• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingspedal

Patcro

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37733
Medlemskap
2024
Har en Hobby optima t65 2018 som är byggd på Fiat. Den har gått endast 1300mil och åker nu på byte av slavcylinder på kopplingen då den sprungit läck. Kostnad ca 20000. Fullservad.
Fick veta av 2 olika verkstäder att det är just dessa lågmilare som råkar ut för det. För att undvika det händer igen så ska man helst under hela tiden då bilen står still gå ut 1 gång i veckan och pumpa med kopplingspedalen några gånger.
Helt nytt för mig och hoppas att det kan hjälpa andra med att sprida ut denna info.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hmm. Måste väl bero på att någon packning torkar. Frågan är hur man ska göra på vintern då många har sina husbilar anställda på platser där man inte kommer åt dem.......
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har en Hobby optima t65 2018 som är byggd på Fiat. Den har gått endast 1300mil och åker nu på byte av slavcylinder på kopplingen då den sprungit läck. Kostnad ca 20000. Fullservad.
Fick veta av 2 olika verkstäder att det är just dessa lågmilare som råkar ut för det. För att undvika det händer igen så ska man helst under hela tiden då bilen står still gå ut 1 gång i veckan och pumpa med kopplingspedalen några gånger.
Helt nytt för mig och hoppas att det kan hjälpa andra med att sprida ut denna info.
Har du kollat med ditt försäkringsbolag. Maskinskada försäkringen kanske gäller.
 

Patcro

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
37733
Medlemskap
2024
Har du kollat med ditt försäkringsbolag. Maskinskada försäkringen kanske gäller.
Jag har gjort ett försäkringsärende, skall lämna bilen den 2 september. Då skall dom skicka kostnadsförslag till försäkringsbolaget. Verkstaden får inte göra något innan dom sagt sitt på försäkringsbolaget. Håller tummarna.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Tack för tippset. Har oxå en 2018 men detta gäller säkert flera årsmodeller. Jag hade algblomning i bränslesystemet våren 2023. Kostnad 34k. Folksam tog kostnaden på maskinförsäljningen så håll modet uppe. Försäkringen borde ta detta med din koppling.
 
Toppen