• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Kraschad robotväxellåda orimligt dyrt!

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade kraschat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • presupuesto johanna-1.pdf
    555,2 KB · Visningar: 194

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Spontant borde en utbytes växellåda (renoverad låda som motsvara ny växellåda.) fungera. Det brukar vara ca 60% billigare med utbytesdelar än med nytt. Själva roboten vet jag inte om det finns utbytes. Bilen är 10 år. Kräv utbytes växellåda. Googla så kommer du hitta priser.

Obs förväxla inte utbytes och begagnad låda från skroten. Det är olika saker.
 

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Spontant borde en utbytes växellåda (renoverad låda som motsvara ny växellåda.) fungera. Det brukar vara ca 60% billigare med utbytesdelar än med nytt. Själva roboten vet jag inte om det finns utbytes. Bilen är 10 år. Kräv utbytes växellåda. Googla så kommer du hitta priser.

Obs förväxla inte utbytes och begagnad låda från skroten. Det är olika saker.
Tack,det blir ju en utbyteslåda då. Men är priset på det hela rimligt?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är svårt att tro att de tre separata delarna växlingsrobot OCH koppling OCH själva växellådan alla skulle gå sönder precis samtidigt. Jag skulle begära en ordentlig förklaring/felbeskrivning.
Kan hålla med om det. Skumt om allt går sönder samtidigt. Koppling o låda kan man förstå. Men roboten?

Men vad vet jag? Allt kan hända.

Tuff utgift Men inte mycket att göra åt...
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade krashat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.

Hej

Håller med "KawaMal"
Helt orimligt att alla detaljer går sönder samtidigt.
Förmodligen hydraulik-olja som har läckt ner på lammellerna.
Anders på Fiat i Ekeby kan kanske lista ut vad som behöver göras på distans.
042-453 94 00
Han kan nog också ge dig ungefärliga priser på vad som behöver göras.

Att en auktoriserad Fiat Professional verkstad påstår att allt behöver bytas låter helt otroligt.
Denna drivlina används av olika transportföretag, Postnord, DHL, osv.
De rullar ju utan vidare 30-40 000 mil, utan några större repetitioner.

Hoppas det löser sig för dig

Mvh Per
 

Hanna L

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
25244
Medlemskap
2025
Hej

Håller med "KawaMal"
Helt orimligt att alla detaljer går sönder samtidigt.
Förmodligen hydraulik-olja som har läckt ner på lammellerna.
Anders på Fiat i Ekeby kan kanske lista ut vad som behöver göras på distans.
042-453 94 00
Han kan nog också ge dig ungefärliga priser på vad som behöver göras.

Att en auktoriserad Fiat Professional verkstad påstår att allt behöver bytas låter helt otroligt.
Denna drivlina används av olika transportföretag, Postnord, DHL, osv.
De rullar ju utan vidare 30-40 000 mil, utan några större repetitioner.

Hoppas det löser sig för dig

Mvh Per
Tack :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade krashat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.
Jag hade aldrig accepterat en så stor reparation utan att få betydligt mera exakta uppgifter om vilka koder man har läst ut och vad dessa betyder.
Det är väldigt, för att inte säga helt osannolikt att alla dessa delar är felaktiga, Byte av koppling kan jag förstå, om motor och växellåda ändå skall demonteras, men det finns t.ex. uppgifter att bromsljuskontakten kan orsaka sådana problem som du har. Det är en billig detalj, jag skulle kräva byte av den tillsammans med byte av de båda vätskor som styr växlingsroboten, detta är tillsammans ett par timmars jobb, alltså en billig åtgärd.
När det gäller vätskorna kan man säkert få vara rätt bestämd för att få det gjort, ibland känner verkstäderna inte till att de finns, och skall bytas vartannat år! Och observera detta har inte med växellådsoljan eller bromsvätskan att göra, utan är helt egna system för växellådan. Behållarna sitter längst in i motorrummet bakom luftfilterburken.
 
Senast ändrad:

Majaa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
601
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade krashat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.
Hej
Min robotlåda gick sönder i Danmark i år
Fick inte i växlarna utan det blev bärgning.
Dom fick byta kopplingen lameller och urtampningslagret. Ser ut som på en manuell bil.
Det kostade 39500:-
Där pennan är det är dom som går sönder.
 

Bilagor

  • 20240916_152735.jpg
    20240916_152735.jpg
    931,2 KB · Visningar: 160
  • 20240916_152744.jpg
    20240916_152744.jpg
    703,2 KB · Visningar: 162
  • 20240916_152714.jpg
    20240916_152714.jpg
    816,6 KB · Visningar: 161

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.397
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Samma hände min 2013 Fiat som gått 12000 mil i Tyskland helt plötsligt försvann växlarna och fick också felmeddelandet not avalible Inga missljud eller annat Efter bärgning till verkstad fixades roboten på två timmar Vacum hade uppstått i hydrauliken. Detta fixades till en kostnad på 200 € Efter detta har bilen gått som vanligt igen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej
Min robotlåda gick sönder i Danmark i år
Fick inte i växlarna utan det blev bärgning.
Dom fick byta kopplingen lameller och urtampningslagret. Ser ut som på en manuell bil.
Det kostade 39500:-
Där pennan är det är dom som går sönder.
Alltså var det varken roboten eller växellådan som var trasig, enbart kopplingen. Synd att det är så arbetskrävande att laga att det blir hög kostnad ändå.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Krashad robotväxellåda orimligt dyrt!

Min Fiat 150 hk 2014 har gått drygt 10,000 mil, gjorde service i somras hos Mkonomen, tidigare servrar är gjorda hos Fiat.
Ca 400 mil efter senaste servicen så kan jag helt plötsligt inte lägga in någon växel. Inga konstiga ljud och ingen konstig lukt. Jag startade bilen som vanligt och skulle köra iväg men fick inte i någon växel, det stod "not available" på instrumentpanelen.
Bilen fick bärgas till närmaste Fiat verkstad i Spanien.

Efter deras felsökande konstaterade de att växellåda, koppling och robot måste bytas.
Jag är inte kunnig på bilmotorer så vad ska man säga. Någon olja hade tydligen läckt ut och växellådan hade krashat, ungefär så beskrev de problemet. Borde det inte låta något om alltihop kraschar??

Detta ska kosta mig 12,000 euro (=140,000 kr) enligt verkstaden. Är detta rimligt????
Reservdelarna kostar ca 90,000 kr och arbetet ska ta 40 timmar och kostar ca 50,000 kr inkl moms, = 140,000 kr.
Det är väl inte vettigt?
De säger att allt måste vara nytt för att garantin ska gälla... men nu när jag tittar på det papper jag fick så står det "recond". Det betyder väl att de ska laga och inte byta??

Bilen är ju värd mer än så, och den måste ju lagas... men...
Lurar dom mig som inte kan något om bilmotorer?
Kan jag lita på dem för de är ju ändå en "riktig" Fiat verkstad?

Tacksam för svar.

Hej
Hur går det med reparationen ?
Har verkstaden ändrat sig, och erkänt att det omöjligt kan vara allt som är sönder ?
 
Toppen