• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kraftlös Fiat

F

F.d. 13310

Guest
Hej! Jag, liksom många andra, har en motorlampa som lyser ibland.
Enligt manualen och folk på detta forum beror detta på ett problem med insprutningen/spridare!?

Bil
Fiat ducato 2,8 JTD 244 chassi - 2007

Beteende
1:an och 2:an kan varvas ur utan några problem upp till ca 3500rpm
3:an kan köras till ca 65km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
4:an kan köras i ca 85 km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
5:an kan köras i ca 100km/h sedan börjar lampan lysa och kraft avtar
Kör jag uppför så tänds lampan tidigare.
Kör jag utför så tänds lampan senare
Varvar jag motorn utan växel i så händer inget med lampan.
Om jag växlar ned, från 5:an till 4:an, i ca 90-100km/h, och direkt försöker att gasa så dör motorn ... den stannar inte men blir helt orkeslös.
Om jag däremot gör samma växling och väntar några sekunder med att gasa så finns det lite gas att ge men inte är det mycket.

Dessa skillnader har jag inte uppfattat mellan 4:an till 3:an men jag vill inte testa i onödan. Toppfart har tidigare varit runt 130, nu är det knappt 110.

Jag har läst att man kan justera detta själv.

Ljusterö, California m.fl. skriver att

"Lyft av kontakten på den spridaren som krånglar, förmodligen 2:an eller 4:an. Det gör man genom att klämma ihop kontakten och lyft den uppåt. Sen sitter det två plattstift nere på spridaren. Ta sedan en lång spetsig plattång och vrid, inte böja, stiften lite grand åt sidan"

Dessutom skriver Riviera att

"Felet bestod i att kontakterna glappade och det räckte att spänna dem så var allt i ordning igen. Plastskon skall dras ut, och inne i denna sitter metallkontakten som skall spännas. Riktigt hur man får loss plastskon vet jag inte. Jag tittade bara på!!! Men det var en fördel att lossa kablarna som ligger över, och trångt är det.
Det rörde sig inte om korrosion utan glappkontakt"

Jag har lokaliserat spridarna, tagit bort kontakterna, pillat lite på plattstiften och sprutat i lite CRC, men utan resultat ... kanske har jag varit lite väl försiktig med att vrida på plattstiften men vrider man för mycket så går ju inte honan på igen??

Vad jag inte har provat är att spänna kontakterna, alltså det som Riviera skriver om. Jag vågar inte slita i plastskon utan att veta hur hårt man skall dra med risk för att ha sönder något.

Så ... nu söker jag flera tips om hur denna förbannade lampa släcks och hur man får bort plastskon m.m.

tacksam för svar


mvh nonne

ps detta problem har uppkommit efter vinterförvaringen utomhus 2012-2013
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kraftlös Fiat

Hejsan, svårt att gissa sig fram till felet, men det låter nog inte som glappa kontakter till spridarna. Det låter mera som dåligt turbotryck, dåligt med bränsletillförseln, eller kanske en klassiker, musbo i luftrenaren efter vintern.
Det kan ju också vara något "riktigt" fel på elektroniken med avkännare m.m. så bilen går i "limp mode" d.v.s. bilen går på förbestämda värden i stället för på en trasig avkännare, så man kan limpa/halta sig hem.
En felkodsläsare skulle nog ev. kunna hjälpa till tror jag.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Tack för feedback.
Men det är ju trots allt motorlampan som lyser....då MÅSTE felet väl vara relaterat till insprutningen och eller spridare?? Eller är lampan knuten till andra enheter också... alt. att Fiat inte har mer precision än att vilken lampa som helst kan börja lysa för vilket fel som helst...lite på slump?
Med vänlig hälsning, nonne.
 

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2025
Sv: Kraftlös Fiat

Tror som Jankro, min MB Sprinter uppförde sig likadant och efter avläsning av felkoder visade det sig att det var EGR-ventilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kraftlös Fiat

Alle følere i motoren kan tenne den lampen, lampen styres av en Bosch kontroller som og styrer hele motoren. Selv musebo i luftfilteret kan indirekte tenne lampen ved at det oppnås feil verdi på en av følerene i luft kanalen. Også i avgass systemet er det flere følere. Hvilke følere som har gitt motstridene informasjon til motorkontrolleren skal en kunne lese ut via odb kontakten om har tabellen over feilkoder. Fiat / Iveco har endel ekstra koder i sin motorkontroller som ikke ligger i basis listen fra Bosch.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kraftlös Fiat

