• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostnad vid olika vikter

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025
Hej vi funderar på att köpa en Hobby Toscana 750 ELC och undrar nu om det blir mycket dyrare när vi skall åka med färjer o broar även väg avgifter utomlands är det någon som kan detta?

Våran gamla bil är enkelaxel 7,15 Lång 3500Kg

Den nya om det nu blir av är boggiaxel 8,05 Lång och väger 4500Kg
Skiljer det mycket pengar kanske det inte är någon ide!?

Ha de Gött !!! :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kostnad vid olika vikter

Det er tre land hvor du kan oppleve forskjeller.

1. Østerike med behovet for GoBox og avgift pr km på motoerveier og schellstrasse.
2. Frankrike og motorveiavgifter, de ser ikke på vekt men teller antall aksler og ser hvor høy bilen er. Over 280 høy og 3 aksler gir samme pris som for stort vogntog.
3. Norge - normalt dobbelt pris i bomstasjonene, unntak bomringen rundt Oslo med en 3 gang - her er det vekten som avgjør. På ferjene i Norge er det bare lengden som avgjør prisen. En sak med alle våre automatiske bomstasjoner er at de ikke sender regning utenlands før den kommer over en grense som ikke er offentlig kjent.

På andre ferjer så er det høyde og lengde som gir pris uansett vekt.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är endast boogien som gör att det blir dyrare på betalvägar i Frankrike, Italien och Spanien samt att du måste ha GoBox i Österrike istället för vinjette.

Vi har boogie på vår och undviker betalvägarna, så då har det ingen betydelse.

Men oavsett vilket så låt inte den eventuella merkostnaden avgöra ditt bilköp för då kommer du att ångra dig.

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Är det mycket dyrare med Go box och går dom inte på vikten i Italien dyrare över 3500Kg

F

F.d. 58541

Guest

Hej!

Att skaffa en boggiebil har många fördelar den är stadig att köra,ökad lastförmåga, merkostnaden man kan drabbas av är små om man jämför kostnaden och olägenheten att bli haffad för överlast, det är ju inte helt ovanligt med husbilar som har en totalvikt på 3500 kg.
Vad jag hört sägas så är polisen i Österike väldigt hårda på överlastade husbilar, med höga böter som följd.

Mvh

Bosse

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Hej!
Om du undrar över olika aktörers avgifter för olika vikt och längd, titta i HBK Färje- och Broguide och fliken Taxor. Som medlem i HBK hittar du den under HBK Forum och underrubriken Filer att ladda ner.

Själv har jag en bil på 7,35m och en vikt på 4ton. Vi reste genom Österrike ner till Kroatien och undvek betalvägar som hade krävt GoBox.
Vi var mycket frågande inför den uppgiften men fick på vårt forum här tips om vägval och det gick mycket bra i praktiken.

Jag håller med Gunnar, välj inte bil efter taxor på färjor eller motorvägsavgifter. Välj efter de behov och önskningar du har.

Senast ändrad:

Sven

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1221
Medlemskap
2025

Hej Dan Lena när får ni den så vi kan komma och titta se bara till att du inte får nägon obalans så ni kan använda den

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En nackdel är väl även smidigheten att kunna parkera i en normal P-ruta eller hur löser ni det som har så långa bilar , jag ville ju som nästa husbil ha en längre men samtidigt så tänker man ju på hur enkelt det har varit att bara ställa sig i en vanlig P-ruta .

Samma sak när man kommit in på campingar så är ju det rätt korta rutor .

Jag har för mej för övrigt att när vi åkte över Sassnitz-Trelleborg så hade dom 8 metergräns och inte 6 meter som vi trodde .

