• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kosttillskott, är det bra?

F

F.d. 29954

Guest
Städar skafferiet och vad hittar jag där om inte bortglömda skatter i form av kostillskott köpta för länge sedan från KG:s i Ullared. Eftersom jag kör med ekonomivarianten mest hela tiden, så är dessa tillskott avsedda för djur.
Mycket billigare än för människor. Jag tänker testa. Om ni märker något oroande, dvs. mer än hittils, så säg gärna till så avbryter jag testet...:yes:

Följande tillskott tänker jag testa pga. de löftesrika texterna i förpackningen.

Hyaluron 365. "Daglig tillskott av naturliga ämnen vid nybildande av ledbrosk, ledvätska och muskelceller. Ökar rörlighet och välbefinnande hos äldre eller arbetande hundar."
Innehåller: Hyaluonsyra, glukosamin,MSM och chondroitinsulfat.

E - vitamin. "För hundens muskelfunktion, prestationsförmåga, uthållighet och välmående. Ökar blodtillförseln i musklerna hos aktiva och presterande hundar. Ges även till dräktig tik."
Innehåller: E vitamin

B - vitamin. "Är ett kompletteringsfoder för häst."

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kosttillskott, är det bra?

Appropå: Innehåller: Hyaluonsyra, glukosamin,MSM och chondroitinsulfat.

Min läkare sa att GLUKOSAMINSULFAT säjs hjälpa en del vid ledbesvär/artros.
Han nämnde även att vissa har blivit hjälpta av strandnypon.
Finns på apoteken å hälsokosten.

F

F.d. 29954

Guest

Joo, ni skrattar, men vänta bara...

Allvarligt, jag hade rygg ont och ständig värk under ca tre år och läkarna menade att det hör liksom till när man passerat de sextio. Fick bara värktabletter och hade jag tjatat lite till så hade det blivit remiss till psyket.
En kompis har hästar och han sa att om jag var häst, så skulle han veta precis vad som botar ryggen. Glukosamin och MSM. (naturligtvis från KG:s)

Är man desperat så är man. Det är i pulverform och smakar obeskrivligt illa. Alltså bra medicin. Jag käkade detta under två veckor och ryggen blev bättre och bättre. Efter en månad var jag återställd och lite till. (enl. frugan) Sedan minskade jag dosering och slutade sedan. Efter fyra månader började ryggen göra ont igen, samma procedur och gubben glad igen. Har läst lite om detta med leder och åldrande samt anpassat kosten lite grann, och är numera helt besvärsfri. Helt fantastiskt.

Jag tycker att texterna är rätt så fyndiga i dessa djurens kosttillskott. Men jag är alla fall ett levande bevis att man dör inte av dem, åtminstone inte med en gång. Har inte noterat andra biverkningar heller, möjligen något virilare än normalt och mindre sömbehov, inte lär det bli valpar heller..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Glukosamin ble i Norge reseptbelagt legemiddel for noen år siden, men du kan finne det sammen med kosttilskudd på apotek og helsekost i Sverige. Bruker Glukosamin i pilleform selv, her i Australia selges det i dagligvaren og prisen pr. gram virkestoff er omlag den samme for pillene som beste pris på pulver til hest.

E vitamin i passe store doser er bra, men det er for lett å overdosere og da kommer det bivirkninger.

B vitaminer er greit å ta i form av ølgjær (jäst), desverre blir vitaminene ikke med i øllet.

Nypor er en stor kilde til vitamin C.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hyaluonsyra utvinns ur tuppkammar för att användas i olika fåfängeprodukter för damer. Hur det går för tupparna efter avlägsnandet av tuppkammarna framgår inte i reklamen för produkterna.

Jappe

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hyaluonsyra utvinns ur tuppkammar för att användas i olika fåfängeprodukter för damer. Hur det går för tupparna efter avlägsnandet av tuppkammarna framgår inte i reklamen för produkterna.

Jappe

Hur det går för tuppen är inte så trevligt. Före avlägsnandet av kammen blir dom av med huvudet, sedan hamnar dom på tallriken:D. Ugnsstekt tupp är läckert. Den smakar helt annorlunda mot dom broilers man köper i affären. Coq au vin & ett glas rött till detta är inte fel.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Jag vill påpeka att jag är inte den typen som tror på magneter i skosulorna eller på vad som sägs i horoskopen. Är överhuvudtaget kritiskt för allting som inte är vetenskapligt bevisad och ibland även mot sådant som är det. Ger faktiskt inte mycket för auktoriteter heller vilket borde ha framkommit i mina inlägg.

