• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kreditupplysning!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har en liten fråga till er.
Fick idag ett brev ifrån ett Kreditupplysningsföretag.
Ett företag hade gjort en upplysning på mig och mitt företag (Enskild firma).
Mig veterligen hade jag inte sökt någon kredit eller köpt något på avb.

Kollade in vilket företag det var, och kom fram till att jag hade varit kund till dom för 10 år sedan.
Ringde upp dom och fick prata med en anställd.

Hon sa att det hade blivit fel när dom hade haft en drive till AB.
Av någon anl. kom jag och mitt företag med i denna driven.

Dom bad om ursäkt....

Men jag tycker att detta är för..ävligt!
Får ett företag verkligen göra så här?

Bara att rycka på axlarna och säga att det har blivit fel på systemet.
Dom får väl för f.n ha koll på sina system tycker jag.

Brevet kunde ju komma i oriktiga händer och info om min ekonomi kunde spridas på ett galet sätt.

Kontaktade GP som höll med mig om att detta var helt åt skogen, men i.o.m att jag inte blivit drabbad på nåt sätt så kunde dom inte ta upp det i tidningen.

Personligen tycker jag att jag drabbats tillräckligt!
Får dom verkligen göra så här???

Och vad skall jag göra!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kreditupplysning!

Har du firma är det o.k. att ta upplysning på den utan speciell orsak.. Med enskild firma är det ju du som är företaget.

Y

Yjons

Guest

Se upp om det dimper ner uppgifter om kreditupplysning i brevlådan. Min sons identitet kapades vilket innebar ca 40 kreditupplysningar och beställda varor som hämtats ut på transportföretaget när han kom hem från semester. Han hade ett helvete med detta och fick även spärra möjligheten till kredit vilket innebar att han t om inte kunde teckna telefonabonnemang till barnen i julklapp.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det är Datainspektionens ansvar.

Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?
Fråga 7
Vad ska jag göra om en kreditupplysning har tagits på mig utan att frågeställaren haft ett legitimt behov?

Svar
Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Detta innebär att frågeställaren ska ha ingått eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med den person kreditupplysningen handlar om eller att man i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning. Om så inte är fallet ska kreditupplysningen inte lämnas ut.

Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget. De ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Om du vill kan du också själv först kontakta frågeställaren för att ta reda på varför han eller hon tagit en kreditupplysning om dig.

Toppen