• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kraftlös Carthago

F

F.d. 56600

Guest
Vi befinner oss i Dolomiterna med vår Carthago tourer 2012 (Fiat). Då vi körde upp för en låååång uppförsbacke (över 1000 höjdmeter) upplevde vi att husbilen tappade all kraft en väldigt kort stund (1/2 till 1 sek) för att sedan fortsätta som vanligt. Detta upprepade sig kanske 10 gånger under samma uppförsbacke för att sedan inte hända igen på planare mark. Det hände oftast efter en serpentinkurva, alltså i låg växel på lågt varvtal med gaspådrag. Jag kunde inte höra några mystiska mekaniska ljud eller något annat ”annorlunda”. Är det någon som varit med om något liknande som kanske vet vad det kan bero på?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hade liknande problem med automatlådan Comfortmatic. Orsaken var att jag kommit åt broms och gaspedal samtidigt. Detta genererar en felkod i datorn. Tror att felkoden försvinner efter ett antal starter om man inte gör om felet.

WillerWalle
 
R

RobbeS

Guest
Tror väl inte att felet är det här egentligen. Men vi tog vägen via brennerpasset till Italien i somras och upptäckte helt plötsligt att bilen totalt saknade kraft. Det fanns inte ens kräm nog att ta sig förbi en långtradare. Jag var helt säker på att motorn var på väg att lägga av. En halvtimme senare gick den dock som vanligt.
Kraftförlusten skedde på den högsta höjden och troligtvis var det tunn luft som inte gav tillräckligt med syre till förbränningen som orsakade hela felet. Motorn är en 150 hästars och i vanliga fall räcker detta till gott och väl.
 
F

F.d. 56600

Guest
Tack för råd. Just nu hoppas jag att WillerWalle har rätt. Problemet har inte återkommit under dagens körning, men imorgon ska vi över Grossglockner Hochalpenstrasse, så då lär vi få se med all önskvärd tydlighet. Luftfiltret ska jag nog ta och byta iallafall så fort vi kommer hem (eller snarare om problemet återkommer imorgon)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har åkt över Grossglockner utan problem, men vartenda år i Österrike så blir bilen kraftlös, har full gas i nerförsbackarna och kommer inte över 90. Och alltid när vi åker från Tyskland till Slovenien förutom i år, jag åkte betydligt lugnare och då visade sig inte det problemet vi har, men när vi idag blåste på upp från Slovenienhållet så fick jag samma problem i backarna..

När vi kommer ner på en normal nivå fungerade bilen som vanligt igen OCH i tunnlarna, märkligt.
Jag hör ju hur det smäller i dom tomma petflaskorna, så det är iallafall något speciellt..
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Hej Kylvag! Vi har också en Fiat 2012:a ! Vid körning i Småland (ca 3 veckor sedan) varnade motorlampan (orange) och bilen tappade ork i backarna! Vi besökte verkstad och fick en felkod på partikelfilter diffsensor! Diffsensorn visade 800 mbar hela tiden och det var även vatten i den! "Fått" bytt sensor och bilen går som vanligt igen! hoppas att Du har fått hjälp!
 
Toppen