• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krockskada - ej godkänd reparation

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Hej.
Under Påskhelgen krockade jag och fick plåtskador fram och på passagerardörren. Jag var ej skyldig till skadan, det har polisen och försäkringsbolagen konstaterat. Nu har bilen varit på verkstaden två gånger. Jag är fortfarande inte nöjd med resultatet, motorhuven är sned och dörren har en stor glipa. Min fråga till er är finns det någon oberoende instans som kan granska utfört arbete. Jag har talat med M men jag är ej medlem och det skulle kosta mej ca 1.700 kr för en granskning, det är för dyrt! Kan någon tipsa om hur jag ska göra?
Elisabeth

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Krockskada - ej godkänd reparation

Hej,
vad säger verkstan?. Jobbar själv med skador på bilar och vet vilka krav som kan ställas. I vad består problemen exakt? och vad säger försäkringsbolaget?
Brukar alltid finnas en vettig lösning utan att det blir världskrig
Hälsningar Bror

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Hej Bror.
Mitt försäkringsbolag är överens med motparten att det var helt dennes fel. Alttså ingen självrisk för mig. Jag lämnade bilen till en auktoriserad Fiat verkstad som godkändes av mitt försäkringbolag. Skadorna på min bil var ganska omfattande. Höger skärm, huven, stötfångaren etc. Dessutom har larmet slutat fungera ordentligt.
Fiatverkstaden visade sig anlita en annan firma som hade bilen i ca 5 veckor. När den kom tillbaka var det ett stort mellanrum mellan motorhuven och skärmen på höger sida. Dessutom hade dom inte åtgärdat en skada på dörren som dom trodde fanns där innan. På stötfångaren saknades några pluppar som sitter på båda sidor längst ner på stötfångaren.
Jag reklamerade och dom tog tillbaka den. När jag nu har fått tillbaka den är den ursprungliga glipan mindre, men i stället är det en stor glipa vid strålkastaren på motsvarande sida. Den vänstra. Dessutom är det en stor glipa vid den högra dörren så det nästan ser ut som om den inte är stängd ordentligt.
Fiatfirman är inte heller nöjd och är villig att låta den anlitade firman återigen titta på den.
Men nu börjar jag misströsta. Vad larmet beträffar så måste jag tydligen lämna den till någon annan firma som sysslar med det. Vem vet...??
SÅ ligger det till.
(Jag har inte varit i kontakt med försäkringsbolagen om de här problemen ännu.)
Elisabeth

F

F.d. 25109

Guest

Hej.
Under Påskhelgen krockade jag och fick plåtskador fram och på passagerardörren. Jag var ej skyldig till skadan, det har polisen och försäkringsbolagen konstaterat. Nu har bilen varit på verkstaden två gånger. Jag är fortfarande inte nöjd med resultatet, motorhuven är sned och dörren har en stor glipa. Min fråga till er är finns det någon oberoende instans som kan granska utfört arbete. Jag har talat med M men jag är ej medlem och det skulle kosta mej ca 1.700 kr för en granskning, det är för dyrt! Kan någon tipsa om hur jag ska göra?
Elisabeth

Hej.
Du kan vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå (www.konsumenternasforsakringsbyra.se), ett organ som drivs av konsumentverket för att tillgodose kundens rätt gentemot försäkringsbolagen.

MVH

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Ta kontakt med försäkringsbolaget direkt. Dom ska ju inte betala innan jobbet är riktigt gjort. Det ligger i deras intresse att det blir rätt, och dom har nog bättre påtryckningsmedel än vad du har.
Calle

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tänkte att det kanske fanns någonstans dit man kunde åka för att visa upp bilen så man vet vad man har rätt att kräva. Enligt Fiatverkstaden kan det aldrig bli som en personbil, men han tyckte att det inte skulle se ut så där vid lampan...

Elisabeth

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen,
vilket försäkringsbolag har du? Det finns till den sista i denna månad drive-in besiktning på fyra ställen. Bergshamra if... som besiktar för de flesta bolagen Trygg Hansa har i alby Sundbyberg och Folksam har en på söder plus Länsförsäkringar som finns på Drivhjulsvägen i Västberga.
Åk till en av dessa och såg som det är. Att använda Konsumentverket tar bara en massa tid och det är inte säkert att det ger något resultat.
Fel kan alla verkstäder göra och andra också för den delen, men har samtidigt rätt och skyldighet att ställa allt tillrätta och det är sannolikt att bolagets folk säger detsamma dock tar bolaget kontakt med berörd verkstad och påtalar bristerna. Det brukar lösa sig till det bästa till slut
Lycka till
Hälsningar Bror
PS lägg ut en bild på skadan om du har och en bild efter rep. DS

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tack Bror! Motparten som ska stå för ersättning av skadan är Länsförsäkringar, själv har jag Saluansvar. Men nu ska jag lämna in den igen till verkstaden så jag får väl se efter det. Fiatverkstaden har inte på ngt sätt varit otrevlig, det är helt enkelt slarvigt gjort av verkstaden dom lämnat den till.
Jag tackar igen för ditt svar!
Elisabeth

F

F.d. 25038

Guest

Hej förstår inte varför det skulle vara nån skillnad på person kontra lastbil vid skada:confused: men det känns ju rent spontant att det är fiat verkstans ansvar för de är ju dom som lämnat bilen vidare eller hur.annars är det som bror skriver försäkringbolaget som är hövding och bestämmer(verkstan är ju godkänd av bolaget eller)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Krock skada - ej godkänd reparation

En lastbil har sällan samma fina passning på karossen som en personbil har. Detta att försäkringsbolaget är hövdingen är sant då det är de som betalar räkningen MEN det åligger verkstaden att göra ett fullgott jobb. Tala direkt med verkstaden och inte med Fiatfolket. Många auktoriserade bilhandlare har lejt ut karossarbetena - och även andra arbeten-till av försäkringsbolagen godkända verkstäder Ansvaret för en reparation ligger alltid hos verkstaden och som jag skrev tidigare har både rätt och skyldighet att åtgärda ev brister. En väg om man inte kommer överens är att ta kontakt med försäkringsbolaget och tala med dess handläggare och skadetekniker för att hitta en lösning.
mvh Bror

Toppen