När vår bil uppförde sig så i fjol sommar och lampan tändes, bilen tappade ork och stannade till slut så var det gasspjället som kortslutit och fick den bytt hos Fiat i Eskilstuna, sedan dess har den gått perfekt.
Tilläggas kan det att vi fick många tips här hur vi skulle släcka lampan ett direkt misstag då vi till slut fick ta bärgning till verkstad, så försök få det kontrollerat på verkstad att tyda felkoderna.
Mvh pelle
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025
Sv: Kraftlös Fiat

Som du beskriver felet tycker jag det verkar som ett igensatt
bränslefilter. Får inte pump och därmed också spridarna tillräckligt
med bränsle så tappar motorn orken.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kraftlös Fiat

Gissar också på bränslefiltret. Tycker mig känna igen det från några irriterande mil i Tyskland för några år sedan. Det gällde att växla upp och köra med lätt fot på gaspedalen. Då jag försökte öka tappade motorn kraft direkt. Anade snart att det handlade om filtret och det var fullt med svarta föroreningar. I mitt fall uppstod det efter övergång till miljödiesel.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Mycket tacksam för alla förslag, det uppskattas.
För sakens skull vill jag bara ventilera ett par tankar.

Om det rör sig om ett igensatt bränsle- och/eller luftfilter borde bilen rimligen bete sig likadant på alla växlar??

Om det rör sig om turbon borde väl den fungera lika dåligt på alla växlar?

Värt att nämna är att oljelampan indikerat servicebehov varför jag igår tömt gammal olja och skall idag hälla i ny olja samt byta filtret...har dock svårt att se att detta skulle ge dessa varningar och egenskaper?
PELLE - vad gick gasspjäll och byte på och hur lång tid tog det.

Med vänlig hälsning,
Nonne
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Gissar också på bränslefiltret. Tycker mig känna igen det från några irriterande mil i Tyskland för några år sedan. Det gällde att växla upp och köra med lätt fot på gaspedalen. Då jag försökte öka tappade motorn kraft direkt. Anade snart att det handlade om filtret och det var fullt med svarta föroreningar. I mitt fall uppstod det efter övergång till miljödiesel.

Minns du ungefär hur lång tid övergången var?
1vecka, månad eller år?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kraftlös Fiat

Jag tolkade det så att det nya bränslet löste upp avlagringar och problemet försvann då jag bytte filter. Det handlade bara om några timmar så hade tydligen allt samlats i filtret. Problemet har inte återkommit.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

har nu varit och fått bilen avläst och nollad.

Vid 1:a avläsning fanns fel på

-nyckelkod
-övermatningstryck
-spridare 1
-spridare 3

vid 2:a avläsning, efter nollning och omstart fanns inga fel.

Efter att ha tagit en kort tur där jag ansträngt motorn kom jag in för en sista avläsning, den 3:e.



Återigen

-övermatningstryck felkod P0235

Vad är detta?? Verkstad sa att de inte kunde avgöra något utan avancerad felsökning men föreslog att jag skulle byta MAP sensorn ... som innehåller ett tryckmätande membran som kan ha blivit defekt över vintern.
Jag tror att MAP-sensorn är en ny variant av luftmassemätare?!

Kan det fortfarande handla om feljusterade spridare ... eller något helt annat?

mvh
nonnes

ps har bytt alla filter utom bränsle. Begriper inte hur den plockas isär men hoppas att det kan bero på bränslefilter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kraftlös Fiat

Hejsan igen. Kod P0235. Står för, felaktigt (troligen för högt) tryck i insugningsröret. D.v.s. för högt turbotryck.
Det finns nog flera varianter på orsaker till felmeddelandet. Men det borde i alla fall betyda för högt turbotryck, och de två mest normala felorsakerna borde vara.

Sensorn som känner av trycket är felaktig och anger högre tryck till datorn än vad det verkligen är, som då drar ner effekten

Övertrycksventilen/Westgateventilen, som skall reglera högsta tillåtna turbotryck kärvar, (lite beroende på modell och funktion,) så du verkligen har för högt turbotryck som sensorn registrerar och meddelar till datorn, som då dar ner effekten.

Här har du (faktist) två lite olika, men samma grundfelmeddelanden till Kod P0235.
-------------------------------------------------------------------------------------------
P0235 Grenrörstrycksensor A, turbosystem - felfunktion i krets Ledningar, grenrörstrycksensor.

