• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

krockskydd

janne skåne

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
Jag undra om detta är sant. Enligt Hymercenter i Ängelholm så är det endast Hymer fordonet som har godkänt krockskydd på sina fordon, Hymer påstår att övriga fordon är inte testade för detta utan är inte pålitliga vid en frontal krock.
Inte kan det vara så att endast Hymers fordon skulle vara testade för att tåla en kollision mellan två fordon. Vad dom menar är att man är säker bakom ratten när man kör en Hymer men det är en väldig stor risk i övriga fordon.
Janne skåne :swoon::confused:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: krockskydd

Vad som är sant är att Hymer gjort krocktester med modeller, vet dock inte vilka eller hur många. Fråga försäljaren vilka som godkänt krockskyddet och hur många stjärnor i Euro NCAP. Personligen tror jag säljaren överdriver en del vad det gäller Hymers överlägsenhet, tror det är nästan lika illa hos alla.

J

Jarn

Guest

Husbilar är inte krocktestade.
Det stämmer att Hymer gjort en egen krocktest, men den följer ju inte de officiella kriterierna utan är väl mera en marknadsföringsgrej.

De som gör officiella krocktester är ju Euro NCAP och där förstörs ju flera bilar av varje modell, så det skulle väl bli för dyrt om de skulle testa en husbil ur varje serie.

Euro NCAP | Officiell webbplats för europeiska utvärderingsprogrammet för nya bilar

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Skulle också vara av värde att faktiskt se bevis på testerna som Hymer gör, det finns bara 2 st på Youtube från 2010! Inga värden angivna på hastighet, vikt etc. (Å andra sidan har jag inte hittat några krocktester på någon av Ducato-modellerna heller!) I husbilars krocksäkerhet finns nog mycket att förbättra, funderade en gång i tiden på helintegrerat tills jag såg följande bild på "grundämnet" till en sådan...

le-chassis-fiat-special-camping-car-c-est-quoi-exactement.jpg

....och kände på fram"dörrarna" i glasfiberskiva/plast... har tyvärr varit passagerare i både person+ lättlastbil front och sidokollision, kommer alltid vilja ha plåt och a-stolpar runt mig. Fördelen med helintegrerat kan möjligen vara det längre avståndet mellan förare/passagerare och fronten, och hoppas att "träffen" blir låg eller att ekipaget inte välter... skräcken för mig är att hb.n blir påkörd bakifrån, där är det inte mycket som stoppar. Därför är jag alltid noga med att tända varningsblinkers så fort det uppstår oväntad köbildning eller situation med onormalt låg hastighet.

F

F.d. 55616

Guest

Ja inte har husbilar något bra krockskydd oavsett fabrikat. Vi stod i en kö för att bli anvisade parkeringsplats för vår Hb, plötsligt beordrar en klantig p-vakt bilen framför oss att backa utan att ha koll på att vi står bakom. Hb föraren backar mot vår Hb och plötsligt säger det pang. Vår kylare sprang läck o vattnet forsade ut, fick även skador i fronten och bucklor. Ja så det blev boxering till verkstad och ca 3 veckor utan Hb, tur i oturen att det inte blev några personskador. Den påbackande Hbn fick sin baksida spräckt och brått på ena sängramen. Vad hade hänt om båda bilarna krockat i hög fart, törs inte tänka på detta, verkar som bilarna är gjorda av jätte tunt material som inte ger något skydd. Dyra reparationskostnader drabbar försäkingsbolagen inte undra på att premierna blir höga.

Toppen