Jag är väl en sådan "fossil" som tror endast det man kan se..

Men med människokroppen är det lite annorlunda, den lever så att säga sitt eget liv. Nu hade jag turen att ha en kompis med hästar, och min värk var tillräckligt stor att skippa vissa försiktighets principer. När jag väl hade konstaterat effekten av häst pulvern så tipsade jag två av mina bekanta, en i skåne, en här i närheten. Bägge hade väl en sådan vad som kallas för artos, dvs. en av åldersberoende förändring i skelett och i lederna. De gick som gamla gubbar med stel rygg, ungefär som om man hade en spett där bak.
Gubben i skåne lyssnade intresserad liksom vännen här i närheten, bägge kände mig väl och mina besvär och de hade ju sett förändringen hos mig. Skarabogs gubben följde mina råd och det blev likadant för honom som för mig, fast bra mycket långsammare. Hans problem var egentligen bara stelheten, inte värken. Gubben i skåne ville inte pröva alls, utan fortsatte läkarbesöken med klen resultat, tror han fick kortison bla. Jag ville ju veta varför han inte vågade pröva denna kur då biverkningarna är obefintliga. Bara unvikande rundsnack och det var tydligt att han ville inte prata om det. Men skam den som ger sig, senare i en kräftkalas när han något överfriskad så slang det ur honom självmant, felet var att pulvret köptes hos KG:s!! Vad säger man? Inget.

Jag är ju ingen psykolog och har ingen behov att tvinga folk för att bli besvärsfria, jag menar, vad vet jag om hans behov av kryckor? Tyvärr är det så för många att att de behöver en "krycka", någon åkomma som ursäktar uteblivna framsteg. Det kan vara sjukdom, engagemang för en sjuk anhörig eller vad som helst. Däremot anar jag att man skall inte desarmera sådana luftslott om man inte vet vad man gör, för dessa personer kan så att säga spåra ur. Så Skåne gubbens liv fortsätter som förut, liksom vår relation, men bekanten här i närheten, som numera är upphöjt till en vän, har fått bättre livskvalite..
Livet är bra märkligt, mår jag säga....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skånegubben kan gå på apoteket og kjøpe Glukosamintabletter, han trenger rundt 1000 til 1500 milligram pr dag for minst 3 mnd før han får merkbar forbedrĩng. I Sverige må han da betale omtrent 3 ganger hva du betaler for samme mengde hestmedisin. Selv fik jeg Glukosamĩn utskrwvet mens jeg bodde i Norge for snart 10 år siden. Spiser daglig en dose Glukosamĩn og er ikke lengre plaget av artrose. De siste årene har jeg kjøpt mĩne forsynĩnger her i Australia, hvor det er lett å finne en tablett om dagen pakninger med et par hundre tabletter.

Sammen med Glukosamĩn bør en og ta omega 3.

Våre 9 hester får litt andre mĩneraler og andre kosttilskudd tilpasset hva de trenger, og ingen av våre trenger glukosamin, men grunnet noe grass med mye oksalsyre får de mengder av kalsium i flere utgaver sammen med et utvalg av urter som reduserer problem med det som i norden kalles sommereksem, en alergisk reaksjon på bitt fra knott - her ofte kallŧ sandfly.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Bigspender du skriver KG:s i Ullared. Men är det inte GK:s eller GeKås du menar? Alltså det stora varuhuset som Göran Karlsson startade i liten skala på 60-talet?
//Göte J

F

F.d. 29954

Guest

Bigspender du skriver KG:s i Ullared. Men är det inte GK:s eller GeKås du menar? Alltså det stora varuhuset som Göran Karlsson startade i liten skala på 60-talet?
//Göte J

Joo, men så är det, GeKås i Ullared, det stora varuhuset. Har kanske en släng av dyslexi precis som kungen, då jag ibland kastar om bokstäver utan att ens märka det. (Hoppas det inte är en biverkning av häst mediciner..;)

Man blir glad när man märker att även andra har fått sin artos avhjälpt av hästkurer. Om det är så enkelt och billigt att bli av med besvären så är åratals lidande totalt onödigt. Undras vad läkarna tänker om saken, då ingen av dem jag träffat har sagt något om glukosamin. Däremot är verktabletter i mängder helt okay...

Toppen