F
F.d. 55383
Guest
Hej igen!
För ett par år sedan har jag tipsat om solcellsmontering, se nedan.
Jag har även berättat om hur jag får strömmen att räcka till. Efter fyra års erfarenhet av sommarkörning kan jag påstå att jag kan slippa behöva stå "vid stolpe". Lösningen för oss är 3st solceller på 120 W/st som i bästa fall kan ge 360W vilket innebär att vi kan köra vårt stora kylskåp på 12 Volt/170W /. Det är sällan vi behöver köra på gasol. Givetvis har vi 2st fräscha 95 Ampers AMG batterier, vilket jag rekommenderar. Då kan man använda 230 Volts utrustning med en inverter.
Jag har tidigare berättat batteritypernas för- och nackdelar. AMG batterier är att föredra i husbilssammanhang. De kan tåla stora belastningar, de går att ladda snabbare än de övriga. Gele batterier är bäst till larm där de inte belastas med höga strömuttag däremot tål de djupurladdning bättre än de andra.
Brummande elaggregat är förfärliga för en sig själv och kan orsaka slagsmål med grannarna.
Bränslecell är dyr i drift, kan vara jobbiga att hantera.
Mvh. Stefan.
Hej på er,
Det enklaste, och kanske bästa sättet att montera solceller på är att limma fast aluminium L profiler/VEIDEC S-BOND Seal lim/ på underlaget och skruva fast solcellerna från sidan på L profilen. Då ligger den jämnt belastad utan hål genom bilen. Lämna 2-3 cm mellan tak och solcell för ventilation och regnvatten avrinning. Jag gjorde det så, se bifogad bild.
Dra kraftig 6-10 mm2 koppar ledning kortast möjligt mellan solcell/regulator och batteri med passande säkring emellan. En kanon regulator kan du köpa från HUSVAGN-Svensson. Den ger dig all information du behöver veta om laddningström och spänning.
Sätt upp så stor solcell som du bara kan. Du kommer inte att ångra. Jag har 3 st. 120 Wattare.
För ett par år sedan har jag tipsat om solcellsmontering, se nedan.
Jag har även berättat om hur jag får strömmen att räcka till. Efter fyra års erfarenhet av sommarkörning kan jag påstå att jag kan slippa behöva stå "vid stolpe". Lösningen för oss är 3st solceller på 120 W/st som i bästa fall kan ge 360W vilket innebär att vi kan köra vårt stora kylskåp på 12 Volt/170W /. Det är sällan vi behöver köra på gasol. Givetvis har vi 2st fräscha 95 Ampers AMG batterier, vilket jag rekommenderar. Då kan man använda 230 Volts utrustning med en inverter.
Jag har tidigare berättat batteritypernas för- och nackdelar. AMG batterier är att föredra i husbilssammanhang. De kan tåla stora belastningar, de går att ladda snabbare än de övriga. Gele batterier är bäst till larm där de inte belastas med höga strömuttag däremot tål de djupurladdning bättre än de andra.
Brummande elaggregat är förfärliga för en sig själv och kan orsaka slagsmål med grannarna.
Bränslecell är dyr i drift, kan vara jobbiga att hantera.
Mvh. Stefan.
Hej på er,
Det enklaste, och kanske bästa sättet att montera solceller på är att limma fast aluminium L profiler/VEIDEC S-BOND Seal lim/ på underlaget och skruva fast solcellerna från sidan på L profilen. Då ligger den jämnt belastad utan hål genom bilen. Lämna 2-3 cm mellan tak och solcell för ventilation och regnvatten avrinning. Jag gjorde det så, se bifogad bild.
Dra kraftig 6-10 mm2 koppar ledning kortast möjligt mellan solcell/regulator och batteri med passande säkring emellan. En kanon regulator kan du köpa från HUSVAGN-Svensson. Den ger dig all information du behöver veta om laddningström och spänning.
Sätt upp så stor solcell som du bara kan. Du kommer inte att ångra. Jag har 3 st. 120 Wattare.