P0235 Turbons laddtryckssensor A/laddtryckssensor för laddningskompressor A - felfunktion i krets Ledningar, turbons laddtryckssensor/laddtryckssensor för laddningskompressor.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Det man borde göra är nog att koppla in en tryckmätare till insugningsröret, för att få reda på vad det verkliga övertrycket är vid max belastning, (plattan i botten i en uppförsbacke på treans växel brukar funka) för att konstatera om det är trycket som verkligen är för högt när datorn drar ner, eller om det är sensorn som bråkar.
Men felmeddelanden kan luras, och då är det många gånger erfarenheten som gör att meken gissar rätt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kraftlös Fiat

Har det blivit bättre??

:confused::confused::confused:
-------------------------------------------------------------------------------
Hej Alve, så länge det funkar är det bättre, när det bråkar är det rent sk.., och inte ens verkstäderna är säkra, utan får gissa sig fram trots fekoder som hjälp.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Mycket uppskattat inlägg, TACK! =)

Hejsan igen. Kod P0235. Står för, felaktigt (troligen för högt) tryck i insugningsröret. D.v.s. för högt turbotryck.
Det finns nog flera varianter på orsaker till felmeddelandet. Men det borde i alla fall betyda för högt turbotryck, och de två mest normala felorsakerna borde vara.

Sensorn som känner av trycket är felaktig och anger högre tryck till datorn än vad det verkligen är, som då drar ner effekten

Övertrycksventilen/Westgateventilen, som skall reglera högsta tillåtna turbotryck kärvar, (lite beroende på modell och funktion,) så du verkligen har för högt turbotryck som sensorn registrerar och meddelar till datorn, som då dar ner effekten.

Här har du (faktist) två lite olika, men samma grundfelmeddelanden till Kod P0235.
-------------------------------------------------------------------------------------------
P0235 Grenrörstrycksensor A, turbosystem - felfunktion i krets Ledningar, grenrörstrycksensor.

P0235 Turbons laddtryckssensor A/laddtryckssensor för laddningskompressor A - felfunktion i krets Ledningar, turbons laddtryckssensor/laddtryckssensor för laddningskompressor.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Det man borde göra är nog att koppla in en tryckmätare till insugningsröret, för att få reda på vad det verkliga övertrycket är vid max belastning, (plattan i botten i en uppförsbacke på treans växel brukar funka) för att konstatera om det är trycket som verkligen är för högt när datorn drar ner, eller om det är sensorn som bråkar.
Men felmeddelanden kan luras, och då är det många gånger erfarenheten som gör att meken gissar rätt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
B

Birger&Monica

Guest
Sv: Kraftlös Fiat

Hej ! JAG ÄR SÄKER ATT DET ÄR STYRREGLERINGS KONTAKTEN TILL EGR VENTILEN KOSTAR CA 300-400 KR DOM HAR LAGAT PÅ MIN OPEL VIVARO MEDSAMMA FEL SOM DU BESKRIVER.
MVH
BIRGER:mh2:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Kraftlös Fiat

Mycket tacksam för alla förslag, det uppskattas.
För sakens skull vill jag bara ventilera ett par tankar.

Om det rör sig om ett igensatt bränsle- och/eller luftfilter borde bilen rimligen bete sig likadant på alla växlar??

Om det rör sig om turbon borde väl den fungera lika dåligt på alla växlar?

Värt att nämna är att oljelampan indikerat servicebehov varför jag igår tömt gammal olja och skall idag hälla i ny olja samt byta filtret...har dock svårt att se att detta skulle ge dessa varningar och egenskaper?
PELLE - vad gick gasspjäll och byte på och hur lång tid tog det.

Med vänlig hälsning,
Nonne

Det gick på 5500kr, tog ca 3 timmar och försäkringen täckte allt, endast självrisk.

Mvh Pelle
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.227
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Sv: Kraftlös Fiat

Minns den gamla goa tiden då man hade en Volvo med B18-motor. Om man hade gnista på stiftet och bränsle till förgasaren då gick motorn. Nu har man ju hittat på en massa knas som i sig själva ställer till problem. Har det blivit bättre??

:confused::confused::confused:

Jag minns också den tiden. Brytarspetsar, rundsmörjning, en halv liter olja per 100 mil, låga prestanda, dålig komfort, choke, startspray, karburatorsprit o.s.v. Så ja, det har blivit mycket bättre! Bränsleförbrukning, oljeförbrukning, prestanda, komfort, tillförlitlighet, säkerhet mm har förbättrats avsevärt.
 
Toppen