• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kraschad robotväxellåda orimligt dyrt!

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade kraschat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • presupuesto johanna-1.pdf
    555,2 KB · Visningar: 194

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej
Min robotlåda gick sönder i Danmark i år
Fick inte i växlarna utan det blev bärgning.
Dom fick byta kopplingen lameller och urtampningslagret. Ser ut som på en manuell bil.
Det kostade 39500:-
Där pennan är det är dom som går sönder.
Att de där plastdetaljerna i Fiats original lamellskiva från Luk går sönder är ett känt problem, åtminstone för vissa årsmodeller. Vilket tillverkningsår har din bil?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade krashat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.
Bytte v-låda o koppling för ca 50.000kr här i Sverige för ett år sen. Visserligen beg. låda men ditt pris är alldeles för mkt pengar enl. mig. Var på en vanlig ducato men robotlåda, husbil kan ju vara lite dyrare. Framförallt arbetet verkar väldigt dyrt är ju max två dagars jobb. Så nej detta är inte rimligt.
 

A Lantz

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
42003
Medlemskap
2025
Tjenare.
Jag har en 2019 plåtis med robot där jag fått samma bedelande ett par ggr. Bilen har rullat 3600 mil. (No gear available)
Första gången så stängde jag av motorn och väntade ett par minuter sen funkade den igen. Inga mer problem det året.
Vid nästa långresa året efter så återkom problemet men den här gången så tog det tre dagar innan den återställde sig och det gick att använda bilen igen. Hade in den på felsökning och dom bytte vätska i koppling och toppade upp till roboten och en reset på lådan. Nöjd och glad så åkte vi iväg på en ny resa men felet återkom på vägen hem men kunde lura lådan med att hålla växelspaken i backläge samtidigt som jag startade motorn. När den väl har fått i en växel så funkar den perfekt. Det händer bara när bilen varit avstängd en stund.
Galet irriterande då det kommer och går. Det blir ju en gissningslek varje gång det ska felsökas.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan ju vara så att roboten har packat ihop först och sedan förstört kopplingen och lådan, sådant har ju hänt förr.
Sedan är ju märkesverkstad alltid dyrare än andra verkstäder men det är ju svårt/dyrt att frakta runt en trasig bil och låta andra felsöka och komma fram till samma eller andra slutsatser...
Jag skulle nog ha kollat via telefon med en svensk verkstad vad det kan kosta att åtgärda, även om det inte blir jättemycket billigare lär det vara enklare med garanti anspråk.
Dock kostar det säker upp mot 20-30 000kr att få hem den på lastbil.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Om (notera att jag skriver om) växellådan har kraschat och måste bytas så är det väl standard att man byter även kopplingen. Hur gör man med "roboten" i ett sådant läge?
Det jag menar är att alla tre har kanske inte havererat samtidigt men att byte av allt är det som firman bedömt är det rätta att göra. Vad säger kunniga?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om (notera att jag skriver om) växellådan har kraschat och måste bytas så är det väl standard att man byter även kopplingen. Hur gör man med "roboten" i ett sådant läge?
Det jag menar är att alla tre har kanske inte havererat samtidigt men att byte av allt är det som firman bedömt är det rätta att göra. Vad säger kunniga?
En "vanlig" verkstad gör sig kanske "omaket" att felsöka rubbet och byta endast det som för stunden är trasigt med risken att det rasar igen.
En märkesverkstad tar det säkra före det osäkra och byter alla inblandade komponenter, det görs även i Sverige.

Lämnar du in bilen för t.ex. kärvande frambroms så är det sällan verkstaden lägger ner tid på att lossa och smörja det rostiga oket, man byter det och felet återkommer inte de närmaste åren.
Rätt eller fel....
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En "vanlig" verkstad gör sig kanske "omaket" att felsöka rubbet och byta endast det som för stunden är trasigt med risken att det rasar igen.
En märkesverkstad tar det säkra före det osäkra och byter alla inblandade komponenter, det görs även i Sverige.

Lämnar du in bilen för t.ex. kärvande frambroms så är det sällan verkstaden lägger ner tid på att lossa och smörja det rostiga oket, man byter det och felet återkommer inte de närmaste åren.
Rätt eller fel....
Ja, men det ändå stor skillnad i kostnadsnivå ett bromsok som byts för säkerhets skull eller av bekvämlighet och på en växellåda eller en robot för flera tiotusentals kronor vardera.

En riktig verkstad hittar felet och lagar det, samt byter annat som kan vara motiverat samtidigt, tex slavcylindern om man ändå byter lamellskivan. Men byter inte andra dyra felfria komponenter bara för att man kan.
 

