• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kostigar

lakaåke

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
7576
Medlemskap
2025
Hej på er alla.
Vi är nyss hemkommen från en härlig hundutställnings- och semesterresa till vårt östra grannland Finland. Vi har besökt bl.a. Kuopio,Saarijärvi. Savonlinna(mycket vacker stad) och Joensuu(också fin). Det som slår mig dock mest är WOW VILKA VÄGAR!!! jag har fått köra på. Helt otroligt fina även dom mindre vägarna.Varför skall vi behöva köra på dessa,jag kallar dom kostigar i Sverige (åtminstone vad jag tycker i norra norrland).
Måste ju bli bättre för miljön dessutom om man slipper bromsa och ta upp fart igen.
Vill se mer av vägskatten till bättre vägar.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Kostigar

Hej på er alla.
Vi är nyss hemkommen från en härlig hundutställnings- och semesterresa till vårt östra grannland Finland. Vi har besökt bl.a. Kuopio,Saarijärvi. Savonlinna(mycket vacker stad) och Joensuu(också fin). Det som slår mig dock mest är WOW VILKA VÄGAR!!! jag har fått köra på. Helt otroligt fina även dom mindre vägarna.Varför skall vi behöva köra på dessa,jag kallar dom kostigar i Sverige (åtminstone vad jag tycker i norra norrland).
Måste ju bli bättre för miljön dessutom om man slipper bromsa och ta upp fart igen.
Vill se mer av vägskatten till bättre vägar.

Hej!
Det var mycket dåliga mindre och en del större vägar från österpotten och uppåt i Finland.

Polarissnö

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2025

Hej
Även vi har varit i Finland i drygt 2 veckor och sa samma sak. Vilka vägar!
I Sverige lappar och lagar man hålen i vägarna med olika resultat men i Finland verkar man asfaltera om hela vägen. Såg aldrig några lagningar utan släta fina vägar.
Hasse

lakaåke

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
7576
Medlemskap
2025

Ja Harry Hymer, det är nog som du säger. Sant Polarissnö, dom belade för inte länge sedan E4 Kalix-Haparanda den är redan knölig och lappad.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Vad är det som ite är bättre i Finlandän i Sverige?
T.O.M rågbröd är bättre där.

Vi hade 9 veckor semester och besökte sverige, Norge och Finland.
Norge hade nog sämsta vägarna och Finland de bästa, fast saknade motorvägar där.
Dessutom är finnarna trögare i trafiken.

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025

Jag har också besökt Finland i sommar och instämmer. Fina vägar och lugn traffik men svårt med toatömningarna då jag inte brukar stå på camping.

KaMa1

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2025

i mitten av juli åkte vi en vecka mellan pori och helsinki , utefter sydvästkusten, bra vägar, vi träffade bara ett svenskt par under den tiden,,det var i ekenäs (tammisaari) , diskuterade då ,att det nog inte var så många svenskar som åker över med husbilen till finland.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Kan verligen innstämma i alla positiva uttalanden om vägar och trafikrytm i vårt grannland. Vi körde Nådendal, Helsingfors, Savolina och upp till Karigasniemi 2008.
En resa som vi ofta pratar om och rekomenderar andra. Ett trevligt minne är när vi sitte och fikar på en rastplats någonstans i norra Finland. Vi noterar två kvinnor som sneglar åt oss. Det första trodde jag det berode på mitt stiliga yttre. När fickan var avslutat kom de fram och berättade att de flyttade med sina föräldrar till Trollhättan när de var i sju års åldern. PÅ vår bil står vår hemorts namn "Trollhättan" med tydliga bokstäver. Kul händelse eller hur.....

blev lite mycke men ja kunde inte låta bli
hälsningar Bill

:yes::wub:

Toppen