• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kroatien

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025
Hemkommna från semestern kan jag upplysa om följande, Vi körde via Tjeckien - Slovakien - Ungern ner med vår bil som väger över 3500 kg, Tjeckien ville ha 31 euro i vinjettavgift - Slovakien 9 euro och ungern 13 euro, tot 53 euro, föregående resor har vi inte betalt något i Ungern då vi åkt väg 86 mot Kroatien, om vi gjort rätt eller fel tidigare vill jag låta vara osagt men nu var det i alla fall så att alla fordon över 3500 kg skulle betala (13 euro) oavsett vilken väg man valde. Hem åkte vi Österike, Villach - Salzburg och köpte en Go-box för 80 euro innan vi körde in, den lämnade jag i retur när vi körde ut ur Österike och fick då 29,76 euro tillbaks, totalkostnad denna väg blev då 50,24 euro, Alltså blir det transit Österike nästa gång vi får lust att åka till Kroatien.
(I fjol kostade Tjeckien 27 euro, Slovakien 7 euro, Ungern inget)

Senast ändrad:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Sv: Kroatien

Hej Anita & Sören

Hoppas ni har haft det bra , har ni någon uppfattning om kostnader för bil under 3500 kg samma väg ? Vi åker ner i början på aug. i ca. 4 - 5 veckor.

Uffe

F

F.d. 58562

Guest

Hej Anita o Sören!

Välkomna hem från en förhoppningsvis skön semester. Vi drar på ondag och det blir samma rutt som ni tog, fast vi vinklar av vid Balaton mot Italien.

Gäller vinjett generellt eller bara om man tänker åka motorväg?

/Bosse

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Tjeckien, Slovakien och Ungern liksom Österike har vinjetter även under 3500 kg, bäst att kolla på gränserna om det finns fria vägar. Vet ej kostnaden när bilen väger under 3500 kg, men jag tror den är försummbar ex. vis kostar väl Österike 7 euro. Men som sagt, var noga, och stämm av på gränserna.
Trevlig semester till Ingela & Bosse som åker inom kort och till Eva & Ulf som åker ngt senare

Senast ändrad:
Toppen