TeknikLasse
HBK Medlem
Ibland är det extra spännande att skriva inlägg, man vet inte hur det skall tolkas av er där ute men jag gör ett försök då jag är riktigt nyfiken.
Skrivs mycket här på HBK just om kost, Jappe du är en klippa som startat upp det och också väldigt duktigt på att hålla det vid liv! Stort TACK!
Jag läser allt om detta då det rör mig väldigt mycket, jag har haft ett rent h-v-t-e tills jag för ett gäng med år sedan började förstå att när man varit på sjukhuset och får dricka bedövningsmedel, hämtar ut piller efter piller som skall göra en "frisk" måste något vara helt sjukt!
Jag är inget proffs på kost men jag har lärt mig många saker om kost & motion.
När jag läser mycket av allt som skrivs får jag en känsla av att för många handlar det "bara" om att gå ner i vikt... har jag rätt?
För min del handlar det om att må bra!
Hur många känner igen:
Tänk om jag ändå hoppat över det jag drack igår...
Tänk om jag lagt mig lite tidigare...
Tänk om jag inte ätit så mycket...
Tror att listan skulle kunna göras rätt lång
Nu till mina funderingar:
Jag har "stängt av" gluten laktos socker ja allt som är kolhydrater (undantag päron) en lång tid nu.
Jag har fått många tankar om just detta efter allt som skrivits här på forumet, när jag startade med detta hade det inget med LCHF att göra.
Mjölk & grädde:
Jag har hela tiden druckit te med laktosfri mjölk 1,5%, den grädde jag ätit 36% laktosfri grädde. Jag vet att jag reagerar negativt på dessa produkter men har ändå gjort mig den skadan gång på gång
Igår bestämde jag mig för att ta reda på "tillsatser i dessa och varför"
Ringde Arla, Valio & Skåne mejerier.
Fick svar att den mjölk och grädde som är fria från tillsatser är Arla 40% grädde & 3% mjölk även laktosfri (laktosfri grädde utan tillsatser finns ej)
Så om det ska vara mjölk eller grädde blir det de sistnämnda från nu , skall bli spännande att se om det även här handlar om "skit" i produkterna...
Fett:
Saknar kunskap här...
LCHF HF High Fat förstår jag ej, jag äter ägg, grönsaker som innehåller 5g kolhydrater eller mindre /100g, nötkött, kyckling, fisk, squashfrön (bra att pilla med, tar en stund att bita bort skalet), Kokosolja/mjölk, bröd som Emma bakar.
I min kropp känns det inte som jag behöver tillföra mera fett så varför HF
Emma är en klippa, hon bakar bröd till oss varje dag, snacka om bortskämd
Receptet finner ni här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-7/#post476963
Nu har jag nog spårat ur lite
Den tanke som jag brottas med är:
Jag mår kass om jag skall frångå det jag mår bra av så jag låter bli (finns fåtal undantag... man är inte mer än människa).
Hur är det med er?
Mår inte ni dåligt när ni inte sköter er?
Hur mår ni efter att ha varit onyktra?
Mår inte ni dåligt om ni har en övervikt på 10kg och uppåt?
Kan det kännas bra om man inte rör på sig?
Är det värt det?
Om svaret är: jo det gör jag, varför gör ni inget åt det?
Om ni gör något åt det men trillar dit igen, varför trillar ni dit igen?
Det som fått mig till att må bra hela tiden är just att jag förstått att jag inte kan "bara ikväll" "bara till jul" "nu är det fest" mm.
Hur känner ni?
Kanske tycker någon att detta bara är dravel, för mig är det en stor del av livet
Hoppas att det finns några av er som vill skriva lite tankar kring detta!
Kram på er!
Skrivs mycket här på HBK just om kost, Jappe du är en klippa som startat upp det och också väldigt duktigt på att hålla det vid liv! Stort TACK!
Jag läser allt om detta då det rör mig väldigt mycket, jag har haft ett rent h-v-t-e tills jag för ett gäng med år sedan började förstå att när man varit på sjukhuset och får dricka bedövningsmedel, hämtar ut piller efter piller som skall göra en "frisk" måste något vara helt sjukt!
Jag är inget proffs på kost men jag har lärt mig många saker om kost & motion.
När jag läser mycket av allt som skrivs får jag en känsla av att för många handlar det "bara" om att gå ner i vikt... har jag rätt?
För min del handlar det om att må bra!
Hur många känner igen:
Tänk om jag ändå hoppat över det jag drack igår...
Tänk om jag lagt mig lite tidigare...
Tänk om jag inte ätit så mycket...
Tror att listan skulle kunna göras rätt lång
Nu till mina funderingar:
Jag har "stängt av" gluten laktos socker ja allt som är kolhydrater (undantag päron) en lång tid nu.
Jag har fått många tankar om just detta efter allt som skrivits här på forumet, när jag startade med detta hade det inget med LCHF att göra.
Mjölk & grädde:
Jag har hela tiden druckit te med laktosfri mjölk 1,5%, den grädde jag ätit 36% laktosfri grädde. Jag vet att jag reagerar negativt på dessa produkter men har ändå gjort mig den skadan gång på gång
Igår bestämde jag mig för att ta reda på "tillsatser i dessa och varför"
Ringde Arla, Valio & Skåne mejerier.
Fick svar att den mjölk och grädde som är fria från tillsatser är Arla 40% grädde & 3% mjölk även laktosfri (laktosfri grädde utan tillsatser finns ej)
Så om det ska vara mjölk eller grädde blir det de sistnämnda från nu , skall bli spännande att se om det även här handlar om "skit" i produkterna...
Fett:
Saknar kunskap här...
LCHF HF High Fat förstår jag ej, jag äter ägg, grönsaker som innehåller 5g kolhydrater eller mindre /100g, nötkött, kyckling, fisk, squashfrön (bra att pilla med, tar en stund att bita bort skalet), Kokosolja/mjölk, bröd som Emma bakar.
I min kropp känns det inte som jag behöver tillföra mera fett så varför HF
Emma är en klippa, hon bakar bröd till oss varje dag, snacka om bortskämd
Receptet finner ni här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t61730-7/#post476963
Nu har jag nog spårat ur lite
Den tanke som jag brottas med är:
Jag mår kass om jag skall frångå det jag mår bra av så jag låter bli (finns fåtal undantag... man är inte mer än människa).
Hur är det med er?
Mår inte ni dåligt när ni inte sköter er?
Hur mår ni efter att ha varit onyktra?
Mår inte ni dåligt om ni har en övervikt på 10kg och uppåt?
Kan det kännas bra om man inte rör på sig?
Är det värt det?
Om svaret är: jo det gör jag, varför gör ni inget åt det?
Om ni gör något åt det men trillar dit igen, varför trillar ni dit igen?
Det som fått mig till att må bra hela tiden är just att jag förstått att jag inte kan "bara ikväll" "bara till jul" "nu är det fest" mm.
Hur känner ni?
Kanske tycker någon att detta bara är dravel, för mig är det en stor del av livet
Hoppas att det finns några av er som vill skriva lite tankar kring detta!
Kram på er!