• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krock med djur, hur gör ni sedan?

M

Matts Torebring

Guest
På väg hem från Huseby julmarknad var det 2 olyckor som hänt precis före oss. En av olyckorna var en viltolycka. Bilen framför hade kört på ett rådjur som låg kvar mitt på vägen och snurrade runt och vred sig i plågor utan att kunna resa sig. Jag är ju naturligtvis den förste att ringa polisen. Men polisen känns ändå så långt bort på mörka landsvägen mellan Växjö och Lammhult. Har man rätt att befria ett så pass skadat djur från lidande? Trots att jag kört runt 150 000 mil har jag i stort sett klarat mig helt från olyckor på vägarna frånsett en älgtjur som låg helt död kvar på vägen efter att jag kört på den. Småvilt borde man klara med ett kraftigt slag mot huvudet med en kraftig yxa. Funderar på att lasta med detta, är det fel mot lag och markägare?
Mvh Matts Torebring

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Krock med djur, hur gör ni sedan?

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara fel att göra slut på ett djurs
lidande i en sådan situation.
Jag har själv råkat ut för detta och har alltid en kniv med mig i bilen.

// Pär

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Enligt informationen på Nationella Viltolycksrådets hemsida Så här gör du om du kolliderar med vilt - Nationella Viltolycksrådet så är det tillåtet att avliva ett skadat djur om man har erforderliga kunskaper.
Jag skulle nog inte ge mig på detta, framförallt inte om det gäller ett skadat rådjur som inte ligger stilla.
Det är oerhört svårt att behålla lugnet när pulsen rusar och svettningen tilltar. För det mesta är det en mycket otrevlig situation att hamna i.
Minns en gång när jag körde på en katt. Den fick jag själv avliva och begrava. Jag var helt slut efteråt och händelsen satt kvar mycket länge på näthinnan.
V-backen :wink:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag tror att i en sån situation så skulle jag nog iallafall se till att försöka avliva djuret så fort som möjligt. Ett rådjur däremot kanske är svårare, men ett slag i huvudet så den tuppar av är väl iallafall bättre än att den kanske är vaken och har ont.
Jag har aldrig avlivat ett djur (bortsett från insekter), och skulle inte frivilligt kunna tänka mig att göra det, men i en sån nödsituation skulle jag nog klara av att göra det, tror jag iallafall...
Jag körde på en hare en gång, det flög tussar framför bilen, jag stannade och letade men haren syntes inte till...märkligt tyckte jag. Men dagen efter, när jag körde ut bilen ur garaget, då låg haren på garagegolvet längst fram i garaget. Den hade alltså tydligen fastnat precis under grillen när jag körde på den...

/Ludde

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Annette,
det är faktiskt jättejobbigt att försöka slå ihjäl ett skadat djur som lever, du anar inte. Speciellt ett rådjur med sina vackra ögon som stirrar på en.
Det gäller för det första att ha ett bra verktyg och veta var man ska träffa. Det blir hela tiden jobbigare och jobbigare för varje slag.
Det mest effektiva är självklart ett vapen, men vem har tillgång till detta i ett sådant läge.
För en djurvän blir det en traumatisk upplevelse som tar mycket lång tid att läka. Ja, man glömmer det faktiskt aldrig.
V-backen :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest

Som jägare har jag alltid en jaktkviv på EJ synligt ställe i bilen .
Jag avråder från att försöka avliva ett rådjur genom att slå mot skallen.
Det är svårt att få till en bra träff för en amatör.
Ligger djure mitt på vägen ; blokera med bilen övrig trafik och tänd varningsblinkers.
Man skall närma sig rådjuret från ryggsidan och pressa ned det med ett knä varefter man
med en kniv sticket i det sk stickhålet (nedanför halsen ) Ett mjukt parti !
Behåll nedtryckningen under tiden till dess djure är stilla . Ring polis och anmäl samt märk ut platsen.
Medlem av viltskadefonden anmäler dit samt till försäkringsbolaget.
Det är inte så trevligt för en som inte är van men man får tänka på att förkorta lidandet.
Hälsningar
HBK 5081

