• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kortavgifter Bordershop Puttgarden

berntove

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3187
Medlemskap
2025
Scandlines har fr.o.m 10 augusti 2011 infört en avgift på 1% "credit card fee" på inköp som görs i Bordershopbutikerna vid betalning med kort (Visa/MasterCard m.fl). Detta strider mot gällande EU-regler vad avser kortbetalningar. Kortfattat innebär reglerna att en butik som erbjuder kortbetalning inte får ta ut någon avgift oavsett om man erbjuder alternativa betalningsätt - exempelvis kontantbetalning. Vissa länder har infört undantag från regelverket bl.a. Danmark och Spanien, men i Tyskland gäller EU-reglerna. Reglerna beträffande kortavgifter finns beskrivet hos www.Konsumentverket.se under avsnittet Lag & Rätt.
Vid kontakter med Scandlines bekräftar bolaget att man lyder under tysk lag och att avgift vid kortbetalningar inte är tillåten. Bolaget anser dock att information vid utgångskassorna och möjlighet till kontantbetalning legaliserar avgiften. Jag citerar handläggaren hos Scandlines A/S som säger följande - "Jeg beklager vores kreditkort fee virker urimeligt - men jeg har nu rettet henvendelse til vores jurist og ifölge denne, så er der ingen ulovligheder i forbindelse med dette fee" slut citat. Jag delar inte uppfattningen utan anser att avgiften strider mot gällande regelverk.
Man kan naturligtvis anse att 1% i avgift inte är så mycket att bråka om, men för min del är det mera en principfråga och för butiken torde det sammantaget innebära betydande belopp. Bordershop tar ut en avgift som man inte har rätt till och det drabbar oss som betalar med kort. Jag har för min del meddelat bolaget att man tillsvidare tappar en kund som kanske återkommer när avgiften slopas.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Sv: Kortavgifter Bordershop Puttgarden

Det är bara att kontakta din bank och vissa kvittot när du kommer hem så får du tillbaka pengarna. Jag gjorde så när jag fick betala avgift på mitt VISA-kort vid köp i Tyskland och fick sedan tillbaka pengarna på mitt konto i Sparbanken.

Piraten

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej pirat!
Om så är fallet, vem betalar dom pengarna till sparbanken?
Mvh.

Det är bara att kontakta din bank och vissa kvittot när du kommer hem så får du tillbaka pengarna. Jag gjorde så när jag fick betala avgift på mitt VISA-kort vid köp i Tyskland och fick sedan tillbaka pengarna på mitt konto i Sparbanken.

Piraten

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Åk till Burg i närheten och handla där. Dom är även husbilsvänliga med ställplatser och allt. Calles är en populär affär med hyfsat sortiment. Något billigare också.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Min erfarenhet är att samtliga dryckesbutiker där jag handlat i norra Tyskland tar ut kortavgifter på upp till 2%. Dom jag menar är Fleggard och Calles.

Undrar vad Mastercard säger om återbetalning av kortavgift.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om banken gjør denne korreksjonen på rett måte så er det en reduksjon i utbetalningen til shoppen. Det var tidligere i avtalene som butikkene hadde med kortselskapene et straffegebyr om butikken tok ut et gebyr overfor kundene som tillegg ved disse korreksjonene.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Hej pirat!
Om så är fallet, vem betalar dom pengarna till sparbanken?
Mvh.

Så är fallet, det kallas vidaredebitering eller surcharging och är förbjudet i de flesta länder. (inte Danmark tror jag). Vem som betalar pengarna vet jag ej o bryr mig inte heller.

Piraten

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Vad jag förstår så har Calles och Fleegards rätt till kortavgift för att de är Danska, och tar betalt i danska kronor.
De tar även växlingsavgift om man vill betala i euro med kreditkort.
Så därför betalar vi alltid med kontanter.

/sten-åke

F

F.d. 13449

Guest

Vad jag förstår så har Calles och Fleegards rätt till kortavgift för att de är Danska, och tar betalt i danska kronor.
De tar även växlingsavgift om man vill betala i euro med kreditkort.
Så därför betalar vi alltid med kontanter.

