• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kul att ha en gammal husbil....not

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
V.8 = Sportlov (åtminstone där jag bor).
Barnen ville åka skidor, på snö och helst utan att köa bort dagarna i liftkö.
Kollade runt lite ställen på nätet men fastnade inte riktigt för något.
Och så kom influensan och drabbade hela familjen veckan innan så vi ”bestämde” oss för att strunta i skidresa.
På tisdagen (v.8) ringde en kompis och sa att vi gärna fick ta husbilen upp till deras stuga väster om Åre.
Barnen blev jublande glada.
Åkte och hämtade husbilen och ställde på, j-ar den har ju körförbud, glömt att besikta.
Lyckades få till en tid samma dag, 2st 2or (handbromsen kärvade och släppte inte och det hängde en droppe diesel under tanken (det har nog gått hål på tanken och dags att byta wire, sa inspektören)).

Hem, in med 4x längd + 4x slalom utrustningar, full vinterutrustning, bädda och städa, fylla på vatten, lufta varmvattenberedaren, och då kom nästa problem.
Pumpen bara pumpade på och jag hörde sprutande av vatten. Kollade direkt där det frusit sönder tidigare (magnetventilen till toaletten, smidigt placerad inne i ett 1dm stort hål) och den hade inte frusit men tyvärr kopplingen innan.
Nu blev jag ledsen på riktigt och gav nästan upp tills jag kom på att man kan ju dra fram duschslangen till Wc:n och spola, men hur blocka kopplingen. Hmmm.
En svetstång på slangen klarade biffen.

Sedan kom vi iväg.
Tog en övernattning vid en skogsväg ungefär halvvägs.
Anlände till deras stuga på onsdagen och möttes av strålande solsken -5, 1,5m snö och nygrillade korvar, familjelyckan var total.

När vi gick till sängs var det -25...
För att inte överbelasta deras säkringar körde vi en kupévärmare på 1kW och ställde pannan på +17 som stöttning, sedan hängdes diverse filtar mellan bo och bildel (förutom vintertäcke ute och fönstertäcke inne) och vid ytterdörren.
Sedan sov alla (det höll sig runt 20 i bilen, hörde aldrig pannan starta).

På morgonen var det full fart mot backen. Vännerna på sin skoter och vi med husbilen.
Dubbelglödde motorn för att va säker på att den skulle starta, vred om nyckeln och......inget.
Testar tre gånger till med samma resultat.
Den glödde fint alla instrument tändes upp men startmotorn var stendöd.
Vi hade ju dessutom parkerat in deras bil så den kunde vi ju inte använda.
Ungarna blev jätteledsna tills kompisen föreslog att de skulle få tolka efter skotern 6km till backen. Så de drog och lämna mig att meka.

Öppnade huven och kikade in, jo det var allt lite frostigt därunder. Kanske skulle tina av lite först.
In med en hårfön riktad mot startmotorn, ner med huven, in i bilen och ta en kopp kaffe medans man funderar på hur problemet ska angripas.
Påväg ut igen får jag ett infall att göra ett nytt startförsök.
Då startar den hur lätt som helst.
Fastfrusen startmotor, den var ny....

Nu är vi hemkomna igen efter en spännande hemresa, åkte över Flatruet (hade tänkt stanna å ta ett kort men det blåste så mycket att jag nog inte hade kunnat stå ute, kändes som bilen nästan skulle välta).
Handbromsen har funkat förträffligt under hela resan och jag var under och kollade tanken ikväll och där fanns inte tillstymmelse till någon droppe.
Så jag förkastar inspektörens förslag på tank- och wirebyte och åker in för ombesiktning av 2orna på måndag.

Jo, det var så sant, jag har nog kommit på en lösning för magnetventilen till toaletten också.
Dess anslutningsslang passerar ju i utrymmet där man drar ut tanken.
Jag flyttar helt enkelt ut magnetventilen till det utrymmet.
Där kompletterar jag den med ett T-stycke efter ventilen så kan jag ta kompressorn och blåsa torrt i den delen av rörsystemet vid vinteravställning.
Skulle ventilen gå sönder igen så blir den enkel att byta.
 
Toppen