• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kraftigare generatorn eller...

J

Jarmo

Guest
Hej!
Det här med batteri laddning under färd är inte min starka sida.
Min bil LMC/Ford 698 -06, generator i motorn 110A. Bodelsbatteri AGM 110A, start 75A.
Har läst att Kabe har 160A och Polar har 180A.
Kan det vara ide att byta till kraftigare generator, har nya batterier.

Fördelar, någon som kan det här.

MVH: Jarmo
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

I grund är det väl inget problem, en större generator kommer ge mer effekt men också förstås dra mer effekt från motorn.

Det som kan ställa till det är exempelvis vad man har för utväxling på dom olika generatorerna (olika stora remskivor), vilken typ av remskiva som sitter på dom original (och därmed vilken typ av rem, vilket i viss mån kan påverka hur stor effekt man plockar ut, men för en ökning med 60 eller 80% borde det inte vålla SÅ stora problem, finns folk som sätter ihop typ 5 100A-generatorer på samma multiribrem för att driva herrejössesljudanläggningar, och det brukar funka), men kanske framförallt vad för infästning och spännanordning det sitter på dom olika generatorerna.

Sen har du lite litet startbatteri, 75Ah, ska du ha en större generator hade jag nog önskat att du hade ett lite större, det kan bli lite onödigt varmt annars.

Sen säger det ju sig självt att det inte blir helbra om man sätter en 24V-generator i ett 12V-system, men det är väl rätt uppenbart även för den med de mest basala elkunskaper, tycker jag (eller?). Då säger det PANG nånstans.

(Dock var det en inte helt ovanlig (OBS, inget jag rekommenderar om man inte vill elda ner bilen) felsökningsmetod, att man seriekopplade två 12V-batterier till bilar med gamla hederliga elsystem utan elektronik och skit, för att sen se var det börjar ryka - där var elfelet)

Så kan du hitta en som fungerar med din rem, med rätt utväxling, rätt fäste och då för 12V elsystem, och helst då att du har ett lite större (eller 2) startbatteri, så prova för all del, det värsta som kan hända är att det börjar gnissla om det drar mycket ström.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Behöver du byta? Blir inte batteriet fulladdat med den generatorn du har nu? Det är ju bara de första minuterna generatorn ger hög effekt, sedan sjunker laddströmmen kraftigt till något 10-tals Ampére, max. Så jag tror knappt du märker någon skillnad, såvida du inte har stora strömslukande grejor, t ex 5 extraljus på 100 W styck… :)
Om du inte redan har, skulle jag lägga de pengarna på solceller istället, mycket effektivare över sikt.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Hej igen!
Ju så här är det. Får inte in större batteri under förarsäte, ford har sitt startbatteri där. Men har planer att montera in andra startbatteri under passagerarsäten.
När vi reser så kör vi 12v i kylskåp, ibland pannan på, kupefläkt, har en värmeväxlare i bodelen med fläkt och billyset på, har ej led.
När vi sedan fricampar stannar pannan under andra natten om vi inte har kört minst 3 timmar på landsväg.
Har tänkt på det här med solceller men ger det något en mörk höstdag. På sommar camping är det toppen, men höstcamping?

Vad göra. Byta till led i bil, extra batteri, 140A generator, casol i kyl under färd.
Masa vintertäcke är på väg och det ska bli en härlig höst camp. med fiske och annat.

MVH: Jarmo
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Kan inte en CTEK D250S hjälpa till?

Enligt följande artikel kan man med generatorladdning inte nyttja mer än 35Ah ur ett 100Ah-batteri av standardtyp, men med en DC/DC-laddare kan du "toppa" batteriet och få ut 15Ah till ur 100Ah-exemplet. Exemplet finns i texten: CTEK toppladdar batterier när motorn går - DagensBåtliv.se
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.498
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Kör kylen på gasol, byt all belysning till led, TV kan vara stor strömförbrukare, byt till ledtv med 12V direktmatning, använd inverter endast i nödfall. Bärbara datorer är stora förbrukare. Större generator skall inte vara nödvändigt. Kolla vilken spänning som kommer fram till batteriet när motorn är igång, bör vara ca 14,4V.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.955
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Var tvungen att avbryta och det gick inte att ta bort helt. Nu har det kommit så bra svar ändå.
Jag har en CTEK 250 duo och solceller. Generatorn trycker i bodelsbatterierna mycket fortare med CTEK 250S Duo emellen startbatteri och bodelsbatteri. Har 3x90Ah bodelsbatterier som tog väldigt lång tid att få laddning i den vanliga vägen.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Hej och tack för alla råd.

