• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krockkudde

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
God fortsättning på det nya året.
Har en fråga till alla kloka och skarpsinninga medlemmar. Detta gäller inte husbilar, men ändå. Värt ett försök.
Frun´s äldsta dotter har gått och köpt en FORD Galaxie -02:a.
Hon har små barn placerade i varsin barnstol. En bakvänd i framsätet.
Där finns då en krockkudde, som utlöses vid en "smäll", inte bra för den lille gossen i barnstolen.

Frågan?? Går det att koppla ur krockkudden?? Hur göra??
Tacksam för svar.
/Bengt

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Krockkudde

Bengt!
Se till att din dotter OMGÅENDE slutar att ha barn i en bakåtvänd barnstol bakom en icke urkopplad krockkudde!!!!!!
Det är stor risk att barnet dödas om kudden löser ut!
Kudden kan lösas ut lättare än man tror- Jag såg en rolig filmsnutt på Youtube(?) för en tid sedan- det var en gammal dam som "daskade till" med sin handväska i fronten på en bil som stannat för att släppa fram henne vid ett övergångsställe-föraren tutade flera ggr ,för att han tyckte att tanten gick för långsamt-
men han ångrade sig nog sedan för hela bilen blev full av utlösta krockkuddar.

Din dotter måste nog åka till en märkesverkstad för att få hjälp med urkopplingen .
hälsn Lasse W

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

God fortsättning på det nya året.
Har en fråga till alla kloka och skarpsinninga medlemmar. Detta gäller inte husbilar, men ändå. Värt ett försök.
Frun´s äldsta dotter har gått och köpt en FORD Galaxie -02:a.
Hon har små barn placerade i varsin barnstol. En bakvänd i framsätet.
Där finns då en krockkudde, som utlöses vid en "smäll", inte bra för den lille gossen i barnstolen.

Frågan?? Går det att koppla ur krockkudden?? Hur göra??
Tacksam för svar.
/Bengt

Herrejösses !!!

Detta trode jag inte existerade länge .... Man blir ju livrädd att föräldrar inte är mera "up to date" att låter barnen ha en handgranat i huvudet .

Här kan du se kraften i airbagen när den smäller av : http://www.nordicaudi.com/media/filmer/filmer/020811_skelleftea/MOV01636.MPG

Men men detta bör gälla alla bilar för det har diskuterats mycket på NordicAudi.com - Skandinaviens största Audicommunity .
1. På VAG bilar så tar man isär kontakten och placerar ett 4,7 ohm motstånd i kablaget som går mot bilens elsystem för att inte indikera fel .
Se här :
AudiWorld Forums: Yup...4.7 worked for me....>

MEN !!! Urkopplingen bör ske i samråd med en verkstad .

2: För att barnet sedan skall placeras där anser jag även att laddningen skall tas bort = att man får plocka ner handskfacket som är under och sedan sitter själva kassetten i 4 skruv , många på verkstaden säger att detta inte går för att problemet kommer sedan att airbagen bör placeras i ett skyddsskåp a´la vapenskåp .

Men som du ser här : YouTube - Rear Facing vs. Forward Facing Car Seat Safety så skall dom sitta bakåtvända till en viss ålder .

Som ett parentes och händelse så kopplade en tyskfamlj ur sin airbag på en VW Passat för X-antal årsedan och krockade , dom hade då gjort fel på verkstaden och rattens airbag löste inte ut och barnet i fram omkom .

Så låt helst inte barnet sitta i fram tills laddningen är BORTA !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ikke den en bryter på enden av instrumentbordet i høyre døråpning som kan betjenes med en nøkkel, mener å ha sett en det en gang.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har ikke den en bryter på enden av instrumentbordet i høyre døråpning som kan betjenes med en nøkkel, mener å ha sett en det en gang.

Även om man stänger av en airbag med en nyckel så är sprängladdningen kvar ändå och vem vet hur den reagerar när plåten skrynklas .
Jag såg även på ett program från england där räddningspersonalen skulle ta ur en förare ur en krockad bil och DÅ lösta airbagen ut .... inte bra .

Nä väck med airbag kassetten !

Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest

Att avaktivera en krock-kudde men ett system där det krävs en nyckel anses som säkert.

Övriga avaktiveringssystem t.ex. med knapp är osäkert, det finns även andra osäkra avaktiveringsystem.

En gång i tiden genomfördes en test där en testdocka motsvarandes ett barn på 4år ställdes på golvet, där frampassageraren har sina fötter. Sedan lät man krock-kudden utlösa. Dockan träffades givetvis av krock-kudden som kastades bakåt i bilen, knäckte ryggstödet på passagerarstolen, fortsatte ut genom bilens bakruta och vidare in i labbets vägg som var bakom bilen.

Jag kan bara instämma med ovanstående, se till att barnet placeras på annan plats i bilen OMGÅENDE! Låt henne inte köra en meter till med ett barn i barnstolen bakom en aktiverad krockkudde. Låt en verkstad göra ingreppet, om det inte finns något nycketavstängningsystem.

Efter att ha läst denna tråd så hoppas jag trotts det att jag kan sova gott inatt.
/David

F

F.d. 29809

Guest

Jag har också hört att det anses säkert att koppla ur kudden med nyckel. Men bara tanken att barnet sitter med huvudet 20 cm från en laddning stark som en handgranat får mig ändå att avstå från att sätta barnet där. Vem vågar förutse och garantera hur elektronik och laddning beter sig vid en kollision?

Toppen