• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krock med lastbil

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Angående de trådar som skrivits om krocktester och husbilars krocksäkerhet.
Först vill jag säga att det mesta av texten är kopierat från ett inlägg jag gjort på facebook för ett tag sedan, dock lite reviderad men tyckte att det kunde finnas här också.
Jag har tidigare varit så kallad yrkeschaufför så det är självupplevt och har vänner som fortfarande är yrkeschaufförer och de upplever detsamma.

Jag skriver detta till alla eftersom det är så vanligt, nästan varje dag händer det någonstans och är bland det värsta som kan hända.
Att hålla till höger är det minst ofarliga i jämförelse med att ligga kvar vid mittlinjen vid möte. Man skall däremot inte ligga och köra hela tiden på vägrenen eftersom det i bland ligger mycket bråte och gamla spännband där och det kan också ställa till med en olycka. Men att hålla lite för mycket till höger är bättre än att möta 50 ton Scania. Jag bryr mig inte om vem som har rätt eller fel, det är alltid personerna i husbilen som förlorar. De flesta husbilar och i synnerhet helintergrerade är urusla i en krock. De flesta är byggda av frigolit med en tunn plywood påminsidan och en några tiondelar tjock plåt på utsidan. Hytten är avkapad ovanför motorhuven och i väggarna finns det bara några tunna reglar abs-plast eller trä. Det funkar inte mot 50 ton Scania, punkt.
Jag blir i bland riktigt rädd vid möte, speciellt med husbilar och kanske att alkovbilar är lite överrepresenterade. Några har säkert en annan uppfattning men denna är min.

Så här kan det vara en helt vanlig dag bakom ratten på en fullastad Scania med släp 22-24 meter lång, håller hastigheten som är 80km .Kör på en smalare vanlig landsväg med lastbilen, ser en husbil i motgående riktning, kanske 150 meter bort, hen ser ut att hålla normal hastighet. 150 meter är bara några sekunder innan vi möts.
Husbilen kommer mot mig i 80 km med sina vänsterhjul tio cm från mittlinjen och karossen på mittlinjen och backspeglarna i mitt körfält. Jag ser att husbilen har en halvmeter kvar på sin högersida, jag hoppas in i det sista att personen kommer att hålla mer höger, jag vill inte att mina hjul skär ner i vägrenen. Hen behåller sin placering på vägen. Jag blir tvingad att köra ut så långt jag kan åt höger, jag har mina höger hjul så att halva däcken på höger sidan är på asfaltskanten i bland längre ut, alltså utanför sidolinjen om det finns någon men husbilen gör inget för att undvika kollision utan fortsätter glad i hågen rakt fram. Jag har mina höger hjul så att halva däcken är på asfaltskanten mot gruset, det är precis att det går fritt, tittar i backspegeln husbilen ligger fortfarande kvar på samma plats. Det gick bra denna gången också.
Jag kan se personerna som sitter i husbilen strax innan vi möts, jag vill inte se dem döda och lemlästade om 15 sekunder, jag vill inte se döda och lemlästade barn när jag går bort mot husbilen som precis kraschat. Jag vill inte ringa efter ambulans och berätta att det det precis har hänt en krasch och beskriva var det är och hur skadade personerna är. Jag vill inte ha dessa minnesbilder resten av livet när jag blundar. Det blir mycket blod, kroppsdelar ligger på olika ställen, i bilen, utanför på vägen eller i diket.
Barn som aldrig får köra moppe eller gå på fest, inte dricka öl, inte få sin första puss, inte få leva vidare och uppleva det vi äldre har fått. En lastbil kan väga 50 ton, en del till och med mer, vi som sitter där klarar oss ganska bra, fysiskt men inte psykiskt. Tänk er själva 50 ton mot 3.5 ton eller kanske 5 ton. Ni har inte mycket att sätta emot.
Jag vet inte hur många husbilar som lastbilschaufförer har räddat bara denna sommar men det är många som har sluppit att uppleva familje tragedier.
Snälla ni, lär er känna eran husbil, träna på att känna var era höger hjul finns på vägbanan. Träna på en stor parkering, placera ut koner, träna. Höger sidan är inte farlig men man skall inte ligga och köra där hela tiden men håll ut lite när ni får möte nästa gång kanske jag inte kan gå längre ut.
Det är inga problem att möta lastbilen som kommer efter husbilen, det är gott om plats och det händer sällan något när man möter en annan lastbil. Någon spegel kanske när det är riktigt tajt men då brukar det gå saktare.
Tänk på era barn, tänk på era föräldrar som mister sina barn och barnbarn.

