• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krav från Österrike

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Någon som vet hur man tacklar Österrike som verkar vara blodsugare till tusen. Vi åkte genom Österrike till Kroatien tur och retur betalade för gobox 140 € 23/6 sedan lämnade vi tillbaka boxen 6/7 och de betalade tillbaka några futtiga euro. I fredags 17/12 kommer en räkning på 110 € för avgifter avseende körning i Österrike och vi har 4 veckor på oss att betala. Vi har skickat kvitto på fax ner till Asfinag vi betalade med American Express och det är registrerat på vårat konto. Undrar om det är flera i klubben som råkat ut för samma historia och i så fall hur det gick tacksam för råd hur vi skall gå tillväga.

F

F.d. 29911

Guest
Sv: Krav från Österrike

Jag har flera gånger rest genom Österike men aldrig skaffat gobox !
Det behöver man bara om man skall köra på motorvägarna och det gör vi sällan
för vad finnes att se efter dessa !
Resan till målet är ju en upplevelse i sig så varför ligga och kuska på motorvägar
Vi har upplevt många trevliga ställen ,Ställplatser/campingar utefter dessa vägar och
träffat en hel del trevliga personer som varit gästvänliga och hjälpsamma.
Det går mycket bra att färdas med stor husbil på de mindre vägarna också.
Hälsningar från ett vintrigt Värmland
HBK 5081

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Nu var det väl inte hjälp med att köra annan väg som efterfrågades utan hjälp att hantera Asfinag.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har samma erfarenheter som Janneby, vi ställer in GPS'en så att vi undviker betal- och motorvägar, därmed elimineras behovet av Gobox - detta har fungerat väl! Vi har utan problem besökt ex Wien ... Det har inte ens blivit några större omvägar, man får se mer av Österrike och de vägar vi åkt på har genomgående varit mycket bra.

GOBOX - Varför då? Nej tack, pengarna kan med fördel användas till annat!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

:wink: Ganske smart av landet: de som endast fyker gjennom må betale, de som legger igjen penger på annen måte slipper :wink:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Någon som vet hur man tacklar Österrike som verkar vara blodsugare till tusen. Vi åkte genom Österrike till Kroatien tur och retur betalade för gobox 140 € 23/6 sedan lämnade vi tillbaka boxen 6/7 och de betalade tillbaka några futtiga euro. I fredags 17/12 kommer en räkning på 110 € för avgifter avseende körning i Österrike och vi har 4 veckor på oss att betala. Vi har skickat kvitto på fax ner till Asfinag vi betalade med American Express och det är registrerat på vårat konto. Undrar om det är flera i klubben som råkat ut för samma historia och i så fall hur det gick tacksam för råd hur vi skall gå tillväga.

Har dom inte reagerat på att ni faxade kvittot på betalningen?

F

F.d. 29925

Guest

När det gäller Österike är det i allmänhet frågan om en ren transportsträcka. Kanske därför som man försöker att pungslå turister som till äventyrs använder motorvägar för att komma igenom så snabbt som möjligt.

Läste i M:s medlemstidning en berättelse av Marcus Birro som i sin barndom gjorde många resor från Sverige genom Österike till Italien. Intressant läsning, fadern i familjen var så angelägen att komma igenom Österike så snabbt som möjligt att barnen i baksätet fick kissa i plastmuggar för att undvika stopp i Österike.

Och tydligen har det inte blivit bättre, men betydligt dyrare, i alla fall om man har bråttom för att lämna landet.

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är ganska förvånad över allt negativt skrivande om Österrike, jag har bara positiva upplevelser av landet ifråga. Det är väl värt att vara ett resmål i sig själv, så varför göra det till en transitsträcka?

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Österrike är ett av Europas trevligaste turistländer. Österrike har också viúnnit utmärkelsen bästa campingland i Europa ett antal gånger. De s k GO-boxarna har ju blivt en halvmessyr eftersom de i grunden är till för att beskatta den tunga trafiken, som är ett stort problem för Österrike. I stort sett varenda lastbil som kör mellan norra och södra Europa använder Östrrike som transitland. Jag ser problemet som ett resultat av att viktregelrna för husbilar ensidigt ändrats av några länder.

Instämmer absolut med Montreal, Janneby och Relax. Österrike är ett mycket trevligt turistland. Inte minst vägnätet vid sidan av motorvägarna. Fast jag kör också motoväg ibland med min lättviktare. :)

Krister N

PS! Sedan om familjen Birro kissat i plastmuggar ser jag inte som något särskilt konstigt! Kan ju förklara en del av Marcus åsikter! :)

Senast ändrad:

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021

Jag har nu ringt till Asfinag och frågat eftersom jag ej fått svar på mitt faxade kvitto. Den man jag pratade med sade att de saknade reg.bevis på vår bil. Vi var 3 ekipage som var inne på kontoret samtidigt och de kopierade alla handlingarna på samtliga bilar det var bara min som blev föremål för detta. Antagligen har tjänstemännen på kontoret slarvat bort bevisen och så blev då jag skurken dåligt tycker jag.

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021

De har ej svarat på kvittot. I stället kom ett nytt hot om böter mellan 300€ och 3000€. Tog då kontakt med Hymercenter i Örebro som kollade om dom hade några papper och det fanns. Som tur hade de kopierat COC originalet som lämnades till vägverket. Nu har det varit tyst från Österrike i 2 veckor men man vet aldrig.

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021

Nu har Asfinag ringt och bett om ursäkt och beklagar det hela som ett missförstånd. De har även lovat betala tillbaka det vi erlagt i vägavgifter. Tog hjälp av Österrikiska ambassaden och då blev det bråttom hos Asfinag.

Oldenborg

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7327
Medlemskap
2025

Opplevde en uheldig sak med Østerike og Go box. Like før grensa til Tyskland gikk Go box tom, jeg valgte å kjøre fram til grensa for å da kunne betale det som var kjørt formye. Fant ingen steder å levere tilbake go box, så det blei til at vi kjørte videre. Da jeg kom hjem lå det 3 stk. gebyr for å ha kjørt igjennom tellepunkt i Østerike.
Pålydende Euro 3 x 200 = 600euro. dette kaller jeg et ran mot turister, å for å ha det sagt så kalles Østerikerne Europas landerøvere;:)
Jeg har klaget på gebyret, å fått et svar som var helt uaktuelt. "Sånn er det bare"

Mh.
Ola:twitcy:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Törs inte köra i Österrike längre. Vill inte sitta med en känsla av att ett misstag som gör att jag hamnar på en motorväg kan medföra go-boxeländet igen och kanske resultera i tusentals kronor i böter.
:cool:

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021

Kontakta Ambassaden i Stockholm de verkar ha pondus och få viljan fram. Jag fick hjälp att påskynda och få rätt genom dom.

L

Lotta och Jan

Guest

Man löser lätt problemet genom att köra igenom Tyrolen smalaste vägen mellan Tyskland och Italien, utanför motorvägssystemet. Då slipper man eländet med olika avgifter. Så gör vi alltid varje gång på vår väg till Italien.

F

F.d. 50046

Guest

Hej, vad är GO BOX?
Har bara kört PB genom Österrike men funderar på att åka husbil till sommaren, har en 3.5 t Rapido.
Mvh Sten

Toppen