• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

krocktestad?

isakz

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4667
Medlemskap
2021
finns det krocktestade helintergrerade husbilar,har kollad på en krockad som inte såg speciellt säker ut,mest sopor kvar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: krocktestad?

Nej, husbilar krocktestas inte av något erkänt oberoende "gemensamt krockinstitut", så som sker för personbilar. Inte heller pågår mig veterligt någon branschdiskussion/överenskommelse om vad som borde testas vad avser husbilars säkerhet. P-bilar som i motsats till alla typer av husbilspåbyggen tillverkas i mycket större serier, "orkar bära och fördela" stora kostnader för sina förstörande tester (pga myndigheters och kunders krav). Dessa kostnader måste tas ut på enskilda tillverkade/sålda fordon och det räcker då inte med att krocka något enstaka fordon = blir alltför slumpartat.

Det skulle bli alltför dyrt att krocktesta (= förstöra) hela husbilar betr t.ex passiv säkerhet (= osäljbart?)! Det innebär fn att jämförande oberoende/överenskomna/seriösa tester och krav saknas ... som grund för jämförelser av säkerhet.

Vad vi köpare kan göra i dagsläget är nog bara att köra försiktigt och bara gissa om t.ex ett komplett grundchassi med orginalhytt (större byggserier) är ett mer eller mindre säkert "komplett fordon" än t.ex ett påbyggt chassi med integrerad/helt påbyggd separat kaross (mindre byggserier).
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Sv: krocktestad?

Hymer lär ha "krocktestat" någon bil. Vad jag har hört så avsåg testet att se om inredningen sitter fast vid en krock.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2025
Sv: krocktestad?

Koenigsegg Regera skall krocktestas i ett exemplar så det kan knappast vara hur stor serien är eller priset som avgör, kan det vara olika regler för husbilar och personbilar?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: krocktestad?

Läs expressen/GT idag 10/8, en husbil har voltat på motorvägen, det ser inte ut att vara mycket kvar av den bilen. Glasfiber o plast verkar inte vara så hållbart dessvärre. Hoppas att det gick bra för föraren trots allt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: krocktestad?

Jag har både en helintegrerad och en halvintegrerad. Har kollat konstruktionen riktigt noga och man behöver inte ha ingenjörs kunskaper för att kunna ana hur resultatet blir vid en krock.
Dock kan man inte avgöra detta av utseendet, utan man måste veta förstärkningsbalkarnas läge och antal. Vidare är en modern konstruktion med hel laminat i väggar och tak mycket starkare än en äldre med konventionell bygge. Sedan beror det ju på mot vad man krockar och naturligtvis hastigheten. Nyare konstruktioner har alla moderna egenskaper som tar upp krockkrafter och en sådan krockad bil kan se illa ut, men var snäll mot passagerare. De äldre däremot? Min Arca från 1990 är förmodligen en dödsfälla, allt talar för det. Jag klarar förmodligen bra en påkörning av en personbil, men knappt något annat.
Plåtisarna tror jag är de bästa/säkraste, kanske skall man slänga en getöga mot inredningen, hur den sitter fast. Alla inredningar som är 1990 eller äldre, sitter förmodligen nästan lösa med halveroderade skruvar i en halvrutten träram. Finns några udda kvalitetsbyggen som gör undantag och är säkrare, men de är få....
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: krocktestad?

Om inte myndigheterna ställer krav så kan vi konsumenter ställa krav.
Om vi alla ställer frågan när vi träffar en försäljare om deras husbilar är krocktestade så kommer någon tillverkare att krocktesta sin bil och så är rullningen på gång.
Bilarna kostar inte en miljon för tillverkaren, kostnaden för en bil, när man räknar bort moms, reklam,försäljarledet osv, blir nog bara några hundra tusen för en bil i miljonklassen. De får dessutom göra avdrag för kostnaden.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: krocktestad?