Jag vet att det finns de yrkeschaufförer som också gör fel i bland men betänk då att de kör många fler mil än de flesta andra om året och felen blir då inte så många per mil. Alla olyckor av detta slag blir lyckligtvis inte så allvarliga som i texten men de förekommer faktiskt.
Kom i håg att höger sidan är för det mesta inte lika farlig som den vänstra vid möte om den mötande ligger utanför sitt körfält.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag har känt likadant flera gånger i sommar då jag mött personbilar. Verkar som ju mindre bilarna är, desto mer rädda är de för vänsterkanten och jag får hålla så långt ut till höger jag kan med husbilen, medan de har väldigt mycket kvar tillgodo på sin sida!
Tycker det verkar som många känner sin bil dåligt och har väldigt dålig koll på var de har den på vägen. Likadant när de ska vända eller parkera någonstans.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Jag håller alltid höger aldrig vid mitten vid möte får man sugeffekt inget roligt har i mina dar kört mycket långtradare och vet hur det är nu som pensionär har jag inget brådis försöker underlätta för dom som har brådis genom att köra i högerkanten. Som sagt inget brodis vill kvittera ut min pension länge.:)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Känner så väl igen det, dom flesta som är ute i trafiken har varken varit med om en trafikolycka eller sett en som väl är, jag själv har både sett och varit med om det efter många mil på vägarna med ofta 50-60 tons fordon , det är ingen vacker syn när det knappt går att urskilja att det varit en personbil en gång bara en plåthög mitt i vägen, har man varit närvarande vid en trafikolycka så får man sig en tankeställare vad ett människoliv är skört så var rädda om er därute på vägarna, kör med insidan av hjärnan, man har oftast inte så bråttom så att man behöver chansa. Håller med föregående träna och träna, ofta är sidomarkeringen räfflad så man hör när man kör på kanten då finns det ofta 20cm till att köra på.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En anledning till bristande kännedom om var på vägen det egna fordonet tror jag är att det har tillkommit många nya ägare till husbilar de sista 4-5 åren. De har kanske inte den vanan att dels köra lite större fordon och att de inte kör så många mil om året ens med vanlig personbil.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Ett bra riktmärke tycker jag är att kolla på vindrutetorkarna när jag kör på den räfflade sidomarkeringen till höger.

När jag hör "smattret" ser jag efter var den vita linjen "går" i vindrutan. På min HB är det vid höger vindrutefäste.
Suveränt, jag har kört precis så i 18 år med husbil: rekommenderas!
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Var man har hjulen och hur mycket bilen är utanför hjulen sitter för min del i ändan, alltså den man har i stolssitsen. Att titta efter ett riktmärke på bilen fungerar bara om man tittar efter det. Under den tiden det tar så har man vid ett möte där det är trångt redan kommit många betydelsefulla metrar utan att få veta något och under tiden när man tittar där, så ser man inte den andra sidan som är viktigast, nämligen den vänstra där mötet sker.
Så gör jag men det fungerar nog inte för alla.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag kör väl ungefär med Göstas metod för att lära mej var bilens högerhjul rullar. Det blir gott om tillfällen att öva, det är inte alltid superkritiska möten. Som tur är. Efter ett tag lär man sej att samtidigt ha viss koll på både v o h sida, man behöver inte titta så fokuserat på en sak i taget. Sen är ju bromspedalen bästa vännen när det blir trångt...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Bra vägar att träna på är i gamla DDR. många av deras mindre landsvägar har väldigt smala körfält och hög trafik med 100 tempo för vanliga bilar, husbilar 80 och lastbilar 60 km i timmen, men de kör oftast snabbare. Ofta är det vägen kantad av träd som står väldigt nära vägbanan och då och då en skylt som varnar för låga grenar, det är då man möter lastbilar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Andra bra övningssträckor sägs vara norska tunnlar. Svårigheten där sägs vara att inte relexmässigt hålla sig en bit från bergväggen för då blir man av med backspegeln.

MVH
Hans
 
Toppen