• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Krånglande motor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Halo
jag har en ducato 2013 96kw med manuell låda. Har gått väldigt bra,men nu har den börjat krångla. Under färd tappar den plötsligt kraft för att efter ett litet tag återgå till det normala. Motolampan lyser inte,men för säkerhets skul tog jag bilen till verkstad för att be dom kolla. Dom läser av bilen och hittar inget fel. Så nu undrar jag om någon har råkat ut för något liknande. Och kanske ge mig råd om vad jag ska göra.

mattsson81

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Du behöver nog leta upp en mer kompetent verkstad.
Vissa sporadiska fel kan naturligtvis vara svåra att hitta om dom inte uppträder när du har bilen inlämmnad.
om felet kommer å går försök anteckna under vilka körförhållande så att verkstaden kan framkalla det så snabbt som möjligt.
hur ofta händer det
varm kall motor
hög fart
hög belastnig osv

Om motorn tappar kraft för att styrsystemet drar ner för något värde som är utanför tolerans kan man tappa lite effekt utan att det bilr en felindikation. men det är knappast något man märker som något drastiskt. däremot om den drar ner för ett riktigt fel så finns det sparad info som man kan plocka ut med rätt dator.
En sak som ibland kan ge kraftigt effekt tapp utan felkod är kärvande egr ventil. då den kan ha "tappat inställningen" och tro att den är stängd fast den står lite öppen å läcker. det kan hända om man haft en trög ventil å sedan gör bilen strömlös då brukar dom göra en ändläges adaption när man slår av å på tändningen. men det finns lite olika rutiner för det beroende på version av styrsystem.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen