• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingen hugger

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1400

Guest
Hej på er alla.
Har en ny husbil som är byggd på Fiatchassi 250 / 130 hp. årsm. -08.
När man skall backa "särskilt i motlut" hugger kopplingen väldigt mycke, det ryster i hela bilen, Fiat säger att det är medfött inget att göra vid , håll 1200 varv så går det bättre.
Är det ngn. som har samma problem och vad göra, så skriv några rader.

Hälsn.Brollan// 1311
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kopplingen hugger

Jag fick samma problem efter ca 10.000 mil.

Felet var att kopplingswiren var sliten och töjde sig. Efter byte av wiren så upphörde problemet.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Kopplingen hugger

Hej
Har läst om detta här på forumet så jag tänkte att det skulle vara så. För några veckor sen la jag in en ca 5 mm gummimatta på golvet i förarhytten, när jag skulle köra i väg märkte jag att kopplingen var väldigt tung i slutet (det blev lite för mycke gummi mella motorväggen och pedalen) iställetför att klippa hål i gummimattan så att kopplings pedalen skulle koppla fri bättre så spände jag kopplings vajern, och då börjar kopplingspedalen ta på ca halva vägen och nu "hugger" kopplingen minst 90% mindre
Ha De paffw 1977
 
Senast ändrad:

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Kopplingen hugger

Hej
Jag har en 08 på Fiat chassi med 160hkr med samma problem. Fick samma besked som du att det inget var att göra åt saken. Var inne på service för ett par veckor sedan där jag klagade på probelmet, men det var inget att göra åt sa dom. Jag har skrivit ett mail till Fiat om saken, har inte fått något svar ännu. Tycker att det f-n att en ny bil skall hugga på koplingen.
 
F

F.d. 1400

Guest
Sv: Kopplingen hugger

Jag håller fullst.med dej man betalar 7-8 hundra lök och inte kan provköra, det är för dj.
och sedan får man huggsexa på backen, hör av dej om du får ngt.svar fr.
fiat.
// 1311
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kopplingen hugger

Problemet er at utvekslingen er for høy, kan komme av at chassi opprinnelig er konstruert for lette varebiler. Når vi kjører med nesten maksvekt så straffer dette seg, en kan prøve med et litt høyere turtall på motoren selv om det vil føre til en rask forflyttning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen