• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad hos auktoriserad verkstad för att renovera fuktskada?

Tina H

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Nässjö
Vi köpte en Knaus Sky Traveller årsmodell 2012 förra året där vi senare upptäckte en fuktskada i alkoven, i skarven mellan vägg och tak på ena sidan.

Vi ska lämna in den och göra fukttest och få prisförslag så snart vi tar ut den från vinterförvaringen men tänkte även kolla om det finns fler som lagat fuktskador hos auktoriserade verkstäder och vad prislappen landade på? Det är svårt att få en uppfattning om vad som är rimligt, har sökt i forumet och på nätet men hittar inte jättemycket.

Förstår såklart att kostnaden skiljer sig åt beroende på hur stor skadan är osv men dela gärna med er kort av hur skadan såg ut och kostnaden för att åtgärda den.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Dessa håller på med fuktskador ring och prata med dom.
 

Tina H

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Nässjö
Tack för tipset! Jag har varit i kontakt med två verkstäder i närheten där jag bor men de vill göra fukttest innan de kan ge mig ett prisförslag, jag frågade om en fingervisning men de kunde inte ge det.

Vi kommer lämna in den för ett fukttest när vi tar ut den om några veckor men hoppas på att få ta del av några erfarenheter från er i forumet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är nog svårt att få en bra prisbild i förväg på sådana här skador, för det är svårt att veta hur mycket som är fuktskadat innan man börjar riva sönder.
Mycket av hur skadan har brett ut sig beror också på konstruktionen och på vilket sätt den är isolerad. I en del isoleringar med jässkum och täta celler så kommer inte fukten så långt mer än runt själva skadan som släpper in fukten, och i andra konstruktioner så kan fukten tränga sig långt inn/ner i väggar och isolering.
Skarven som läcker måste ju också fixas och det kan också skilja rätt mycket i arbetstid beroende på konstruktion av den.
Detta gör ju också att en stor del av kostnaden är ren arbetstid som alltså är väldigt svårt att uppskatta i förväg.
Fördelen för den som gör sådanthär själv är att det går åt mycket tid som man då själv bjuder på och "bara" behöver köpa ersättning för det man river sönder.
Nackdelen för den som lämnar in är just arbetstiden som då kostar på rejält och är svår att bedöma i förväg.

Din bil är ju inte så gammal så den borde vara byggd på ett någotsånär vettigt sätt med tanke på fukt, men börjar man riva i en äldre bil så är det ofta bara den klassiska toppen på isberget man brukar se.

Fråga gärna efter timdebitering och jämför den i händelse om du inte får fasta priser att gå efter.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, det är nog svårt att få en bra prisbild i förväg på sådana här skador, för det är svårt att veta hur mycket som är fuktskadat innan man börjar riva sönder.
Mycket av hur skadan har brett ut sig beror också på konstruktionen och på vilket sätt den är isolerad. I en del isoleringar med jässkum och täta celler så kommer inte fukten så långt mer än runt själva skadan som släpper in fukten, och i andra konstruktioner så kan fukten tränga sig långt inn/ner i väggar och isolering.
Skarven som läcker måste ju också fixas och det kan också skilja rätt mycket i arbetstid beroende på konstruktion av den.
Detta gör ju också att en stor del av kostnaden är ren arbetstid som alltså är väldigt svårt att uppskatta i förväg.
Fördelen för den som gör sådanthär själv är att det går åt mycket tid som man då själv bjuder på och "bara" behöver köpa ersättning för det man river sönder.
Nackdelen för den som lämnar in är just arbetstiden som då kostar på rejält och är svår att bedöma i förväg.

Din bil är ju inte så gammal så den borde vara byggd på ett någotsånär vettigt sätt med tanke på fukt, men börjar man riva i en äldre bil så är det ofta bara den klassiska toppen på isberget man brukar se.

Fråga gärna efter timdebitering och jämför den i händelse om du inte får fasta priser att gå efter.

M.v.h. JANKRO.

Vem skulle våga lämna realistiska fasta priser på något sådant?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vem skulle våga lämna realistiska fasta priser på något sådant?
Ja säg det, och om någon vågar göra det, så kommer priset att vara försett med hängsle och livrem,
dvs mycket mycket högt.

Frågan är ju vem som ska ta risken, kunden eller firman.
Skall firma ta en sådan risk så är "försäkringspremien" med nödvändighet hög.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Vi köpte en Knaus Sky Traveller årsmodell 2012 förra året där vi senare upptäckte en fuktskada i alkoven, i skarven mellan vägg och tak på ena sidan.

Vi ska lämna in den och göra fukttest och få prisförslag så snart vi tar ut den från vinterförvaringen men tänkte även kolla om det finns fler som lagat fuktskador hos auktoriserade verkstäder och vad prislappen landade på? Det är svårt att få en uppfattning om vad som är rimligt, har sökt i forumet och på nätet men hittar inte jättemycket.

Förstår såklart att kostnaden skiljer sig åt beroende på hur stor skadan är osv men dela gärna med er kort av hur skadan såg ut och kostnaden för att åtgärda den.
Köpte du av firma eller av en privatperson? Firmor har oftast ansvar för dolda fel såsom vattenläckage, dock högst i 6mån efter köpet om jag inte minns fel och att reglerna inte ändrats
 

Tina H

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Nässjö
Köpte du av firma eller av en privatperson? Firmor har oftast ansvar för dolda fel såsom vattenläckage, dock högst i 6mån efter köpet om jag inte minns fel och att reglerna inte ändrats
Köpte privat och ganska billigt så kommer inte vilja krångla med det. Men det är säkert så att det finns viss säkerhet om man köper av firma.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Köpte privat och ganska billigt så kommer inte vilja krångla med det. Men det är säkert så att det finns viss säkerhet om man köper av firma.
Tänk på att vi går mot högsäsong, vill ni åka med den till sommaren så kan det vara riktigt bråttom. En del firmor tar inte fuktskador under högsäsong utan först fram till hösten!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Köpte privat och ganska billigt så kommer inte vilja krångla med det. Men det är säkert så att det finns viss säkerhet om man köper av firma.
Ok, då är det svårare. Tänkte bara på bilen jag köpte hos en känd firma och den läckte in massor av vatten. De ville inte stå för något först, men jag hade kontakt med Konsumentombudsmannen som förklara reglerna.

Bilfirman fick snällt stå för kostnaden.
 

Tina H

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Nässjö
Ok, då är det svårare. Tänkte bara på bilen jag köpte hos en känd firma och den läckte in massor av vatten. De ville inte stå för något först, men jag hade kontakt med Konsumentombudsmannen som förklara reglerna.

Bilfirman fick snällt stå för kostnaden.
Vad trist att hamna i sådant när man köper från firma - då tänker man ju att bilen ska vara ordentligt kollad. Men bra att de fick stå för det ändå!
 
Toppen