Branchen skulle aldrig publicera så nedslående resultat. Det måste i så fall vara en oberoende krocktestare som gör testet...
Det skulle dessutom snabbt döpas om till "Husbils Harakiri" testet...;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: krocktestad?

Hymer hade råd för några år sedan (men då kostade bilen kanske inte en miljon?)
https://www.youtube.com/watch?v=opR8f_-Pp8o
Snälla Sören, nu skojar du väl? Ett enda barriärprov där bilskalet ser relativt helt ut, ger inget svar utöver att krockkrafterna i stället bör ha drabbat ev passagerare.

Vitsen med säkerhet är att krockkrafterna omfattande också t.ex sidokrockar, succesivt ska dämpas genom att kaross-/drivline- och chassiekomponenter ger vika enligt ett tekniskt verifierat och planerat mönster. Detta för olika "tänkta situationer", där så gott som samtliga enskilda delar i bilens påverkande konstruktion måste samverka på ett så optimalt sätt som möjligt. Detta självklart för att passagerarna ska klara livhanken/hälsan ... inte för att själva husbilen ska förbli så oskadad som möjligt!

Det skulle bli ett dyrt och komplicerat samarbete mellan olika teknikområden som fö inte ens finns hos våra vanliga husbilspåbyggare. Hur skulle dessa tillkommande kostnader kunna bäras av så små serier av husbilar/olika modeller=olika förutsättningar och dessutom då bli säljbara till "vanliga människor"?

Det krävs inte ett prov utan en hel serie av olika förstörande krockprov för att skapa grund för efterföljande simuleringar mhj av datorer där t.ex krocktester OCKSÅ upprepat (= billigt) kan simuleras utan förstörande förstörande prov ... när ett antal sådana sekvenser upprepats, återstår nya bekräftande förstörande prov ... ! Denna process kostar självklart betydligt mer än vad en enskild husbil kostar att krocka och som då bara definierar en enda husbilsvariant.

Förutom ovannämnda finns sannolikt inte ens tankar inom branschen om hur någon enklare och mindre seriös form av jämförande tester skulle kunna ske??! Krav från oss kunder och myndigheter saknas i dagsläget, vem ska t.ex utföra sådana tester på husbilar. Vad har det för värde att tillverkaren testar och godkänner sig själv - oberoende kontroll tack, inget annat av värde för oss konsumenter?!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: krocktestad?

Nej, jag har ingen annan åsikt än du, ville bara visa att ett krockprov, vad det nu kunde vara värt, har utförts. Man kanske skulle kallat det "krockprov".
Jag har inte haft en tanke på att värdera det prov Hymer gjorde, bara visat att det gjorts. Jag är heller inte okunnig om vad riktiga krockprov innebär.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: krocktestad?

Det händer ju trots allt olyckor med husbilar, genom tex försäkringsbolagen borde man kunna få en bild av hur skadorna ser ut. Det blir förstås inte heltäckande men man kan ju få indikationer på vad som orsakar störst skador.

Fast det kanske inte direkt är någon raketforskning att förstå varför olyckor med husbilar ofta (?) leder till skrotning. Det är förstås inte särskilt hållbara överbyggnader, så rulla runt med en glasfiberbil skulle inte jag villa göra.

Hur pass säkrare tror ni att en plåtis är, dvs en bil med plåt runt hela bilen, inte bara hyttdelen? Eller ser dom bara säkrare ut?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: krocktestad?

Nu har Niesmann+Bischoff krocktestat 3 st Flair (kostnad ca €1 milj totalt). Bilarna kördes mot en 120 tons betongbarriär med 32 km/tim och klarade detta bra (Promobil nr 8, 2017).
Avsikten var i första hand att se och lära hur krockkuddarna skyddar förare och passagerare men naturligtvis även för att se hur bilen, 7 ton, skulle klara sig. Förvånansvärt små skador på bil och inredning.
 
Toppen