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det passar väl bra att i denna tråden uppmana till att skaffa en viltvarningsremsa redan nu innan ni råkat ut för en viltolycka, så att ni har något att markera var djuret sprang in någonstans om det behöver spåras. När det händer blir man lätt så skärrad att man behöver lite hjälp att tänka. Jag körde på en älg i fjol på försommaren så jag vet. Vi hade tur den gången älgen lade sig upp på huven och gled över i högerdiket, där låg en stund såpass att jag han tänka "Vad f gör jag nu" sen reste den sig och halvsprang in i skogen till synes oskadd. Det blev så att säga bara en "Fiat med knuff".
I det läget var det skönt att ha den där remsan i handsfacket. På ena sidan stod instruktioner, tex Ring 112 och begär polisen bl.a.. och att markera med remsan där djuret sprang in.
När jag sen pratade med polisen var det suveränt att kunna ge GPS-koordinterna för olycksplatsen. Länsväg 1177 mellan Norvära och Veddige sa han och jag behövde bara säga ja ja.
Viltvarningsremsorna har jag fått från Bilprovningen. Älgskadeföreningen tror jag det är som tryckt upp dom om nu inte Bilprovningen har dom länge !
// Göte J

M

Matts Torebring

Guest

Som jägare har jag alltid en jaktkviv på EJ synligt ställe i bilen .
Jag avråder från att försöka avliva ett rådjur genom att slå mot skallen.
Det är svårt att få till en bra träff för en amatör.
Ligger djure mitt på vägen ; blokera med bilen övrig trafik och tänd varningsblinkers.
Man skall närma sig rådjuret från ryggsidan och pressa ned det med ett knä varefter man
med en kniv sticket i det sk stickhålet (nedanför halsen ) Ett mjukt parti !
Behåll nedtryckningen under tiden till dess djure är stilla . Ring polis och anmäl samt märk ut platsen.
Medlem av viltskadefonden anmäler dit samt till försäkringsbolaget.
Det är inte så trevligt för en som inte är van men man får tänka på att förkorta lidandet.
Hälsningar
HBK 5081

Hej & Tack för din saklighet! Jag är inte jägare men har vuxit upp med lantbrukets för- & nackdelar, liv & död. Om man gör som du säger, och lägger knäet på för att hålla ned huvudet, kan man då helt enkelt "skära av halsen"? Att sticka ett djur för oss vanliga tror jag inte är lätt. Det gäller naturligtvis att ha en proffskniv till hands. Är man lite halvt snyggklädd är jag rädd att man ser ut som en slaktare efteråt? PS. När pappa slaktade julgrisen hemma gick jag till skogen. Men när ett djur lider tror jag modet ändå kommer. Mvh Matts Torebring

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Avliva ett djur, ja om du har godkänd svensk jägarexamen enligt Naturvårdsverkets föreskrifter. Kan hända att djurskyddslagen tar över då djuret inte är på eftersök. Ingenting är enkel längre, för er som orkar läsa finns här mer

När ni läst igenom detta kan man forsätta här om man inget annat har att göra.

http://www.viltolycka.se/upload/files/Dokumentarkiv/Föreskrifter/Naturvårdsverket/nfs_2010_09.pdf

F

F.d. 25270

Guest

På väg hem från Huseby julmarknad var det 2 olyckor som hänt precis före oss. En av olyckorna var en viltolycka. Bilen framför hade kört på ett rådjur som låg kvar mitt på vägen och snurrade runt och vred sig i plågor utan att kunna resa sig. Jag är ju naturligtvis den förste att ringa polisen. Men polisen känns ändå så långt bort på mörka landsvägen mellan Växjö och Lammhult. Har man rätt att befria ett så pass skadat djur från lidande? Trots att jag kört runt 150 000 mil har jag i stort sett klarat mig helt från olyckor på vägarna frånsett en älgtjur som låg helt död kvar på vägen efter att jag kört på den. Småvilt borde man klara med ett kraftigt slag mot huvudet med en kraftig yxa. Funderar på att lasta med detta, är det fel mot lag och markägare?
Mvh Matts Torebring

Jag trodde först att det skulle vara recept och tillagningstips / Peter

Toppen