/sten-åke
Det stämmer det du skriver. Bordershop vet jag faktiskt inte om de är tyska eller danska. Är det så att även de är danska har de rätt att ta ut avgifter. Är det så att man drabbas av detta är det bara att vända sig till utställande bank av sitt kort och göra en reklamation på beloppet det kostade för avgiften.
Onödigt jobb, men tyvärr så är det så man får göra.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Tycker att det är märkligt att handlarna inte kan tjäna sina pengar på
varorna de säljer, utan ska behöva lägga på avgifter för folk som betalar
med kort. Kanske detta grundar sig i att bankerna gentemot handlarna
tar ut någon avgift för kortköp. Tror ändå det blir billigare att betala med
kort med tanke på att kursen du får för kortköp är mer förmånlig än om
man växlar pengar på t.ex. Forex. Det är i alla fall min erfarenhet.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Så är det att handlarna får betala för varje kortdrag + vissa kort flera % av slutsumman (Mastergard värst) +avtal med banken+ hyra av kortläsaren.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det stämmer, men American Express är ännu värre, uppåt 5%, det är därför många handlare inte tar AMEX.

F

F.d. 18017

Guest

Enligt talesmannen för svenskhandel (såg på tv) så gäller % på priset endast på kreditkort medans betalkort är ca 70öre oavsett belopp iallafall i sverige. Men jag märkte att det var väldigt svårt att komma runt denna avgift för även bankomatena tog flera % i straffavgift på uttag från utländska visakort när jag va i schverin förra året å tänkte jag skulle slippa betala extra för min ranson på fleeggard

Ö

örjan o irene

Guest

Håller med om att det är en principfråga. Men om man vänder på saken, anser man att man har råd att köpa "billigt" vin, öl, osv för , låt oss säga för SEK 5000, så får man betala ca SEK 100:- extra vid 2% påslag. Detta bör man ju ha "tjänat in" om man skulle ha gjort motsvarande inköp i Sverige. Principen är ju en sak, men den faktiska kostnaden är något annat

F

F.d. 29925

Guest

Håller med om att det är en principfråga. Men om man vänder på saken, anser man att man har råd att köpa "billigt" vin, öl, osv för , låt oss säga för SEK 5000, så får man betala ca SEK 100:- extra vid 2% påslag. Detta bör man ju ha "tjänat in" om man skulle ha gjort motsvarande inköp i Sverige. Principen är ju en sak, men den faktiska kostnaden är något annat

Håller tyvärr inte med om resonemanget.
Går det inte runt för dom kan de höja priserna på varorna.

berntove

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3187
Medlemskap
2025

Jag kan också inse att jag "tjänar in" avgiften kanske flera gånger beroende på hur mycket jag handlar för. Men varför skall jag acceptera att företaget tar ut en kortavgift som bryter mot gällande lag? När det gäller andra butiker som t.ex Calles och Fleggaard så har dessa troligtvis valt danskt lagrum eftersom de är danska bolag. (Danska bolag har rätt att ta ut avgift för utländska kort) Jag hade samma fundering kring Bordershop eftersom omräkning sker från EURO till DKK, men vid en direkt fråga till bolaget säger man att tysk lag råder och avgiften enligt denna är otillåten. Trots detta väljer Bordershop att ta ut en avgift på 1%, vilket jag finner märkligt.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Hemsidans adress är: www.border-shop.dk . Danskt bolag tydligen?

Men tycker det är märkligt att danska bolag verksamma i Tyskland följer danska regler?

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Hemsidans adress är: www.border-shop.dk . Danskt bolag tydligen?

Men tycker det är märkligt att danska bolag verksamma i Tyskland följer danska regler?

Vi tycker likadant därför handlar vi inte där. Border shop är alltid dyrare än affärerna i Burg.

När vi var engång hos Calles i Heiligenhafen och dom ville ta betalt i danska kronor, då gick vi. Vore intressant om det överhuvudtaget är lagligt?

framsidan

S

Sören-6830

Guest

När det gäller Danmark så har jag fått följande besked av en journalist på Sydsvenskan som skrivit en artikel om ämnet:

Så här skriver Nordiska rådet: "Debetkort kommer från 1/10 2011 inte att vara belagda med avgifter, medan kreditkort kommer att vara belagda med avgifter, såväl danska som icke-danska kort".

Frågan är väl hur danskarna ska skilja på debet- och kreditkort, det är inte alldeles enkelt ibland.

Råkade själv ut för att Fleggaards i Heiligenhafen tog 2,7%, detta innan jag visste hur det låg till.

Toppen