• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kopplings problem vid start av Fiat Ducato

F

F.d. 29978

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 130
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: 750 TM WL
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Hje !
Min bil har börjat skaka vid start. 1:an och 2:an.
Felet har kommit plötsligt. Vid långsam start och låga varv drar kopplingen jämt
( flytta på gården) men vid acceleration skakar den.
Bilen har gått 5000 mil, kopplingen skall väl räcka längre än så.
:swoon:

F

F.d. 29978

Guest
Wizard skrev:
Kolla motorfästena.
Om de är lösa/trasiga så rör sig motorn och man kan få skakningar vid start.

Tack för tipset.
Jag lämnar in bilen idag till Fiatverkstad för kontroll båda av det Leif tipsar om och ditt råd.
Jag har också märkt att det "klonkar" i framvagnen det kan vara en gemensam nämnare med vibrationerna.

Åke

F

F.d. 53012

Guest
Åke Nowén skrev:
Tack för tipset.
Jag lämnar in bilen idag till Fiatverkstad för kontroll båda av det Leif tipsar om och ditt råd.
Jag har också märkt att det "klonkar" i framvagnen det kan vara en gemensam nämnare med vibrationerna.

Åke[/quote

Är den chippad? Kan i vissa fall dra sönder lamellerna vid för högt moment och oftast på 3.0 liter motorn enligt en insatt person på Fiat pga av att lamellerna inte är förstärkta mot 2,3:an. Men svårt att veta med den angivelsen du skriver. ]

F

F.d. 29978

Guest
Jaktfalken skrev:
Åke Nowén skrev:
Tack för tipset.

Åke[/quote

Är den chippad? Kan i vissa fall dra sönder lamellerna vid för högt moment och oftast på 3.0 liter motorn enligt en insatt person på Fiat pga av att lamellerna inte är förstärkta mot 2,3:an. Men svårt att veta med den angivelsen du skriver. ]

Enlig verkstaden skall motorn stanna vid gas och broms på 3:an .

Det blir en rep.

Toppen