• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krångliga betalningar inom EU

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Eftersom Pick-salamin kostar 350 kr/kg i Sverige undersökte jag möjligheten att i sann EU-anda köpa den direkt från Ungern till helt andra priser. Det går bra men betalningen blir väldigt krånglig via iban-nummer o.s.v. Varför?

Är det bankerna som krånglar eller är det EU eller är det amerikanarnas terroristskräck som ligger bakom. Vart tog EU:s grundtanke vägen?

Jappe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sv: Krångliga betalningar inom EU

Alla transaktioner skall gå genom NSA (och allt vad det heter).

Det är åter cash som gäller.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har du försökt med ditt Visa-kort eller Pay Pal eller har Ungern en särställning vad gäller betalningar?

F

F.d. 25098

Guest

Vi är lite bortskämda med våra BG och PG i Sverige. I USA fick man skriva en "check" och skicka med..Tror inte check existerar längre i Sverige.

IBAN går att förstå sej på, fast jag tycker också det är krångligt..Går att googla på och det behöver man faktiskt..

Har gjort någon IBAN via Nordeas "utlandsbetalning" i Internetbanken, men tror man måste anmäla den tjänsten..

Peter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

IBAN er en forenkling av det internasjonale SWIFT for overføring av penger mellom banker innenfor EES. En av forbedringene er reduserte kostnader og raskere overføring. Prøv å overfør penger til en konto I USA eller Australia, det er dyrere og tregere. Men det er land som fortsatt bruker sjekk!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag betalar regelbundet via IBAN o BIC både inom o utanför Eu och upplever inga problem Betalade nyligen både till Malaysia och Peru och pengarna var framme hos båda mottagarna på tre bankdagar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Det var en ungersk sida och där var priserna mycket lägre. Möjligen kunde man handla via PayPal men dom har jag ju bojkottat.

Jappe

Hade du väl gjort med Husbilsklubben.se också, åtminstone ett tag tills sysslolösheten blev för stark

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

IBAN & BIC fungerar klockrent, är det billigaste sättet när det gäller växling, snabbaste när det gäller överföring och PIC salami är den godaste (och fetaste) bland alla mina favoriter. Däremot att få den fraktad långa vägar, det är jag lite skeptisk mot. Jag köper den då och då (mindre mängder) och frågar inte vad den kostar, då skulle jag få ångestkänslor. Köpte en gång ett hekto Patta Negra och har än idag inte "kommit över" den utgiftsposten, kostade nästan som 7 liter diesel!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag betalar regelbundet via IBAN o BIC både inom o utanför Eu och upplever inga problem Betalade nyligen både till Malaysia och Peru och pengarna var framme hos båda mottagarna på tre bankdagar.

Jag använder också iban och bic emellanåt men för att köpa en korv i Ungern....?

Kina tar Visa och Mastercard utan att krångla!

Hur är det med Danmark förresten? Jag kanske skulle köpa ostarna därifrån direkt. (I Sverige görs ju bara barnostar i stort sett.) Thistrup, Danbo, Esrom, Havarti m.fl. Danskarna kanske nöjer sig med vanliga bankkort.

Jappe

Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så krångligt inom EU.

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag tror inte EU har så mycket med detta att göra utan det är dyrt och besvärligt för mindre företag att ta betalt med kort om de inte kan göra detta via tex PayPal eller liknande tjänster. Pengar in på bankkontot är mycket vanligt i många länder.

Lägg ut länken till den ungerska siten så vi som vill använda IBAN kan köpa billig Salami.....

F

F.d. 23710

Guest

Jag tror inte EU har så mycket med detta att göra utan det är dyrt och besvärligt för mindre företag att ta betalt med kort om de inte kan göra detta via tex PayPal eller liknande tjänster. Pengar in på bankkontot är mycket vanligt i många länder.

Lägg ut länken till den ungerska siten så vi som vill använda IBAN kan köpa billig Salami.....

Jo, så är det.Går det inte att betala med IBAN så låt bli, bankkonton med IBAN inom EU fungerar utmärkt. Men det ska vara seriöst.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag tycker att bara banker i Sverige krånglar när man betalar till utlandet via IBAN - BIC, i alla fall min Handelsbank. Inom dom andra EU länder är det ju vanligt.

Jappe Schwedenbitter använder man som medicin, både invändig och utvändig.....

Toppen