nu är detta felet hittat men fortfarande inte det som gör att högsta hastigheten inte fungerar.....sitter felet i denna "moj"?

Anders

Gud vad enkelt det skulle vara om jag fick med bilden........
 
F

F.d. 2943

Guest
Vår kupéfläkt gick enbart på högsta hastigheten, efter att ha kört bilen ca 1.000 mil (Fiat Ducato -06). Felet låg i ett motstånd, vilket byttes ut på garantin. Jag fick dock höra att en bra verkstad normalt sett fixar en sådan sak till en ganska låg kostnad. Smält plast i kontakter till höga strömförbrukare är inget ovanligt problem, oavsett fordon. Det är oxo ganska vanligt korrosion, eller annan oxidbildning. Jag brukar fixa sådant med oxidlösande spray ("elektronikspray") och sedan stryka på lite polfett, som förhindrar fuktinträngning och oxidation av metallytor. Polfett är den "gegga" som man skall stryka på batteripoler, vilket finns att köpa på många välsorterade bensinmackar. Det är heller inte helt fel att skruva loss jordskruvar och köra på lite polfett även där.
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Jag tror att om fläkten funkar på alla de andra lägena utom på det högsta, så är det knappast motståndet det är fel på. Jag köpte ett helt nytt fläktreglage, men det visade sig att någon på passagerarsidan kommit åt kontaktstycket vid fläktmotståndet med fötterna så det var bara att trycka in kontaktstycket så fungerade fläkten på alla fläkrhastigheterna. Behöver du ett nytt fläktreglage så har jag ett nytt i originalkartong som du får köpa för halva priset.
 
Toppen