• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftlös Fiat

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kraftlös Fiat

Kolla så det inte finns någon läcka på tryckslangen mellan insugningsrör-magnetventil-turbons wastegateaktuator. En läcka där ger för högt turbotryck.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kraftlös Fiat

Kolla så det inte finns någon läcka på tryckslangen mellan insugningsrör-magnetventil-turbons wastegateaktuator. En läcka där ger för högt turbotryck.

Tack för den meningen. Den skall jag lägga på minnet. Om jag behöver verkstadshjälp så kan jag komma med den möjliga diagnosen. Borde medföra en viss respekt och kanske man kan slippa bli behandlad som mindre vetande. Det utnyttjas nämligen ordentligt.

:mcride:
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Först vill jag tacka för alla svar, det uppskattas verkligen.
I morgon kl 08 har jag tid på en stor Fiatverkstad där ny felsökning och analys förhoppningsvis kommer att råda bot...återkommer med svar.


nonne
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Förhppningsvis blir det här min sista tråd i detta ämne.
Felet avhjälpt
Orsak - kärvande wastegste - som några av er påpekade :)
Alltså INTE elektroniska fel ,som man lätt kan anta, utan mekaniska.
Kostnad för avläsning, felsökning och åtgärd 1200:- ink. moms.
Vill dock påpeka att felet till slut hittades via manuell felsökning, INTE via dator.

Tackar ännu en gång denna outsinliga källa av kunskap och önskar alla en varm sommar
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

tidsåtgång var 120 min
det som kontrollerades manuellt var turbo med tillhörande mekanik, spjäll för wastegate och ett par saker till som jag inte minns. Det var spjället som hade fastnat.

hejhopp
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Kraftlös Fiat

Vi fick MAP-sensorn utbytt för ca ett år sedan efter felkod P0235 Laddtryck "A" intermittent fel. Motor FIAT 3.0 Multijet 160
Felet försvann och vi körde ca 800 mil utan problem. I våras återkom felkoden P0235 och jag tog ur och rengjorde MAP-sensorn och återställde felkoden.
Bytte även luftfiltret och kollade efter musbon.

Körde sedan ca 100 mil utan felkod och beslutade att att ta en resa till Polen/Tyskland mm. För säkerhets skull tog vi med oss en ODI-tester för att kunna återställa tillfälliga felkoder.
Nedkommen till Krakow (160 mil) dök första P0235 upp. Jag raderade felmeddelandet och fortsatte köra. Motorn går perfekt med fullt drag och normal bränsleförbrukning.

Felkoden återkom några gånger efter 80 till 100 mils körning.
Senaste felkodsraderingen en bit ner i Tyskland och sedan hem till Värmland.
Ca 140 mil utan någon ny felkod.

Det laddtrycksfel "A" som ger felkod P0235 tycks i detta fall vara mycket marginellt då det uppkommer så sällan och motorn går helt normalt.

Att fortsätta raderingarna av felkoden är ju helt fel och var en nödåtgärd för att få koll på graden av fel under resan.

Men vad gör jag nu? Att lämna in bilen för felsökning drar jag mig för med dålig erfarenhet från verkstäder när det gäller ett intermittenta fel.
Generellt brukar kunskapen vara låg när det gäller denna feltyp. Förmodligen byter man bara MAP-sensorn igen startar motorn och och tycker allt är OK.

Jag har lämnat in tidigare husbilar till Fiat-verkstad med dåligt resultat och kostsamt. Ett stort undantag är Bossing i Linköping dit jag förmodligen får åka för att få hjälp.

Jag är tacksam för förslag till hur jag annars skall hantera ett dylikt fel.

Hälsningar
Per-Åke

EDIT: Läste efter mitt inlägg om kärvande "Westgateventil".
Verkar vara något att kolla upp.
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Kraftlös Fiat

Jag svarar här på mitt tidigare inlägg om felkod P0235.

Med tidigare mycket goda erfarenheter från Bossing i Linköping beställde jag tid för att kolla upp denna intermittenta felkod.

Efter en total avläsning av programvaran till motorn konstaterades att programversionen var behov av uppgradering eftersom en hel del hade rättats till sedan 2010. Däribland för låga marginaler som kunde ge falska felkoder med tiden. I mitt fall turboladdtrycket P0235.

Uppgraderingen och inläsning av motorprogrammet tog ca 20 minuter.
Därefter provkördes husbilen en halvmil med en Laptop inkopplad via OBD-kontakten för att läsa av och kolla upp alla tillgängliga motorparametrar och konstatera att dessa låg inom godkänt område.

Hemresan till Värmland innebar dessutom att några tidigare insomnade hästar hade vaknat till liv vid denna uppgradering av programvaran till motorn.
 
Toppen