• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kraftlös kallstart

F

F.d. 50805

Guest
Hej på er.. Vår Fiat har en benägenhet att vid start oavsett väderlek, när motorn är kall vara kraftlös över ungefär tomgång. Startar bra, men vill gärna inte varva upp innan den "sträckt på sig". Det betyder att när den knappt börjat visa på temperatur så fungerar den sedan utmärkt. i övrigt går den fint. Jag kan stillastående tvinga upp varvtal lite försiktigt med gasfot, men om jag skulle prova med ettans växel så skulle den ta skutt, och då är det nog inga glädjeskutt. Detta sker aldrig med varmkörd motor. Något som känns igen? EGR/partikelfilter/givare? Jag har läst här och på andra sidor om liknande symptom men då under färd eller med varmkörd motor. Igår tändes gula motorlampan men slocknade idag. Pratat med Fiatverkstad om detta men de kom inte med några förslag utan ville titta på detta i och med en service vi bokat den 17/8. Vill nog läsa på lite innan dess känns det som..:) Ps..4200 mil. Ducato 2011, 2,3 130 multijet.
 
F

F.d. 50805

Guest
Har sådana tankar också.. men funderar fortfarande på varför den inte är kraftlös även lite senare efter start, något borde ju märkas även då kan tyckas. Ja vi får väl se när verkstaden sagt sitt. :) tack för ditt svar.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En diagnos på verkstaden bör ge felkod om det finns ett tydligt fel. Som igensatt spridare till exempel (inte billigt) :eek: Råkade ut för det i början på året och felsymptomen verkade hänga ihop med om bilen var varm eller inte men även ryckig gång i vissa lägen och så här i efterhand kan jag enkelt konstatera att bilen saknade kraft överlag men det var först när spridaren bytts som jag märkte hur mycket kraft motorn egentligen ska ha. EGR-ventilen fick jag byta på min förra (små)bil. Den tappade kraften helt i motorvägsfart och svarade dåligt på gaspådrag. Men med dagens bilar kan det nog bli vilka symptom som helst på ett fel.
 
B

BernthåInger

Guest
Ta en spray flaska med startgas och spraya på vakuumslangarna när motorn går och hör du då att motorn rusar till så är det något brott eller läcka på vakuumslang eller koppling.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ta en spray flaska med startgas och spraya på vakuumslangarna när motorn går och hör du då att motorn rusar till så är det något brott eller läcka på vakuumslang eller koppling.

Detta funkar inte på en dieselmotor.
Vacuum skapas av en pump, inte av insuget som på en bensinmotor.
 

sroman

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Har samma problem.
Startar fint på tomgång, men tar inte gas. Efter någon minut så släpper det och bilen går hur fint som helst. Haft den på verkstad och bytt gasspjället men det hjälpte inte.
Någon som har haft liknande problem så ta jag tacksamt emot förslag.
Med vänlig hälsning, Sven
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Start med å sjekke luftfilteret. EGR ventilen kan og fungere på denne måten slik at det blir for lite oksygen til forbrenningen frem til ventilen blir varm. Mer problematisk er det om dette er en forvarning for et turbohavari. Måtte selv bytte turbo på en 7 år gammel Fiat, den viste litt av dette før den stoppet helt.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag är ny på hbk så jag vet inte om det är rätt sida , men jag tänker på hemtjänsten oppöver i början av vintern som fick stopp på alla sina bilar på grund av skit i drickat, kan va en anledning Med vänlig hälsning sune
 

Ulf Kristiansson

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
20396
Medlemskap
2024
Hej, hade ett liknande fel på Ducato 2012a med Check engine och motorsymbolen. Felet lokaliserade till trottelstyrningen som byttes på verkstad i Norge. När jag öppnade kåpan över styrenheten var där vattendroppar på kretskortet (inte bara på kortet) som att signalen från gaspedalen inte gick fram till elmotorn som vrider spjället.
 
Toppen