• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kreditköp???

F

F.d. 9344

Guest
Nu är det fullt upp med att leta HB. Sålt gamla pärlan. Det rings o söks på Blocket som brukligt.
Där står en som verkar intressant MEN i Transportsyrelsens webb står Krediköp:confused:

Har inte säljaren rätt att sälja då?
kan det bli så att jag som köpare kanske får överta en skuld utöver köpeskillnaden?
Vet någon så är jag tacksam för svar, hur jag kollar upp detta:rolleyes:

T

Teddi

Guest
Sv: Kreditköp???

ojoj,,kolla så bilen är betald,,i annat fall,,gör upp affären på bank,,där i så fall pengarna går till skulden,,husbilar är ofta pantsatta,,av långivare,,

F

F.d. 9573

Guest

Om han inte löser skulden så kommer du troligen att bli av med bilen.
Då finnas bolaget äger den.
Det smartaste sättet att köpa en bil med kreditspärr på är att man själv har kollat hur mycket som är kvar på skulden.
Och vart pengarna skall sättas in.
Följ säljarn till banken och se till att pengarna sätts in & ta en kopia på insättningen.

J

Jimbo

Guest

Är bilen kreditköpt med återtaganderätt kan inte transportstyrelsen genomföra ett ägarbyte. Som föregående talare sa så gör upp affären på banken. Tala med kreditgivaren så du får rätt konto och restskuld. Kan hos vissa även gå att göra via internetöverföring.

F

F.d. 9344

Guest

Tackar för svaren ja nog misstänkte jag att det kan vara lurt. Nja Sverige är fullt av HB till salu så då kanske denna bil får stå över:rolleyes:

Men är priset det rätta så kanske det är värt besväret att låta säljaren upplysa om ev. restskuld och till vem det är och sedan kontakta kreditgivaren för att få svar på hur de ser på saken:)

J

Jimbo

Guest

Nja...lurt är det inte. Vet inte hur vanligt det är i % med kreditköp men flitigt förekommande.
Se bara till att inte betala restskulden direkt til säljaren. Kreditbolagen ger dig råd om hur du skall göra och vad som är bäst ur deras synvinkel. Se till att ha regnr tillgängligt vid kontakt. Banksekretessen gör gällande att de ej ger upplysning om restskuld till dig utan fullmakt eller kredithavarens medgivande.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tackar för svaren ja nog misstänkte jag att det kan vara lurt. Nja Sverige är fullt av HB till salu så då kanske denna bil får stå över:rolleyes:

Men är priset det rätta så kanske det är värt besväret att låta säljaren upplysa om ev. restskuld och till vem det är och sedan kontakta kreditgivaren för att få svar på hur de ser på saken:)

Jag håller med Jimbo. Många bilar värda över hundra tusen är belånade. Det är helt naturligt att lösa skulden i samband med försäljning eller att överta den efter kreditprövning.

Säljaren kanske är i knipa och måste kanske sälja bilen. Pruta.

F

F.d. 9344

Guest

Jag håller med Jimbo. Många bilar värda över hundra tusen är belånade. Det är helt naturligt att lösa skulden i samband med försäljning eller att överta den efter kreditprövning.

Säljaren kanske är i knipa och måste kanske sälja bilen. Pruta.

Ja så kan det vara och kanske min tanke:cool: Men det känns lite si så där att utnyttja andras trångmål, men klart är, att löser det ett problem för säljaren så varför inte:)

OK vi får se, vill säljaren lösa ev. problem så har denne chansen nu för det kan jag ordna.:)

Toppen