• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krånglande centrallås

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har en intergrerad Dethleffs på Fiat Ducato chassi. Centrallåset vill inte fungera fullt ut efter denna vintern. Bodelsdörren och förardörren går att låsa upp med fjärrkontrollen, men det händer ingenting när jag trycker på lås knappen. Jag har bytt batteri i fjärrkontrollen, vad kan det vara? Startar jag motorn när båda dörrarna är stängda visar det på displayen vid hastighetsmätaren att förardörren är öppen, är det någon givare i förardörren som krånglar? Undrar om någon har råkat ut för samma problemyttring, hur avhjälpte ni det?
Vänligen Kent
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror att el låset har egen säkring... Så kolla den... Kolla så ström går fram.... Kolla kablarna....
Hjälpte inte detta så får du kolla gulasidor efter en Fiat verkstad :yes:
Lycka till
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Tror att el låset har egen säkring... Så kolla den... Kolla så ström går fram.... Kolla kablarna....
Hjälpte inte detta så får du kolla gulasidor efter en Fiat verkstad :yes:
Lycka till
Men det går att låsa upp med centrallåset, men inte att låsa. Så någon lite ström måste gå fram ändå.
 

Tony&Lotta

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Växjö
HBK-Nr
16785
Medlemskap
2024
Hej. Hade samma fel på vår Dethleffs globetrotter -15. Det var garageluckan vänster bak som indikerade öppen dörr. Det sitter en givare i det övre låset och en liten magnet i aluminiumbiten. Lossa kabeln till givaren, släcks lampan så är det den luckan. Det är lite lurigt att justera det rätt.
Hälsn. Tony
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej. Hade samma fel på vår Dethleffs globetrotter -15. Det var garageluckan vänster bak som indikerade öppen dörr. Det sitter en givare i det övre låset och en liten magnet i aluminiumbiten. Lossa kabeln till givaren, släcks lampan så är det den luckan. Det är lite lurigt att justera det rätt.
Hälsn. Tony
Jag får plocka dän låset och se hur det ser ut inuti, på utsidan syns inga kablar.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej På min Hyundai hade jag nästan samma problem med fjärrkontrollen Gick ej att låsa men att öppna med den. Bytte batteri hjälpte inte .öppnade fjärrkontrollen där det visade att ett litet bleck hade vridit sig så det fick ingen kontakt med tryckknappen till öppningsknappen
På den lyste en lampa på fjärren det var det jag såg att ingen lyste till när jag skulle låsa
Leffe
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag får plocka dän låset och se hur det ser ut inuti, på utsidan syns inga kablar.
Kan vara kontaktblecket i dörrkarmen,detta fjädrar varje gång du stänger dörren, vilket leder till att kablarna går av inne i karmen,skruva loss och se efter om det är avbrott,hade liknande problem det blev allt svårare att låsa till slut gick ingen signal fram.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej På min Hyundai hade jag nästan samma problem med fjärrkontrollen Gick ej att låsa men att öppna med den. Bytte batteri hjälpte inte .öppnade fjärrkontrollen där det visade att ett litet bleck hade vridit sig så det fick ingen kontakt med tryckknappen till öppningsknappen
På den lyste en lampa på fjärren det var det jag såg att ingen lyste till när jag skulle låsa
Leffe
Tack, detta verkar vara den enklare lösningen, ska kolla när jag kommer hem.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Kan vara kontaktblecket i dörrkarmen,detta fjädrar varje gång du stänger dörren, vilket leder till att kablarna går av inne i karmen,skruva loss och se efter om det är avbrott,hade liknande problem det blev allt svårare att låsa till slut gick ingen signal fram.
Får se om man kanske behöver plocka bort dörrsidan då för att komma åt detta, får bli lite plock på onsdag em...
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Var med bilen idag på en Fiat verkstad, de viste inte vad det kunde vara. Föreslog att det blivit någon bugg i centrallåset program, föreslog att koppla bort batteriet........ingen skillnad när jag kopplade tillbaka det. De föreslog då att jag far till en märkesverkstad för Dethleffs..... det får kanske bli Codat på påsklovet..... Ringa i morgon och prata med dem och se vad de säger.
 
Toppen