• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kris o panik. Varmvattnet borta, å vi ska ut o åka= råd sökes akut

F

F.d. 55397

Guest
Hej

Efter vår sista resa spolade vi av bilen. Skorstenslocket var borta men vi spolade självklart inte rakt in.
Under resan funkade det med varmvatten inne men efter avspolningen kommer det bara kallt. När jag slår till på displayen så lyser den gröna dioden på truma. Efter en liten stund lyser den sen rött.

För info kan det kanske vara bra att veta att vi har en nyinstallerad dusch på utsidan också. Där kom bara kallvatten då varmvattnet inne funkade. Vad vet jag-kanske inte har samband alls)

Snälla nån :spinny:som har en teori, vi ska snart iväg igen!!

Bilen är en Burstner Junior A532 -97
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kris o panik. Varmvattnet borta, å vi ska ut o åka= råd sökes akut

Startar gasolpannan?
går den att köra på el? prova iså fall om du får varmvatten då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kris o panik. Varmvattnet borta, å vi ska ut o åka= råd sökes akut

Høres ut som du har fått vatn inn i brennkammeret på Truma-pannan, tre løsninger:
  1. Vente noen dager på at vatnet dunstar bort. Ikke kul, men prøv et par ganger pr dag å tenne pannan..
  2. Har du en kombi-panna kjør den på el et par dager slika at avdunstingen går raskere.
  3. BIG JOB, åpne brennkammeret og tørk ut vatnet.
Selve brenneren er en ringformet sak som ligger i botn på brennkammeret, om det står vatn opp til denne så tenner ikke pannan eller sikkerhetsventilen blir ikke varmet opp tilstrekkelig og den slukker igjen.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kris o panik. Varmvattnet borta, å vi ska ut o åka= råd sökes akut

Är enbart gasol.

Har stått sen i lördags, borde det inte dunsta snart? Eller är det en djup "skål"? Snabbar det på att blåsa in med tryckluft i skorstenen??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kris o panik. Varmvattnet borta, å vi ska ut o åka= råd sökes akut

Skålen er ca en tumme djup. Men om jeg husker ret
t så kan du muligens få i gang pannan om bilen står skrått slik at skorstenen er på laveste side (eller var det tvert om :rolleyes:). Får en i gang brenneren så dunster det fort bort. Det er og mulig at det kan hjepe å blåse varm luft inn enten i skorstene eller i luftinntaket som sitter like under skorstenen.
 
Toppen