• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korskoppling av lithium batteri

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte två nya lithium "batterier" och har parallell kopplat dem.
Nu ser jag i Daly's app att det ena tappar fortare än det andra.
Jag hade tidigare två andra lithium parallell kopplat ett på 200A (Grade A) och ett på på ca ≈ 150 A (Grade C)
Dessa laddades och urladdades också olika typ ena tog/gav 15A och det andra då 5A.... Men det tyckte jag inte spelade någon större roll för när det som tog mest var fullt så gick alla A över till den andre...
Så båda gav och tog i samarbetet vad de kunde ge/ta... Och aldrig de fick några interna konflikter mellan dem...
Men ny med två nya som "jobbar" nästan lika dant, så inser jag att det blir nog problem med registrering av cycles räkningen.... Avståndet i cycles kommer nog att öka med tiden och det gillar jag inte då alla celler har samma värden och bör åldras tillsammans...

Så nu börjar jag fundera på att korskopplar dem... Men de sitter under var sin stol, så det blir nästan 2 meter kablar på alla håll...
Tänkte koppla i parallell plus och minus med 30mm² koppar kabel.
Och till förbrukningen plus och minus med 50mm².
Nu ser jag att minus kablen på 50mm² blir nästan 1.5 meter medan plus blir bara 0.75 meter.... Alltså 50% kortare än den andra....
Vad tror ni... Kommer jag att märka av förlusterna i systemet vid typ laddning..?
Eller är det försumbara förluster?

IMG_20240805_135459.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kom att tänka på hur blir det med Bms'en... Båda sitter på minus från batteriet..
Kopplar jag dem ihopa på batteriets minuspol då kommer ju detta batteries bms att även räkna det andras värden.. :eek:
Kopplar jag dem ihopa efter Bms'en och dett första blir fulladdat, då stänger ju Bms'en av för båda... Visserligen stänger ju laddaren av innan Bms'en skydsstänger...
Kommer detta verkliga att fungera?
Finns det någon här som har korskopplar två lithium batteri som har var sin bms..?
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Kom att tänka på hur blir det med Bms'en... Båda sitter på minus från batteriet..
Kopplar jag dem ihopa på batteriets minuspol då kommer ju detta batteries bms att även räkna det andras värden.. :eek:
Kopplar jag dem ihopa efter Bms'en och dett första blir fulladdat, då stänger ju Bms'en av för båda... Visserligen stänger ju laddaren av innan Bms'en skydsstänger...
Kommer detta verkliga att fungera?
Finns det någon här som har korskopplar två lithium batteri som har var sin bms..?
Jag kan tala om att ditt "problem" kommer att kvarstå. De lever sina egna liv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Samla minus från bms'en till en busbars med exakt lika kablage, sen tar minus där till förbrukare, laddning m.m.
Samla även plussarna till en busbars på samma sätt.
Exakt lika strömmar är nog ändå en utopi. Lycka till :)
Tack Peter....
Jag har gjort detta från början när jag monterade in dessa batteri....
Det ände jag missade var att slipa med sandpapper på alla kontaktytor... Om det nu hade hjälpt... :rolleyes:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Samla minus från bms'en till en busbars med exakt lika kablage, sen tar minus där till förbrukare, laddning m.m.
Samla även plussarna till en busbars på samma sätt.
Exakt lika strömmar är nog ändå en utopi. Lycka till :)
Kan tala om att det inte heller fungerar. En som provat olika alternativ. Fick svar från batteriförsäljningen att det inte gick att lita på data från blåtand/bms när man använder dem i bank. Så nu förlitar jag mig helt enkelt på att allt är som det skall. Fungerar bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan tala om att det inte heller fungerar. En som provat olika alternativ. Fick svar från batteriförsäljningen att det inte gick att lita på data från blåtand/bms när man använder dem i bank. Så nu förlitar jag mig helt enkelt på att allt är som det skall. Fungerar bra.
Visst fungera det även om många har en massa ideer om hur fel det blir... Mina två helt olika Lithiumbatteri har fungerat perfekt tillsammans i två år... Det ena Grade A och det andra Grade minst C svullet och kassera men ändå har det fungerat som ett 150A i två år... Och fungerar säkert i många åt till....
Det är bara det att jag hade önskat att dessa två åldras lika.
Den sammanlagda cycle ser jag visserligen i Victron smart shunt...
Ser även rätt total status där...

Men inte lätt när man vill vara en perfektionist :twitcy:;)
 
Toppen