• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Kostnad för kamremsbyte

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Dags för kamremsbyte efter dryga 5 år. Gäller en plåtis Ducato 130 hk. Har fått ett pris för byte av kamrem (ej vattenpump), byte av olja, oljefilter samt bränslefilter. Lägsta pris så här långt är 10 000kr, är det rimligt eller har du tips på nån verkstad som kan tänkas vara billigare? Helst i Västra Götaland.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Dags för kamremsbyte efter dryga 5 år. Gäller en plåtis Ducato 130 hk. Har fått ett pris för byte av kamrem (ej vattenpump), byte av olja, oljefilter samt bränslefilter. Lägsta pris så här långt är 10 000kr, är det rimligt eller har du tips på nån verkstad som kan tänkas vara billigare? Helst i Västra Götaland.
Jag bytte i Borås bilhall har för mig att det kosta 7800
 
F

F.d. 940

Guest
Dags för kamremsbyte efter dryga 5 år. Gäller en plåtis Ducato 130 hk. Har fått ett pris för byte av kamrem (ej vattenpump), byte av olja, oljefilter samt bränslefilter. Lägsta pris så här långt är 10 000kr, är det rimligt eller har du tips på nån verkstad som kan tänkas vara billigare? Helst i Västra Götaland.
Kolla här troligen billigare,jag kan rekommendera honom.
Arne.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Dags för kamremsbyte efter dryga 5 år. Gäller en plåtis Ducato 130 hk. Har fått ett pris för byte av kamrem (ej vattenpump), byte av olja, oljefilter samt bränslefilter. Lägsta pris så här långt är 10 000kr, är det rimligt eller har du tips på nån verkstad som kan tänkas vara billigare? Helst i Västra Götaland.
Har inget tips på något ställe men spontant låter det på tok för dyrt för ett par timmars jobb. Extra speciellt för en volymstandardbil som en plåtis. Du har väl inte sagt att det är en husbil när du frågar om pris?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Dyraste priset var över 13 000 kr, märkesverkstad 11 200 kr, nästa drygt 10 000 kr och billigaste hittills 9 000 kr, som jag fick tips om via detta utmärkta forum, dessutom bara 30 min hemifrån. Det kan bli hyfsad förtjänst på vad medlemskapet kostar. :cool:
Det lönar sig verkligen att höra sig för om priserna. Dessutom fanns en verkstad som bara kunde tänka sig att göra jobbet om dom fick byta vattenpumpen. På märkesverkstaden tyckte man att det var helt obehövligt efter 5 år och 5000 mil. Undrar om det dyker upp nån som har bättre pris?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tänk på att det inte går att jämföra 2,8 o 2,3 när det gäller priser. Kostar ungefär hälften på en 2,8 gentemot en 2,3. Sen är det alltid dyrare på en helintegrerad mot plåtis o halvintegrerad. Sen är ju även min filosofi att billigast sällan är bästa alternativet, likaså dyrast sällan bäst. Lämna till en verkstad du har förtroende för o litar på så blir det bäst. Byta vattenpump räcker dessutom att göra varannan gång om man kör under 10,000 mil mellan bytena.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänk på att det inte går att jämföra 2,8 o 2,3 när det gäller priser. Kostar ungefär hälften på en 2,8 gentemot en 2,3. Sen är det alltid dyrare på en helintegrerad mot plåtis o halvintegrerad. Sen är ju även min filosofi att billigast sällan är bästa alternativet, likaså dyrast sällan bäst. Lämna till en verkstad du har förtroende för o litar på så blir det bäst. Byta vattenpump räcker dessutom att göra varannan gång om man kör under 10,000 mil mellan bytena.

Av ren nyfikenhet eftersom jag aldrig jobbat med en 2,3l, vad är det som gör det så mycket svårare att byta kamrem på en sådan än på 2,8l?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Av ren nyfikenhet eftersom jag aldrig jobbat med en 2,3l, vad är det som gör det så mycket svårare att byta kamrem på en sådan än på 2,8l?
Framförallt är det mer grejor Ivägen, att skruva bort o dit igen. Sen är det trängre, mindre plats mellan motor o ramben. Dessutom lite mer att hålla reda innanför kamrems kåpan. Tar längre tid helt enkelt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Så stor skillnad tidsmässigt är det väl inte. Speciellt inte för en yrkesmekaniker som gör det i sömnen.
Jag som "amatör" har bytt på alla våra bilar, 3st 2,8l och 2st 2,3 liters och kan inte minnas att det skiljer så extremt mycket. Visst är det lite extra om man t.ex. måste ta bort ett motorfäste men det går ju fort om man gjort det ett par gånger.

Som sällanskruvare så går ju mesta tiden ofta åt till att läsa på igen, fundera och försöka komma ihåg hur det nu var man gjorde:)
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Dags för kamremsbyte efter dryga 5 år. Gäller en plåtis Ducato 130 hk. Har fått ett pris för byte av kamrem (ej vattenpump), byte av olja, oljefilter samt bränslefilter. Lägsta pris så här långt är 10 000kr, är det rimligt eller har du tips på nån verkstad som kan tänkas vara billigare? Helst i Västra Götaland.
prova tylö motor i halmstad
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Kan rekommendera Meca Mölnlycke.
"Nu har vi ett erbjudande från Meca i Mölnlycke.

Har pratat med Meca och fåttt till svar att det är 12 månaders garanti på jobbet samt att det ingår en 12 månaders Assistans försäkring med. Ni kan läsa mer om den här:

[https://www.meca.se/bilagare/meca_a...//www.meca.se/bilagare/meca_assistansservice)

Detta gäller kamrem byte med eller utan vattenpump. Även med service.

Alternativ Nr1

Kamrem byte inkl arbete.

5 929:-

Alternativ Nr2

Kamrem byte samt lite service.

Oljebyte

Oljefilter

Inkl arbete

8 166:-

Alternativ Nr3

Kamrem byte med vattenpump samt stor service.

Oljefilter

Luftfilter

Bränslefilter

Kupefilter aktivt kol

Inkl arbete

12 113:-

För andra kostnads förslag och fullständig offert för just er bil ring Meca i Mölnlycke. Priserna är beräknade på Fiat bil 130hk viss ändring kan gälla för andra modeller.



031 7193000


Glöm inte att uppge koden. "
 

Raymond Persson

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
33938
Medlemskap
2022
Jag fick offert häromdagen på kamremsbyte på vår 2,5 Multijet 130 Hk för 8000 SEK och inkl. vattenpump 13000 SEK. Vad jag läser här så verkar det rimligt, även om det är helt uppåt väggarna generellt sett.
 
F

F.d. 72435

Guest
Fick pris idag på Autobutler för kamremsbyte, inte specificerat om spännrullar, vattenpump och kylvätska ingår, 11500kr. Fiat Ducato 2.8, 122hk, årsmodell 2000.
 
Toppen