• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Korta ner markis

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Blivit erbjuden att köpa en Omnistor markis som tyvärr är för lång för vår bil. Undrar om det är tekniskt möjligt att kapa ner komponenterna i markisen och sätta ihop.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Blir ett sånt jobb något i stil med att kapa längden på en persienn? Har inte sett hur de är byggda men kan gissa mig till hur det ser ut. Givetvis fler delar att kapa, rulle, axel, och hölje med "lucka" men det borde alltså inte vara några större problem? Ok med jobbet bara jag vet att det går innan jag köper.
Kapas rimligtvis i den delen där inte drevet sitter.

Och så är det armarna, de har jag haft att göra med på husmarkiserna men det här är något helt annat. Borde väl gå att ordna något som håller/spänner dem i det läge som behövs när man jobbar med dem.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.321
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Allt kapas lika mycket fronten röret stommen. Armarna är ju som mest spända i infällt läge. Beroende på hur mycket du behöver kapa på längden. Så är det inte säkert att armarna behöver kapas. Dom går ju flytta ut lite om det behövs. Fjädrarna sitter i ändarna av armarna. Så behöver man se upp. Behöver man kapa armarna så måste man ju även kapa vajern. Fjädern sitter infäst innanför som på bilden
 

Bilagor

  • 17269142475021862819416792625561.jpg
    17269142475021862819416792625561.jpg
    3,8 MB · Visningar: 9

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Min tanke var att inte kapa armarna eller markisen på "utsticket" utan bara på längden mot bilen. Jo, jag kan tänka mig kraften i fjädrarna, har lärt mig av erfarenhet att se upp med fjäderbelastade konstruktioner. Men då vågar jag väl ge mig på köpet.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.321
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En fråga till på det här, behöver allt kapas i båda ändar eller går det att kapa allt på en ände
Märk upp var armarna sitter monterade kapa lika mycket i bägge ändarna. Markisduken räcker på en sida. Åter montera allt. Har du tur så går armarna in samtidigt annars bara justera armarna i fronten nån millimeter
 
Toppen