Det blir CTECK dual som ni har skrivit och solceller till sommar. Men kommer nog uppdatera generatorn till 140A eller mer.
Ska söka instalations info till CTECK, bodelsbatteri är längst bak i bilen och startbatteri
under förarsäten, så hur fn.. syr man ihop det.

MVH: Jarmo
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Tror inte du kommer att få bättre laddning på dina batterier bara för att du byter till en större generator, förutsatt att den du har fungerar som den ska. Har du mätt upp den hos någon bilelektriker vad den ger?

När du skriver att bodelsbatteriet är längst bak så misstänker man ju att långa, kanske klena, ledningar ger spänningsfall och därmed dålig laddning. En Cetek 2505 intill batteriet är en bra lösning på detta problem
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Tror inte du kommer att få bättre laddning på dina batterier bara för att du byter till en större generator, förutsatt att den du har fungerar som den ska. Har du mätt upp den hos någon bilelektriker vad den ger?

När du skriver att bodelsbatteriet är längst bak så misstänker man ju att långa, kanske klena, ledningar ger spänningsfall och därmed dålig laddning. En Cetek 2505 intill batteriet är en bra lösning på detta problem


Ska man ha en Cetek 2505 brevid båda batterierna. Om jag har en Ctek 2505 brevid båda batterierna, räcker det då med 110A generator + ström till allt annat under körning, kyl, mm.
Jag får tänka igenom en total lösning som täcker in allt (kablar, extra AGM, Cetek, solpanel, mm) och inte bara en sak.
Nu är allt så som när bilen tillverkades och allt fungerar som det är, men vi vill ha större frihet och därmed en bättre strömförsörjning i bilen. Ska ringa till Ctek och Elektronikmontering i Linköping nästa vecka, är lite trött och inte riktigt kry för tillfället.

Tack för alla tips och råd. Jarmo
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

75Ah räcker gott och väl för att starta en ganska trögstartad motor när det är kallt ute. En generator ger som det står ovan bara märkström när batteriet är "uttömt" efter en start o går på nån minut raskt ner till betydligt mindre ström för batteriladdningen.

140A*13V ~ 1,8kW och dom effekterna tror jag inte du behöver när du kör, om du nu inte har nån jumboljudanläggning o eldar för kråkorna?

Om du fricampar länge o molnen skymmer solcellerna så är Ah botemedlet, gasolprylar/ LED mm lågenergi utifrån förutsättningarna.

Generatorbyte kommer långt er på åtgärdslistan.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Kraftigare generatorn eller...

Börja med att inrikta dej på förbrukningen, man har aldrig nog med ström vid fricamping på vinterhalvåret, om man har en massa onödig förbrukning! :)


Hej igen!

Det får bli så här.
1. Inrikta mej på förbrukningen, byta all bodelsbelysning till led. Prio 1. Genast.
2. Byte till led, även i bildel. Halogen halv/hel får vara kvar men kör med led/halv dagtid.
Ska titta på modeller/instalationer. Prio 1. Genast.
3. Inköp av Ctek D 250S Dual till bodelsbatteri. Prio 1. Genast.
4. Inköp av extra AGM 110A batteri + skapa säker plats till det. Prio 1. Genast.
5. Kontrolera generator spänning, spänningfall, kablar, mm. Prio 2. Under vintern.
6. Hitta ett bra solpanel 100w - 200w. Prio 3. Färdig till nästa sommar.
7. Ytvärdera om värmaren räcker under vintern. Om inte, köp av liten diselvärmare och extra startbatteri under passagerarsäten. Avser värmen till hytt och alkov. Masa vintertäcke är på väg.
8. Generator byte 10.000A. SUPER PRIO :). Nä nä.
9. Gå genom alla värmeslangar under bilen. Isolering + kolla gråvattentanks isolering. Är redan pågång.

MVH: Jarmo
 
Toppen