• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostnad för exportskyltar

C

cobrakaj

Guest
Som sagt, vad kostar exportplåtar från tyskland?
Behöver man de Röda eller räcker det med de Gula?

Husbilen är en Hymer totalvikt 4,25 t.

Fått pris på 700 € för Röda 15 dgrs, kan inte vara möjligt!?:wideeyed:

F

F.d. 50421

Guest
Sv: Kostnad för exportskyltar

Hej,:)

Du ska ha dom röda om du även skall köra i Sverige när du tar hem bilen.

När jag importerade vår Knaus SkyWave 700 (4 ton) så betalade jag allt som allt € 121,40. Fördelat på följande summor:

Registrering/Ägarbyte: € 77,00

Röd registreringsskylt inkl. trafikförsäkring: € 44,40.

Den summan som du uppger låter orimlig. Troligtvis vill någon göra sig en bra hacka.

Med vänlig hälsning,//

Raymond.

J

Jarn

Guest

Jag var nere i Tyskland för c:a två veckor sedan, det gällde då en bil på 5 ton.

Jag var med hos skyltsäljaren, försäkringsmäklaren och inne på Bilregistret.

Det blev ungefär 210 € sammanlagt för 15 dagars Exportskyltar, försäkring och exp.avgifter.
I priset var också inräknat en månads tysk fordonsskatt som numera också tas ut. Den betalas oftast via säljarens bankkonto eftersom den inte går att betala kontant.

Många företag anlitar däremot firmor som sköter denna hantering åt dem, då det kan vara ganska tidskrävande för deras personal att själv göra detta, i synnerhet vid toppbelastningar.
Dessa firmor tar ju då en avgift för detta, så summan brukar då hamna runt 3 - 350 € sammanlagt.

700 € låter som sagts alldeles för högt.

C

cobrakaj

Guest

Tackar för de svaren, hade för mig att det kostade runt 150€ vid vår senaste import 2010.
/Kaj

gorols60

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024

Hej
Jag vet inte om det är lagligt. Då jag köpte bilen i Tyskland av en återförsäljare fick jag behålla hans skyltar. Den var både skattad, försäkrad och registrerad i Tyskland.
Tog endast en vagnskadeförsäkring på bilen hos Folksam för några hundralappar.
Skickade ner skyltarna när jag kom hem.
Fungerade väldigt smidigt.

GO

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024

Har fått detta svar av en säljare i Tyskland då ingår allt sa han i telefon är det med skatten som dom vill ha för en månad då tro ???Detta är en stor firma i Tyskland... The Export Price incl. Export Plates is 300-€ ...Susanne

F

F.d. 29925

Guest

Har fått detta svar av en säljare i Tyskland då ingår allt sa han i telefon är det med skatten som dom vill ha för en månad då tro ???Detta är en stor firma i Tyskland... The Export Price incl. Export Plates is 300-€ ...Susanne

Hämtade en P-bil i slutet av Jan. hos en BMW-handlare. Allt var "klappat och klart" för avhämtning, dvs bara tanka och åka iväg. Pris c:a € 195.-.

Kan troligen vara dyrare med försäkringsdelen för en husbil.

Toppen