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Det finns en del kommentarer här i tråden om att det är konstigt/otroligt att alla tre delarna rasar samtidigt. Men så behöver alltså inte vara fallet trots att verkstan anser att alla delarna ska bytas vid en reparation.
De sa att de inte kan lämna garanti annars... men hur mycket är deras garanti värd...?
 

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Det är kanske inte ett alternativ för dig, men jag hade kollat - vad kostar det att frakta hem bilen - kan det gå på försäkring ?
Jag hade inte gärna tagit en så stor verkstadsnota i Spanien och nått blir fel sen som skulle reklameras - då hade jag föredragit att ha verkstan närmare hemma.
Jag tänkte också så, men försäkringen tar inte det, bilen är över 8 år, de betalade bara bärgningen + 300 kr/dag i max 21 dagar.
 

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Tjenare.
Jag har en 2019 plåtis med robot där jag fått samma bedelande ett par ggr. Bilen har rullat 3600 mil. (No gear available)
Första gången så stängde jag av motorn och väntade ett par minuter sen funkade den igen. Inga mer problem det året.
Vid nästa långresa året efter så återkom problemet men den här gången så tog det tre dagar innan den återställde sig och det gick att använda bilen igen. Hade in den på felsökning och dom bytte vätska i koppling och toppade upp till roboten och en reset på lådan. Nöjd och glad så åkte vi iväg på en ny resa men felet återkom på vägen hem men kunde lura lådan med att hålla växelspaken i backläge samtidigt som jag startade motorn. När den väl har fått i en växel så funkar den perfekt. Det händer bara när bilen varit avstängd en stund.
Galet irriterande då det kommer och går. Det blir ju en gissningslek varje gång det ska felsökas.
Jag kopplade bort batteriet för att nollställa, men felet var kvar när jag kopplade in batteriet igen.
"hålla växelspaken i backläge samtidigt som jag startade motorn" den testade jag aldrig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns en del kommentarer här i tråden om att det är konstigt/otroligt att alla tre delarna rasar samtidigt. Men så behöver alltså inte vara fallet trots att verkstan anser att alla delarna ska bytas vid en reparation.
Det är snarare mycket ovanligt, en märkesverkstad har ju tillgång till Fiat/Chryslers diagnosprogram för att få ut alla tänkbara felkoder, samtidigt får man ju hoppas att de har gjort uppenbar manuell felsökning, kollat de två vätskorna hydraulolja och bromsvätska, som behövs för växellådans manövrering, samt bromsljuskontakten som är en inte ovanlig felkälla i de här sammanhangen. Att man byter kopplingen om man ändå måste ta ner motor och växellåda, annars är ju en koppling som gått 10.000 inte mer än inkörd, om den inte har blivit misshandlad på något sätt.
Om jag skulle lägga ut 140.000 på en reparation skulle jag vilja ha en mycket noggrann beskrivning av hur man har kommit fram till att detta är de rätta och enda lämpliga åtgärderna.
 
Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag tänkte också så, men försäkringen tar inte det, bilen är över 8 år, de betalade bara bärgningen + 300 kr/dag i max 21 dagar.
Vet inte om jag förstår dig rätt - tar försäkringen hela kostnaden för bärgning till Sverige ? Om så hade jag inte tvekat.
Å ena sidan kan jag nästan förstå verkstan - svensk bil - vi måste vara säkra på att hon kommer hem - vi byter rubbet - å andra sidan - osannolikt att du kommer tillbaka. Vet inte hur det är i Spanien, men i flera länder är det som i Sverige - vet inte om det är eu-regler - verkstan har i tillfälle av fel rätt att försöka fixa felet 3 ggr - men hur kul vore det att tvingas åka dit ? Och om den skulle behöva bärgas ??
Lycka till
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vet inte om jag förstår dig rätt - tar försäkringen hela kostnaden för bärgning till Sverige ? Om så hade jag inte tvekat.
Å ena sidan kan jag nästan förstå verkstan - svensk bil - vi måste vara säkra på att hon kommer hem - vi byter rubbet - å andra sidan - osannolikt att du kommer tillbaka. Vet inte hur det är i Spanien, men i flera länder är det som i Sverige - vet inte om det är eu-regler - verkstan har i tillfälle av fel rätt att försöka fixa felet 3 ggr - men hur kul vore det att tvingas åka dit ? Och om den skulle behöva bärgas ??
Lycka till
Här i Sverige så tar bärgningsförsäkringen kostnaden för bärgning till närmast lämpliga verkstad. Så bärgning till Sverige tar försäkringen knappast...
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Fattar - hade det varit försäkringsbolaget som skulle betala reparationen via maskinskadeförsäkringen och ogillat kostnadsförslaget då hade dom plockat hem den.
 
Toppen