• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostsamma Tabbar

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025
Här tänkte vi ta upp händelser,som visade sej bli "kostsamma tabbar".
På en vacker plats vid havet ställer man sin husbil, man åt o drack o mådde gott,
sop-påsen blev full med skaldjur o annat som luktade. Soptunna saknades på platsen,så påsen knöts ihop o ställdes utanför husbilen när det blev sovdags--för att på morgonen därpå,tas in i husbilen igen o följa med på resan till närmaste soptunna,som fanns några km bort...

Vad man då inte visste var att på natten, hade 3st råttor krupit in i sopkassen och som sen kröp ut o gömde sej i husbilen,innan sop-påsen sen kastades. Skadorna som råttorna sen ställde till blev mycket omfattande,med avätna kabelhärvor o annat, med kortslutningar o skador som följd. Kostnaden för hela kalaset blev väldigt många tusenlappar.

Kanske något att tänka på,för oss andra,,,,,

Bästa hälsningar Claes o Carina

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Kostsamma Tabbar

Det var säkert inte roligt.... Men ger oss alla ytterligare en sak att lära in i framtiden!

När kommer ni iväg?

hälsning
anita&jyrki

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ja tänk vad möss kan ställa till det jag hörde ju om detta för ett tagsedan men vet inte om det är en skröna :

81-årige Luciano Mares i New Mexico höll på att elda löv på tomten utanför sitt hus. Han var tillfälligt inne i huset när han upptäckte en mus som kilade över golvet. Han fick tag i den lilla rackaren, går ut till den brinnande lövhögen och kastar utan att tveka den lille krabaten rakt in i brasan. Musen fattar eld och smiter snabbt som ögat brinnande in i huset igen. Kontentan blir att hela huset brinner ner till grunden....

Snacka om hämnd. Snacka om att synden straffar sig själv. Hur jäkla dum får man bli! Själv skrattar jag gott åt den grymma mannens olycka.....så det så!

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Tabbe, ja, kanske inte så kostsam men jobbig.
Skulle parkera på en plats som lutade och därför behövdes
nivåklossar.
Sagt och gjort ut med klossarna till bakhjulen, påbörjade körning upp på detsamma.
Efter några försök så kapsejsade en av klossarna, på grund av att jag kommit
för långt bak på klossen, vilket gjorde att klossen kilade sig fast mellan marken och golvet, den satt verkligen fast. Förstog att jag absolut inte kunde köra fram eller bak
utan försöka gräva i marken under den fastkilade klossen. Då jag saknade spade
i bilen (det var sommar) så fanns inget annat att göra än att med hjälp av grillspaden
lägga mig på marken och försöka lätta på trycket på klossen med att få bort jord
under klossen. Det tog en stund och när jag äntligen var klar och kunde lirka
bort klossen, så tittade jag mig om:spinny:kring för att se hur mycket publik jag hade,
men ingen brydde sig eller förstod vad jag gjorde. Pinsamt då, roligt idag.

F

F.d. 52943

Guest

Tja,
Man behöver inte vara långt hemifrån för att råka illa ut.
När vi tog hem vår husbil första gången hände följande.
Vi hade en perfekt plats för husbilen bredvid carporten på en gräsmatta – tyckte jag.

Det var inga som helst problem att parkera där. Problemet var bara att bilen sjönk ner till naven mer eller mindre direkt. Klart stöldsäker parkering – men hur ta sig därifrån?
Man kan inte styra ur 15 cm djupa grävda spår för att undvika kantslipern bakom bilplatsen upptäckte jag för sent. Kraschade in i sliprar och kvaddade plastgarnityret i häcken. Kostade försäkringsbolaget runt 10 papp och mig en självrisk.......