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Med en bil på 7,35m har vi hittills kunnat lösa "parkeringsproblemet" genom att hitta lämpliga perkeringsrutor.
Se bilder från Sollerö Kyrka resp centrala Mora som bra exempel.
Campingar, nej tack, inte när man kan stå centralt och har all komfort med sig :)

Bilagor

• DSC00013.JPG
    DSC00013.JPG
    211,8 KB · Visningar: 8
  • DSC00015.JPG
    DSC00015.JPG
    233,9 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Hej på Dig Robert. Den bilen på "kortet" måste väl vara Din "gamla" bil, eller är jag ute å åker Moped igen???
:confused::confused:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Bengt-Åke Linder;

Trelleborg Rostock & Sassnitz – Scandlines

header_DefinitionAvPersonfo.gif
spacer.gif

En personbil/husbil med tillåten totalvikt på max. 3.500 kg definieras
alltid som personfordon.
En husbil som från början är byggd endast för boende, oavsett vikt/längd,
definieras också som personfordon.
Övriga fordon med vikt över 3.500 kg betraktas alltid som lastbilar/bussar.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Campingplats, nej tack är en sanning med modifikation.
I Kroatien får man inte övernatta utanför en campingplats så därför hade vi inget val.
Hade inget problem med längden-bredden på de campingplatser vi besökte i Kroatien.
Bilden från Stella Maris, Umag, Istrien. Bil, förtält moppe och klädstreck, allt fick plats.
Kurt, det är nuvarande bilen på bilderna.

Bilagor

• PICT0014.JPG
    PICT0014.JPG
    159,7 KB · Visningar: 4
J

Jarn

Guest

Ja Gunnar, lite konstigt med Scandlines, för de har ju faktiskt priser både för bilar under 6m och under 8m.
Bilden på husbil står vid 8m, så det är ju konstigt med deras egen definition där det står oavsett vikt och längd...
Ex från Trbg-Sassnitz

biljett_bil_se.gif
over6.gif
925:-
biljett_tr1_se.gif
over8.gif

1.125:-

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jo, i första anblicken ser det konstigt ut.

Men gränsen 8 meter gäller husbil eller bil med släp.

J

Jarn

Guest

Gunnar, du menar alltså att man för en 7m husbil, skall betala det priset som är för bilar under 6m ?
Det har jag aldrig lyckats få när jag åkt där?

Kanske man skall skriva ut deras egen definition o ta med sig till luckan ?

Tror att 6m regeln går före husbilsdefinitionen.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ok, försöker igen. Vanlig bil över 6 meter samt husbil (oavsett längd) och vanlig bil med släp under 8 meter gäller i den tariffen.

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2026

Hej Dan och Lena
Vi har en Hobby 750 ELC, har kört många husbilar men denna är i särklass den stabilaste jag kört. Visst blir det lite dyrare på olka ställen. Men egentligen enda gången jag blivit riktigt störd över vikten var i somras när vi åkte över Brennerpasset, betalde lika mycket som en tung lastbil, jag tror det blev ca 400 kr för 20 km, har försökt förtränga detta.
Färjan med Scandlines gick på längd och en 750 är ju 8,05 så vi är ju nästan under 8 m.
Gick i alla fall bra att betala för 6-8 m
Färjorna i Norge blev lite dyrare men ändå marginellt
Tveka inte köp denna bil, enda funderingen man kanske kan ha är om hastighetsbegränsning införs på bilar över 3,5 t, men enl många är det en bra bit tills dess
Peter

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Hej på er inte säkert att det blir någon du vet ju hur dom är där ni köpte eran

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2026

Hej
Nja kanske inte, vi köpte våran i närheten i Tumbo. Väldigt trevliga och tillmötesgående
Vi har haft en del smärre problem som de villigt fixat (eller kommer fixa)
MVH
Peter

F

F.d. 3821

Guest

Hej

Här varit ägare av en sådan Hobby 750 ELC 2004 och det är en kanonbil att åka med på
vägen. Går stadigt på väg även om det blåser sidvind.Men det som vi tyckte bäst
om var toan och duschen bag samt dom sköna längbäddarna.Vad som gällar färjor
så kommer man upp en klass mot dom mindre bilarna På betalvägar vet jag ej vad det
kostar.Kan rekomdera denna modell om man är på 2 peroner och vill ha lite utrymme.

Ingvar

Toppen