• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krockkudde

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
ser fler och fler framsätespassagerare som lägger upp fötter framför sig mot vindrutan.Säkert kan det vara bekvämt.MEN ni som då har krockkudde på pass.sidan,handen på hjärtat,är den bortkopplad?Vid en krock eller annat fel på kudden händer det otrevliga saker för medåkaren.Kraften i kudden KAN skicka benen långt in i kroppen.Finns där ingen kudde är ju allt väl,sitt kvar.

F

F.d. 50252

Guest
Sv: Krockkudde

Nu har ju inte jag någon kudde på passagerarsidan så för min del är det ju en ickefråga, men jag kan inte låta bli att undra, finns det något dokumenterat fall där en passagerare i husbil fått benen intryckta i kroppen av en krockkudde i husbil?

S

Sören-6830

Guest

Ytterligare en sak jag undrar över: Man ser ofta förare som kör med vänsterhanden på rattens högra sida, kl 2 ungefär, undrar vad som händer när kudden löser ut?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Detta med krockkudde på passagerarsidan är anledningen till att skrivplattan/dokumenthållaren i mitten ovanför instrumentbrädan på Fiat Ducato inte är möjlig att ställa upp som i bilar utan denna krockkudde. Krockkudden är nämligen stor för att kunna skydda två passagerare. Det är samma krockkudde som i minibussar som har en soffa för två fram bredvid föraren. Eftersom den är så stor skulle den kunna skjuta iväg skrivplattan som i sin tur skulle kunna träffa föraren med stor kraft.

Detta med föremål framför krockkudden är något som det inte varnas speciellt mycket för. Möjligen varnas det för att ha bilbarnstol i passagerasätet om det finns krockkudde där.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Passagerarkudden på en personbil är på ca 180 liter (nästan som volymen i ett badkar). Det är möjligt att den är större i Fiat.
Kudden blåses upp på mellan 15 och 20 millisekunder så håll alla kroppsdelar och lösa föremål borta.

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023

Hej, hustrun har köpt en ny Volvo o försäljaren meddelade att man gjort försök på Volvo (med krockdocka) där båda benen klipptes av när passageraren hade fötterna på instrumentbrädan. Orsaken till att hon köpt ny bil är en smäll där krockkudden löste. Fy fasen vilka skador hon fick från krockkudden! Skinnet på båda nedre delarna av armarna mer eller mindre skalades av. Kommer att få märke som aldrig försvinner. Hon har fått ca 12000 kr i ersättning pga skador från airbagen. Tidigare så hade hon också ibland fötterna på instrumentbrädan i husbilen som har airbag på passagerarsidan men det har jag inte sett efter hennes olycka.
//Bosse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej, hustrun har köpt en ny Volvo o försäljaren meddelade att man gjort försök på Volvo (med krockdocka) där båda benen klipptes av när passageraren hade fötterna på instrumentbrädan. Orsaken till att hon köpt ny bil är en smäll där krockkudden löste. Fy fasen vilka skador hon fick från krockkudden! Skinnet på båda nedre delarna av armarna mer eller mindre skalades av. Kommer att få märke som aldrig försvinner. Hon har fått ca 12000 kr i ersättning pga skador från airbagen. Tidigare så hade hon också ibland fötterna på instrumentbrädan i husbilen som har airbag på passagerarsidan men det har jag inte sett efter hennes olycka.
//Bosse

På gamla Volvo hade man sömmarna på krockkudden utvändigt och de orsakade "rivsår". Efter de skador du beskriver visade sig så ändrade man processen så att numera är sömmarna inåtvända.
(De flesta krockkuddar tillverkas av Autoliv)

Toppen