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Tabbe, ja, kanske inte så kostsam men jobbig.
Skulle parkera på en plats som lutade och därför behövdes
nivåklossar.
Sagt och gjort ut med klossarna till bakhjulen, påbörjade körning upp på detsamma.
Efter några försök så kapsejsade en av klossarna, på grund av att jag kommit
för långt bak på klossen, vilket gjorde att klossen kilade sig fast mellan marken och golvet, den satt verkligen fast. Förstog att jag absolut inte kunde köra fram eller bak
utan försöka gräva i marken under den fastkilade klossen. Då jag saknade spade
i bilen (det var sommar) så fanns inget annat att göra än att med hjälp av grillspaden
lägga mig på marken och försöka lätta på trycket på klossen med att få bort jord
under klossen. Det tog en stund och när jag äntligen var klar och kunde lirka
bort klossen, så tittade jag mig om:spinny:kring för att se hur mycket publik jag hade,
men ingen brydde sig eller förstod vad jag gjorde. Pinsamt då, roligt idag.

En händelse som vi alla kan lära något av, tur att det inte blev några skador på bilen,
därför kan man ( som du antyder ) efteråt skratta åt eländet. För det här är också humoristiskt på hög nivå, jag tror inte ens att komikern Mr:Bean skulle ha gjort de bättre.
Du kanske t.o.m. skulle kunna sälja din händelse, som ett uppslag till honom..

Många blir vi som kommer att få ett gott skratt, - Tack vare dej -:twitcy::applaus:

bästa hälsningar

Claes o Carina

F

F.d. 7222

Guest

För att undvika fastkörning på det sätt som tidigare beskrivits i denna tråd har jag lagt ut några gamla kraftiga altantrallar som körunderlag (ca.50x120 cm.). Dessutom har jag en 45x70 påle nedslagen i marken som stopp, den sticker eller snarare stack upp ca.10 cm. Med dessa åtgärder trodde jag att jag garderat mig mot fastkörning, men tji fick jag. Jag lyckades i somras lugnt och stilla rulla förbi slutet på trallen, stolpen försvann rakt ner i marken när vänster bakhjul rullade över den och trallen ställde sig upp mot underdelen av bilen mellan bakhjulet och gråvattentanken i ca. 45 graders vinkel. Det blev totalstopp. Bilen satt fast i och med att hjulet passerat över kanten på trallen. Jag fick såga av trallen på mitten för att komma loss. Som tur var gick inget på bilen sönder, men det blev en svettig stund innan jag kunde få loss bilen igen.

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022

De här är ju ingen hubilshistoria men en grej ja lyckades med när jag skulle montera en parabol på taket här hemma.
Parabolen var 1,8m stor, jag målade den med vit plastfärg men den sida den stod på blev omålad, den sidan kunde jag måla efter att jag satt upp den.
Parabolen blev uppsatt och jag skulle måla den lilla biten på undersidan,
jag blötte rollern med vitfärg klättrade upp på taket å var försiktig så att jag inte skulla
droppa vitfärg på de svarta tegeltaket , målningen var inga problem men sen när jag skulle gå ner (jag hade träskor)for fötterna undan och mitt arsle krossade 6 takpannor
å inte nog med det så tappade jag rollern som på sin väg ner målade alla takpannor den kom åt.
Jag satt kvar på taket en stund å tittade mej omkring om det skulle va nån granne eller så som hade sett bedrövelsen.

Hallonskogen

F

F.d. 50110

Guest

Hej, så här på måndag morron fick jag faktiskt ett gott skratt när jag såg
dej och rollern framför mig. Tänk hur det kan bli.
Mona

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Det var fest i grannens husbil,då jag är dragspelare ville man att jag skulle komma över o spela lite,villket jag också gjorde.Dom var glada o trevliga,man åt o drack.

Några kanske drack lite i mesta laget ,,?,!

En gäst mådde illa o skulle ut o kräkas...

Han reser sej ( på vingliga ben )
hans avsikt var att öppna bodelsdörren, sticka ut skallen och spy utanför.

istället öppnade han av misstag, dörren till klädgarderoben,,,,
sticker in skallen och spyr ur sej allt därinne bland kläderna,,,,

Det blev att ta alla kläder till kemtvätten o därefter en grundlig rengöring av garderoben.
"Måttligt roligt när man är på semesterresa" :msn_cry:
Allt blev dock återställt till nyskick ( efter mycket jobb )

och så här efteråt kan vi bara göra,,, som den stackars husbilsägaren själv gör
- - - - -bara skratta gott åt eländet- - - - - :twitcy::twitcy:

Bästa hälsningar
Claes o Carina

Toppen