• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingspedal fastnat i nedtrampat läge

Wredan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
37334
Medlemskap
2024
Kopplingspedal fastna i nedtrampat läge då jag skulle växla. Stanna bilen och lyfte upp den manuellt för att kunna köra hem. Någon som vet vad de kan vara ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har råkat ut för detta på min Frankia. I mitt fall var det wiren som släppte från fästet på pedalen. Detta kan hända om man råkar lyfta upp pedalen över det normala viloläget. När jag såg hur fästet och wiren skulle sitta ihop var det enkelt att sätta ihop dem igen.

Wredan

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
37334
Medlemskap
2024
Har råkat ut för detta på min Frankia. I mitt fall var det wiren som släppte från fästet på pedalen. Detta kan hända om man råkar lyfta upp pedalen över det normala viloläget. När jag såg hur fästet och wiren skulle sitta ihop var det enkelt att sätta ihop dem igen.
Hej Gunnar Vet inte om de sitter någon wire på min kopplingspedal Har en Elnagh med Fiat Ducato 2.3 multijet. Tror jag ser slavcylindern bakom pedalen. Kan de ha kommit in luft i systemet ?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om det är ett hydrauliskt system är det troligen ett vätskeläckage.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Elnagh med Fiat Ducato 2,3 multijet årsmodell 2011. Inte märkt något med växellådan utan detta bara kom :msn_dontknow: Men det blir till att plocka ner växellådan och byta ut bl.a slavcylindern som sitter där inne
Det är nog inte att "bara plocka ner vx-lådan", hela framvagnen måste bort samt ibland även motorn, när man ändå monterat ner så kan det vara läge för ny koppling och ev svänghjulet ifall de är slitna, hoppas dock det bara är slaven för dej.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är nog inte att "bara plocka ner vx-lådan", hela framvagnen måste bort samt ibland även motorn, när man ändå monterat ner så kan det vara läge för ny koppling och ev svänghjulet ifall de är slitna, hoppas dock det bara är slaven för dej.
Tveksamt om det stämmer att framvagn+motor måste ned, enligt Fiat:s rekommendationer är det så, men jag har sett ganska många inlägg där man har tagit ned bara lådan för att byta koppling eller låda. Dock måste man lossa motorfästen m.m. för att kunna tilta motorn.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det är nog så att kopplingsvätskan inte bytts och har blivit som spenat. Börja med att lufta vid slavcylindern och kolla att det kommer frisk vätska där. Syna efter läckage och att det finns tillräckligt i bromsvätskebehållaren. Går det under en lägsta nivå så får kopplingen inget.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har drabbats av samma problem för ett par år sedan. Då var det en o-ring på ingående tryck slangen uppe på kopplingen som gått läck, och tömt systemet._20240529_112058.JPG
(Röd ring läckage.
Grön ring luftskruv.
Fiat 07a 3 lit.)
Bytte o-ring, fyllde upp systemet med bromsolja och luftade. Sen fungerade kopplingen igen.

Krister.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tveksamt om det stämmer att framvagn+motor måste ned, enligt Fiat:s rekommendationer är det så, men jag har sett ganska många inlägg där man har tagit ned bara lådan för att byta koppling eller låda. Dock måste man lossa motorfästen m.m. för att kunna tilta motorn.

Ja det finns alltid genvägar/senvägar.

Hur som helst bör man vara påläst eller ta hjälp av en erfaren Fiat-mek.

Annars kan det bli många svordomar :eek:

Vi kan väl ta fortsättningen också

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det finns alltid genvägar/senvägar.

Hur som helst bör man vara påläst eller ta hjälp av en erfaren Fiat-mek.

Annars kan det bli många svordomar :eek:

Vi kan väl ta fortsättningen också

Det skulle nog vara bra om han försökte få kontroll över sitt humör, och kanske ägnade sig åt att tänka till och informera sig lite innan han skruvar, istället för att svära och filma för att visa upp sig på nätet..?:wideeyed:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det skulle nog vara bra om han försökte få kontroll över sitt humör, och kanske ägnade sig åt att tänka till och informera sig lite innan han skruvar, istället för att svära och filma för att visa upp sig på nätet..?:wideeyed:
Absolut, jag kan dock förstå frustrationen, men det visar mycket väl hur det kan gå för en "gördetsjälvare".
Ibland kommer det tips om hur lätt allt är att fixa själv. Man måste dock alltid först finna grundorsaken till ett problem, för att sen kunna ge råd, inte alltid helt lätt via ett forum där frågan utgår från ett eller flera symptom och knapphändig fakta. Därför la jag med detta som ett skrämmande exempel. :cool:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut, jag kan dock förstå frustrationen, men det visar mycket väl hur det kan gå för en "gördetsjälvare".
Ibland kommer det tips om hur lätt allt är att fixa själv. Man måste dock alltid först finna grundorsaken till ett problem, för att sen kunna ge råd, inte alltid helt lätt via ett forum där frågan utgår från ett eller flera symptom och knapphändig fakta. Därför la jag med detta som ett skrämmande exempel. :cool:
Ja, det är ju absolut inget enkelt jobb, nästan ett av de svåraste man kan ge sig på när det handlar om moderna bilar med tvärställt drivpaket. Så när man ger sig på sådant måste man ju informera sig ordentlig innan man börjar skruva, inte bara "tuta och köra" :twitcy:

Toppen